ارز دیجیتال

کیف پول سرد چیست؟

1402/02/10 0

نگهداری ارزهای دیجیتال در یک مکان امن، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سرمایه‌گذاران حوزه کریپتوکارنسی می‌باشد. در میان انواع مختلف کیف پول‌هایی که برای ارز دیجیتال وجود دارد، کیف پول‌های سرد، از نظر امنیت بهترین هستند. امروز در این مقاله قصد داریم ببینیم که کیف پول سرد (Cold Wallet) چیست و چه انواعی دارد؟ تعدادی از بهترین کیف پول‌های سرد را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. در ادامه همراه ما باشید.

کیف پول سرد چیست؟

یکی از ابزارهای امن برای ذخیره و انجام معاملات در زمینه‌ی رمز ارز، کیف پول سرد است. ولت‌های سرد از امنیت بالایی برخوردار هستند؛ زیرا عملیات ذخیره‌سازی را به صورت آفلاین برای شما انجام می‌دهند. در واقع کیف پول سرد ابزاری فیزیکی برای ذخیره و نگه‌داری رمزارزها است. منظور از ابزار فیزیکی چیزی شبیه فلش مموری است. ولت پول سرد به صورت آفلاین، پول دیجیتال شما را روی پلتفرمی که به اینترنت متصل نیست ذخیره می‌کند. آفلاین بودن ولت سرد باعث می‌شود که دست هکرها به کیف پول و دارایی‌های شما نرسد و امنیت بالایی را برای شما فراهم می‌کند. استفاده از کیف پول سرد روشی برای نگهداری آفلاین توکن‌های ارزهای دیجیتال است. هدف استفاده‌ی سرمایه‌گذاران از کیف پول سرد، جلوگیری از دسترسی هکرها به دارایی‌هایشان و افزایش امنیت است.

کیف پول سرد چگونه کار میکند؟

کیف‌ پول‌های سرد و گرم محلی برای نگه‌داری کلیدهای خصوصی و عمومی محسوب می‌شوند. کلید خصوصی نوعی رمز است که با استفاده از آن می‌توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا کنید و دارایی شما از همین طریق حفظ خواهد شد. از سوی دیگر، کلید عمومی همانند آدرس یا شماره کارت بانکی عمل می‌کند. اگر شخصی بخواهد به کیف پول شما ارز دیجیتال منتقل کند، باید آدرس عمومی کیف پول شما را داشته باشد. این آدرس از روی کلید عمومی کیف پول شما ساخته می‌شود. اما اغلب آدرس و کلید عمومی را یکی تلقی می‌کنند. جالب است بدانید در کیف پول‌های سرد، کلیدهای خصوصی و عمومی به‌صورت آفلاین نگه‌داری می‌شوند. تنها طی فرآیند انجام تراکنش باید به اینترنت متصل شوید. بنابراین، کیف پول‌های سرد تنها چند ثانیه برای ارسال ارزهای دیجیتال به اینترنت نیاز دارند. از همین رو، می‌توان گفت که کیف پول‌های سرد در معرض خطر هک شدن قرار ندارند. کیف پول‌های سرد به‌خودی‌خود امن هستند، اما اگر قصد دارید امنیت آن‌‌ها را افزایش دهید، می‌توانید پس از خرید و راه‌اندازی کیف پول سرد خود، کلیدهای خصوصی و عمومی را در فضایی امن ذخیره کنید تا دیگر هنگام دریافت ارز دیجیتال برای بررسی کلیدهای خود آنلاین نشوید. در این صورت، ریسک هک شدن و به‌سرقت رفتن سرمایه شما تقریباً به صفر می‌رسد. البته ناگفته نماند که کیف پول‌های سخت‌افزاری مانند لجر ( Ledger ) و ترزور ( Trezor ) به‌قدری ایمن هستند که اگر آن‌ها را به سیستمی پر از ویروس متصل کنید، همچنان دارایی شما در امنیت کامل به‌سر خواهد برد! البته این موضوع ادعای خود شرکت‌های سازنده است. بنابراین، احتیاط شرط عقل است! توصیه می‌کنیم اگر دیدید که سیستمی ویروس دارد، از اتصال کیف پول سرد خود به آن خودداری کنید.

ویژگی های کیف پول سرد چیست؟

•    کیف پول‌های سرد از طریق ارتباط نداشتن با شبکه‌های بلاک چین و اینترنت، محافظت و امنیت را در برابر بدافزارها و سایر نرم‌افزارهای مخرب ارائه می‌دهند.
•    آن‌ها به ما اجازه می‌دهند تا مقادیر زیادی پول را به صورت ایمن و کارآمد ذخیره کنیم.
•    آن‌ها به شخص ثالث برای مدیریت کلیدها و ‌ارزهای دیجیتال نیازی ندارند. برعکس آنچه که در مورد کیف پول‌های آنلاین وجود دارد.
•    شیوه‌های ارتباطی این کیف پول‌ها محدود است، به همین دلیل امنیت بیشتری دارند.
•    کیف پول‌های سرد اجازه می‌دهند کاربران با انتخاب پین کد یک لایه امنیتی اضافی داشته باشند، که از استفاده شخص ثالث از دستگاه جلوگیری می‌کند.
•    کلیدها در همان دستگاهی که کیف پول در آن استفاده می‌شود، تولید و نگهداری می‌شوند و هرگز از آن بیرون نمی‌آیند، بنابراین امن نگه داشته می‌شوند.
•    آن‌ها با اکثر سیستم عامل‌های موجود سازگار هستند.
•    آن‌ها توانایی تولید عبارت بازیابی (Seed Phrase) را دارند که به ما امکان می‌دهد کلیدها و وجوه را در صورت نیاز بازیابی کنیم.

نتیجه گیری :
در این مقاله در مورد کیف پول سرد، انواع آن و بهترین cold walletها صحبت کردیم؛ نگهداری از ارزهای دیجیتال مسئله مهمی است که هر سرمایه‌گذاری باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد، زیرا در غیر این‌صورت ممکن است به از دست رفتن سرمایه او منجر شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله نسبت به این امر آگاه شده و والت‌های مناسب برای خودتان را انتخاب کرده باشید.

بالا