ارز دیجیتال

کپی تریدینگ چیست؟

1402/01/27 0

کپی تریدینگ که به تازگی در دنیای ارز دیجیتال محبوبیت زیادی پیدا کرده است به تریدرها اجازه می‌دهد تا معاملات انجام شده توسط سایر معامله گران را کپی کنند. تاریخچه این روش به سال 2005 بر می‌گردد. در سال های ابتدایی تریدرها الگوریتم‌های خاصی را کپی کردند که از طریق معاملات خودکار توسعه یافته بودند. کسانی که توسعه دهنده بودند معاملات خود را به اشتراک می‌گذاشتند تا بقیه از استراتژی آن‌ها استفاده کنند. اما با گذشت زمان این رویه تغییر کرد و معامله گران به جای کپی استراتژی، پوزیشن‌ها را به صورت کورکورانه کپی کردند.

کپی تریدینگ چیست؟

تصور کنید که می‌توانستید دقیقا همان معاملاتی را باز کنید که بهترین و حرفه‌ای‌ترین تریدرهای بازار باز می‌کنند و خرید و فروش ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگر شما، دقیقا مشابه بهترین سرمایه گذاران آن بازار بود. خوشبختانه به لطف Copy Trading این تصور دیگر تنها یک تصور نیست و کاملا امکان‌پذیر شده است. کپی تریدینگ از اصطلاحات ترید ارز دیجیتال و یکی از انواع مختلف و منحصربه‌فرد فعالیت‌های معاملاتی سوشال تریدینگ است که در آن شخص معاملات یک تریدر دیگر را کپی می‌کند.بسیاری از بهترین پلتفرم‌های معاملاتی و بروکرها امروزه امکان کپی تریدینگ اتوماتیک و بسیاری قابلیت‌های دیگر را ارائه می‌کنند. در زمان انتخاب یک تریدر برای کپی کردن معاملات در پلتفرم، می‌توانید آن‌ها را بر اساس فاکتورهای مختلف بررسی کنید. همچنین خود پلتفرم‌های Copy Trading اطلاعات کامل و جامع درباره سابقه معاملاتی تریدر، نرخ سود و ضرر وی در سال گذشته و استراتژی معاملاتی‌اش را به شما نشان می‌دهند. پلتفرم های معاملاتی کپی تریدینگ معمولا در زمان باز شدن یک ترید توسط تریدری که شما دنبالش می‌کنید، به صورت خودکار معامله را برای شما باز می‌کنند. همچنین می‌توانید از قبل انتخاب کنید که می‌خواهید برای هر ترید چه مقدار سرمایه اولیه را وارد کنید و ریسک هر ترید چقدر باشد. به عنوان مثال اگر یک تریدر با 5 درصد اندازه حساب معاملاتی‌اش یک معامله خرید روی طلا باز کند، همان ترید در اکانت معاملاتی شما نیز باز می‌شود. حال اگر شما مدیریت سرمایه را بیشتر از تریدری که دنبال می‌کنید بلد باشید، می‌توانید کمتر از 5 درصد از سرمایه کل حساب معاملاتی خود را وارد معامله کنید. به محض شروع استفاده از یک پلتفرم معاملاتی Copy Trading، می‌توانید نتایج و سابقه معاملاتی تریدرهای باتجربه‌تر را با یک کلیک ببینید. به این صورت به سادگی می‌توانید استراتژی ترید و حد تحمل ریسک خود را پیاده کنید. همچنین با مشاهده سابقه دیگران، متوجه می‌شوید که در چه بازه زمانی خاصی مقدار سود چه اندازه بوده است و تریدر در چه زمان‌هایی بهترین معاملات خود را باز می‌کند.

معایب و مزایای کپی تریدینگ :

از آنجا که هر ابزار و امکانی که در بازارهای مالی ایجاد می شود، به منظور رفع نیاز کاربران و بهبود فرآیند انجام معاملات است، کپی تریدینگ نیز با توجه به مزایایی که برای معامله گران حاصل می کند، شکل گرفته است. در ادامه به تعدادی از مزایا، معایب و خطرات کپی تریدینگ و نکاتی که باید درباره این شیوه معامله در نظر داشت پرداخته خواهد شد. اولین مزیت کپی تریدینگ، این است که به معامله گران تازه کار این امکان را می دهد که با پیروی از اقدامات تریدرهای حرفه ای، به کسب سود بپردازند و به دلیل نداشتن تجربه، از انجام معاملات سودده باز نمانند. از دیگر مزایای کپی تریدینگ، صرفه جویی در زمان معامله گر است، چرا که کلیه مراحل جستجو و تحقیق درباره معامله توسط شخص دیگری انجام می شود و معامله گر تنها لازم است آن را کپی کند.
درباره معایب کپی تریدینگ نیز باید گفت از آن جا که نحوه انجام کپی تریدینگ به این صورت است که معامله گر، معامله فرد دیگری را کپی می کند و خود استراتژی و عملکرد معاملاتی را معین نکرده است، امکان ضرر در معامله وجود دارد تا جایی که ممکن است کل سرمایه کپی تریدر از بین برود. بنابراین لازم است، کاربر درباره عملکرد تریدری که قصد کپی از معاملات آن را دارد، بررسی های لازم را انجام دهد. یکی از خطرات مهمی که در رابطه با کپی تریدینگ مطرح است، امکان کلاهبرداری از معامله گرانی است که پس از آشنایی با کپی تریدینگ، به پلتفرم های مربوط به آن رو می آورند. در بعضی از پلتفرم هایی که کپی تریدینگ را ارائه می دهند، از معامله گر مبلغی به عنوان سپرده دریافت می شود و چنانچه این بستر معاملاتی امن و معتبر نباشد، امکان از بین رفتن این سرمایه سپرده وجود خواهد داشت. بنابراین، با توجه به مزایا و معایب کپی تریدینگ و خطراتی که انجام معامله از این طریق دارد، لازم است معامله گران قبل از انتخاب بستر معاملاتی که کپی تریدینگ را ارائه می کند، از امنیت و اعتبار آن اطمینان حاصل نمایند و شفافیت عملکرد آن را نیز در نظر داشته باشند. به علاوه، بهتر است از طریق کامیونیتی های مربوط به معاملات ارز دیجیتال، درباره این پلتفرم ها تحقیق کافی انجام گیرد و تنها بخشی از سرمایه وارد آن ها شود.

نتیجه گیری :
تجارت کپی یکی از گزینه های پرطرفدار برای کسب درآمد در فارکس و سایر بازارهای مالی است. به واسطه وجود  این سرویس، حتی تریدرهای تازه کار با مبالغ سرمایه گذاری اندک نیز می توانند در سطح یک معامله گر حرفه ای سود کسب کنند. اگر کپی تریدینگ برای تعداد زیادی از سرمایه گذاران سود به همراه نداشت، چندان محبوب نبود.

بالا