ارز دیجیتال

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

1402/01/14 0

بیمه کریپتو برای ارزهای دیجیتال و دارایی های دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و غیره است. ارائه دهندگان بیمه کریپتو، بیمه نامه هایی را در مورد ارزهای دیجیتال ذخیره شده در کیف پول یا صرافی ها از طریق یک مدل بیمه سنتی ارائه می کنند. در واقع بیمه ارز دیجیتال از ضررهای مرتبط با نقض امنیت سایبری محافظت می کند. اکثر صرافی‌های ارزهای دیجیتال حداقل مقداری بیمه برای محافظت از دارایی‌های دیجیتال در برابر ضررهای ناشی از نقض امنیت و سرقت ارائه می‌کنند. در این مقاله، به طور مفصل در مورد بیمه ارز دیجیتال، نحوه کارکرد و پوشش آن صحبت خواهیم کرد. بنابراین، اگر کنجکاو هستید که در این زمینه بیشتر بدانید، ادامه مطلب را بخوانید!

بیمه ارز دیجیتال چیست؟

بیمه ارز دیجیتال نوعی بیمه نامه است که برای محافظت در برابر ضررهای مرتبط با نقض امنیت سایبری طراحی شده است. اکثر صرافی های بزرگ ارز دیجیتال حداقل مقداری بیمه دارند تا از دارایی های دیجیتال در اختیار خود در برابر ضررهای ناشی از سرقت و سایر نقض های امنیتی محافظت کنند. از آن جایی که ارزهای دیجیتال پولی قانونی نیستند، در نتیجه مانند سایر سپرده ها توسط بیمه بانک محافظت نمیشوند. به عنوان مثال، در ایالات متحده، سپرده های بانکی معمولا توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) یا شرکت حمایت از سرمایه گذاران اوراق بهادار محافظت میشوند. در مقابل، بیمه صرافی برای محافظت در برابر خسارات ناشی از حوادث امنیتی طراحی شده است. با این حال، مجموع زیان ممکن است گاها از توان بازیابی بیمه خارج شود و برخی از سرمایه گذاران قادر به بازیابی کل سرمایه گذاری خود نباشند. علاوه بر این، خط مشی های این نوع بیمه، خسارات شخصی را پوشش نمیدهند.

تاریخچه بیمه ارز دیجیتال :

Lloyds of London اولین بیمه‌ گری بود که نوع مسئولیت بیمه ارز دیجیتال را با محدودیت‌ های انعطاف ‌پذیر حداقل 1000 پوند (تقریباً 1353 دلار) ارائه کرد. این سندیکا توسط سندیکای Lloyd’s Atrium به همراه Coincover برای محافظت در برابر ضررهایی که ممکن است از سرقت ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول های آنلاین به وجود بیاید، ایجاد شد. این نوع بیمه نامه دارای محدودیت پویایی است که متناسب با قیمت دارایی های کریپتو افزایش یا کاهش می یابد. به عبارت دیگر، بیمه شده همیشه برای ارزش پایه دارایی بیمه شده غرامت دریافت می کند، حتی اگر این ارزش در طول دوره بیمه نامه نوسان داشته باشد. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که ارز دیجیتال در آمریکا پول قانونی به شمار نمی رود زیرا توسط دولت حمایت نمی شود. بنابراین، ارزهای دیجیتال از جمله بیت‌کوین، لایت کوین و ارز دیجیتال اتریوم مشمول حمایت‌های شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) یا شرکت حمایت از سرمایه‌گذاران اوراق بهادار نیستند.

آیا دنیای ارز دیجیتال به بیمه نیاز دارد؟

تنها در سال ۲۰۲۱، بازار ارزهای دیجیتال دفعات متعددی مورد حمله‌های هکری قرار گرفت. در هک پالی نتورک (Poly Network)، ۶۰۰ میلیون دلار سرمایه از کیف پول‌های اتریوم، BSC و پالیگان (Polygon) به سرقت رفت. پروتکل کریم فایننس (Cream Finance) دو بار هک شد و روی هم رفته ۱۵۰ میلیون دلار اتریوم، بیت کوین و استیبل کوین از دست رفت. در ماه دسامبر نیز هکرها از کیف پول‌های اتریوم و BSC حدود ۲۰۰ میلیون دلار سرقت کردند. سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال سودآور است، اما یک بازار نوسانی ریسک‌های بزرگی هم دارد. قطعا نیاز مبرمی به وجود بیمه در این حوزه وجود دارد، اما بیمه‌نامه‌ها و حق بیمه‌ بر اساس سوابق تاریخی تعیین می‌شوند. از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال هنوز نوظهور است، سوابق تاریخی چندانی ندارد و نوسانی بودن آن، کار را بسیار سخت‌تر می‌کند. با رشد قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، توجه هکر‌ها به کیف پول‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال جلب می‌شود. برای مثال، Crypto.com در روز ۲۰ ژانویه (۳۰ دی) اعلام کرد که این سایت هک شده و از حساب ۴۰۰ کاربر آن، برداشت‌های غیرمجاز انجام گرفته است.

نتیجه گیری :
در این مقاله درباره بهترین ارزهای دیجیتال  Insurance که در زمینه بیمه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند، صحبت کردیم و به معرفی مختصری از آن‌ها پرداختیم. توجه داشته باشید که اطلاعات ارائه‌شده در این مقاله به هیچ عنوان به‌منزله توصیه برای سرمایه‌گذاری روی این ارزهای دیجیتال نیست، بلکه با شناسایی بهترین ارزهای دیجیتال در هر دسته‌بندی شما می‌توانید با تمرکز و اطمینان بیشتری معاملات یا سرمایه‌گذاری‌های خود را انجام دهید. چراکه هر ارز دیجیتالی ارزش سرمایه‌گذاری را ندارد. قبل از هرگونه تصمیم‌گیری در زمینه سرمایه‌گذاری، بررسی‌های لازم را انجام دهید، مشورت کنید و درصورت نیاز و ناآشنایی با این بازار حتماً در یک کلاس ارز دیجیتال شرکت کنید. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار مالی پرریسک است که نمی‌توان در آن با پیروی کورکورانه از دیگران به موفقیت رسید. هرچند شناختن بهترین ارزهای دیجیتال حوزه بیمه (Insurance) ریسک شما در بازار را تا حدودی کنترل می‌کند، به هر حال آموزش‌دیدن پیش‌نیاز ضروری برای فعالیت در این بازار و هر بازار مالی دیگر به حساب می‌آید.


 

بالا