ارز دیجیتال

کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

1401/12/16 0

اگر به قصد معامله‌گری یا سرمایه‌گذاری یا حتی کنجکاوی می‌خواهید وارد فضای ارزهای دیجیتال شوید، احتمالاً می‌دانید که اولین گام، انتخاب و راه‌اندازی والت (Wallet) یا کیف پول ارز دیجیتال است. کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند و هریک برای رفع نیازهای کاربران خاصی عرضه می‌شوند. برای انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال، ابتدا باید شناختی نسبی از این کیف پول‌ها به‌دست آورید و ببینید که کدام ویژگی برایتان اولویت دارد. در این مطلب، بررسی می‌کنیم که کیف پول‌ ارز دیجیتال چیست و انواع آن کدام‌ند و هریک چه ویژگی‌هایی دارند. همچنین، آموزش کار با دو کیف پول متامسک و تراست والت را مرور می‌کنیم و به تعدادی از پرسش‌های متداول‌ مرتبط با این نوع کیف پول‌ها پاسخ می‌دهیم. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کیف پول ارزدیجیتال چیست؟

والت‌ Wallet یا کیف پول‌ ارز دیجیتال cryptocurrency wallet برای نگهداری ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. کریپتو ولت کلید عمومی و خصوصی را برای تراکنش‌های ارز دیجیتال ذخیره می‌کند. این کلیدها امکان دریافت یا ارسال ارز دیجیتال مانند توکن های غیر مثلی را برای کاربران فراهم می‌کنند. کلید خصوصی مانند رمز کارت بانکی است که امنیت کاربر را تامین می‌کند و کلید عمومی مانند شماره حساب است که امکان دریافت رمزارز از سایر کاربران را می‎‌دهد. 
کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد که در حالت کلی به سه دسته نرم افزاری، سخت افزاری و کاغذی تقسیم می‌شود. در واقع کیف پول ارز دیجیتال مانند یک کیف پول واقعی برای نگهداری، پرداخت و دریافت دارایی‌ها استفاده می‌شود. البته کیف پول رمز ارز علاوه بر ذخیره‌سازی کلیدها، اغلب قابلیت رمزگذاری یا امضای اطلاعات را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد.

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار میکند؟

در یک حساب بانکی معمولی، پول یا بهتر است بگوییم، ارزش آن نگهداری می‌شود. اما در کیف پول ارزهای دیجیتال، کلیدهای رمزنگاری شده عمومی و خصوصی نگهداری می‌شوند. در حقیقت، کوین‌ها نمی‌توانند در یک کیف پول فیزیکی ذخیره ‌شوند. چون کریپتوکارنسی‌ها وجود فیزیکی ندارند. آدرس کیف پول، چیزی شبیه به شماره حساب بانکی است. هیچ اشکالی ندارد اگر شما شماره حساب بانکی خودتان را به فرد دیگری بدهید، چون دیگران برای انتقال وجه به آن نیاز دارند. در دنیای ارزهای دیجیتال، اگر کسی بخواهد کوین‌هایتان را برایتان ارسال کند، شما می‌توانید به سادگی آدرس کیف پول خود را به او‌ بدهید و کوین‌تان را دریافت کنید. درست مانند حساب‌های بانکی، هیچ یک از دو آدرس کیف پول، شبیه به هم نیستند. در نتیجه، هیچ کس به جز شما نمی‌تواند پولتان را دریافت کند. همچنین، تعداد آدرس‌های کیف پول شما بدون محدودیت هستند. یعنی هر چند تا آدرس که دلتان بخواهد می‌توانید برای کیف پولتان بسازید.

مزایا و معایب کیف پول ارز دیجیتال :

هر نوع والت ارز دیجیتال دارای مزایا و معایب خاص خود است. یک کاربر باید بین آن‌ها مقایسه انجام بدهد و بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کند. به عنوان مثال کیف پول های گرم رمز ارز راحت‌تر قابل استفاده هستند، اما سطح امنیت پایین‌تری نسبت به رقبای سرد دارند. کار کردن با کلد والت های ارز دیجیتال به راحتی گزینه‌های هات نیست، اما در عوض امنیت بیشتری فراهم می‌کنند. در طبقه‌بندی دیگر یعنی امانی و غیر امانی نیز وضعیت یکسان است؛ کیف پول های حضانتی ارز دیجیتال سرعت را مخصوصا برای ترید افزایش می‌دهند و استفاده از آ‌ن‌ها آسوده‌تر است، اما سطح امنیت پاییین‌تری دارند. در آن سو والت های غیر حضانتی ارز دیجیتال به خصوص در مبادلات سرعت و راحتی کمتری دارند، اما سطح امنیت‌شان بالاتر است. همانطور که در بخش‌های قبل نیز گفتیم، می‌توان بدون نیاز به یک والت ارز دیجیتال نرم افزاری یا حتی سخت افزاری و کاملا به صورت دستی، برای خود یک کلید خصوصی (و از روی آن یک کلید عمومی) درست کرد تا سطح امنیت به اوج برسد و امنیت از نظر هک و سرقت در فضای سایبری به طور 100 درصد تامین شود. اما نه تنها برای ترید کردن، بلکه حتی برای انجام پرداخت‌های روزانه نیز این نحوه استفاده آزاردهنده است. از طرفی به خاطر کردن با یک سری رشته کاراکتر طولانی به شکل دستی، ریسک ارسال رمز ارز به آدرسی اشتباه افزایش پیدا می‌کند. کیف پول های ارز دیجیتال کار را برای ما ساده کرده‌اند؛ والت های نرم افزاری (گرم) و سخت افزاری (سرد) ضمن تولید کلیدها برای ما بر اساس استاندارد هر بلاک چین، آن‌ها را ذخیره و مدیریت نیز می‌کنند تا با سرعتی بالاتر قادر به ارسال، دریافت، خرید و مخصوصا ترید باشید. این مزیت بزرگ آ‌ن‌ها است. از طرفی دیگر کاربردشان دیگر فقط محدود به ارسال و دریافت یک سری پول دیجیتال نیست و برای ورود به دنیای وسیع دیفای، متاورس و ان اف تی نیز به آن‌ها نیاز داریم. با این حال نباید از ریسک‌های کار با یک اپلیکیشن یا حتی گجت الکترونیکی چشم‌پوشی کرد، چرا که هر داده‌ی ذخیره شده به صورت دیجیتال، در هر صورت (حتی با احتمال بسیار کم) در معرض خطر هک شدن قرار دارد.

نتیجه گیری :
انتخاب و استفاده از یک کیف پول دیجیتال خوب از اولین قدم‌هایی است که هر سرمایه‌گذار تازه‌وارد ارزهای دیجیتال باید بردارد. درست است که بسیاری از صرافی‌های داخلی و خارجی در پلتفرم خود امکان نگهداری ارزهای خریداری شده را دارند ولی به دلیل خطرات ناشی از به سرقت رفتن و نداشتن کنترل کامل روی آن‌ها، پیشنهاد می‌شود که بلافاصله آن‌ها را از صرافی‌ها خارج و وارد کیف پول‌های معتبر کنید. این کیف پول‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را به اشکال مختلف طبقه‌بندی کرد. در این مقاله ابتدا شما را با نحوه‌ی کار این کیف پول‌ها آشنا کردیم و در ادامه نیز انواع مختلف آن‌ها را توضیح دادیم. اگر شما هم تاکنون موفق به انتخاب یک کیف پول دیجیتال معتبر نشده بودید حال می‌توانید بعد از خواندن این مقاله به راحتی یکی از کیف پول‌های موجود را انتخاب و شروع به استفاده از مزایای بی‌شمار آن بکنید.

بالا