ارز دیجیتال

کوین مرده چیست؟

1402/03/28 0

شاید برای کسانی که این روزها در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کنند، این اتفاق افتاده باشد که به ناگهان ارزش رمزارزی به صفر برسد. چگونه چنین اتفاقی برای یک ارز دیجیتال می‌افتد؟ این چنین ارزهای دیجیتال را چه می‌نامند؟ ارزهای دیجیتالی که به یکباره ارزش خود را از دست می‌دهد و به رقم صفر می‌رسند، کوین مرده یا Dead Coin گفته می‌شود. پروژه‌های بسیار زیادی بوده‌اند که در ابتدای کار بسیار موفق ظاهر شدند، اما پس از گذشت چندی ارزش آن‌ها به صفر رسیده و دیگر کسی خواهان خرید و فروش آن‌ها نبوده است. از این رو ما در این مقاله قصد داریم به توضیح این Dead Coin چیست بپردازیم و شما را با مفهوم کوین مرده چیست بیشتر از پیش آشنا کنیم.

کوین مرده چیست؟

هم‌زمان با سال ۲۰۱۷ که هیجان عجیبی در بازار ارز دیجیتال برای عرضه اولیه کوین (ICO) وجود داشت، مفهوم کوین مرده در این بازار نوظهور شکل گرفت. آن زمان در مدت کوتاهی، تعداد پروژه‌هایی که به عرضه اولیه گسترده روی آورده بودند از ۲۹ پروژه به ۸۵۰ پروژه افزایش یافت. با این کار، ICO ‌ها، تعداد کوین‌های در گردش را افزایش داد. جالب است بدانید که یک سال بعد از این عرضه گسترده، یعنی در سال ۲۰۱۸، پروژه‌های رمزارز همانند قارچ رشد پیدا کردند. این موضوع باعث شد تا روش‌های کلاهبرداری جدیدی به وجود بیاید. برای مثال، Rug Pull یکی از همین کلاهبرداری‌هاست که عامل ایجاد کوین‌های مرده بسیاری شد. در این روش، اصطلاحاً توسعه‌دهندگان یک پروژه رمزارز، فرش را از زیر پای خریداران می‌کشند و پس از پامپ شدید و ایجاد ارزش کاذب، ناگهان از پروژه خارج شده و سرمایه‌گذاران را در برزخ رها می‌کنند. کوین‌ مرده اصطلاحی است که به همین پروژه‌های شکست‌خورده یا رها شده اطلاق می‌شود. در این پروژه‌ها سطح نقدینگی بسیار پایین است و تأمین‌کننده مالی قدرتمندی وجود ندارد. برای اینکه بتوانید کوین‌های مرده جدید را شناسایی کنید، می‌توانید به کیف پول بایننس مراجعه کرده و از قسمت نمایش تمام موجودی‌ها آن‌ها را مشاهده کنید. همچنین، وب‌سایت‌هایی مثل DeadCoin، به‌صورت ویژه روی مفهوم و اخبار کوین مرده در بازار کار می‌کنند. 

راه های شناسایی ارز دیجیتال مرده :

ارزهای دیجیتال انقلابی در دنیای اقتصاد ایجاد کردن. ارزهای مختلفی توسعه یافتن و هر کدوم از اون ها اهدف خاصی داشتن. در این بین تعداد زیادی از ارزها رشد کردن و سرمایه های قابل توجهی به دست اوردن. برخی از رمز ارزها نیز نتونستن اعتماد سرمایه گذاران رو جلب کنند و در نهایت تا مرز صفر دلار سقوط کردن. در ادامه برخی از راه های شناسایی ارز دیجیتال مرده رو واسه شما یاد می دیم.

• حجم معاملات ناچیز یکی از راه های شناسایی ارز دیجیتال مرده هست. شما باید قبل از سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال حجم معاملات اون رمز ارز رو مورد توجه قرار بدین. حجم پایین معاملات نشون میده که ارز دیجیتال فاقد سوددهی کافی بوده یا نتونسته توجه معامله گران رو به خودش جلب کنه.

• یکی دیگه از راه های شناسایی ارز دیجیتال مرده این هست که هدف پروژه ها رو مورد توجه قرار بدین. کوین های مرده پروژه هایی هستن که معمولا برنامه مشخص ندارن، با این وجود همچنان به دنبال سرمایه گذاری هستن. بعضی وقت ها نیز سود قابل توجهی رو به دست میارن.

• یکی دیگه از راه های شناسایی ارز دیجیتال مرده این هست که بودجه یا منابع مالی پروژه رو بررسی کنین. عدم جذب بودجه یا نداشتن منابع مالی کافی برای حمایت از توسعه و پیشرفت پروژه ممکنه کل پروژه رو از بین ببره. حدود 3.6 درصد از کوین های مرده در این دسته قرار دارن.

نتیجه گیری :
در دو سال اخیر بازار کریپتو شاهد سقوط های متعددی بوده است؛ از صرافی های ارز دیجیتال معروف مانند FTX گرفته تا پروژه هایی مانند ترا لونا کلاسیک. برخی از ضرر ها تقریبا غیر قابل اجتناب هستند. چه کسی تصور می کرد دومین صرافی رمز ارز دینا اعلام ورشکستگی کند و داراییهای سرمایه گذاران خود را نابود کند؟  در مورد کوین های مرده قضیه متفاوت است. این پروژه ها عمدتا با نقص ها و خلل های بسیاری به بازار ارائه می شوند که اگر از سرمایه گذاران قدیمی و ماهر بازار باشید به همه جوانب آنها دقت می کنید و از آنها دوری می کنید. 


 

بالا