ارز دیجیتال

محتوای عمیق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

1402/08/07 0

تولید محتوا، کار پرزحمتی است. گاهی پیش می‌آید که برای نوشتن یک مقاله، چندین روز زمان می‌گذاریم و تمام پتانسیلمان را برای ایجاد جذابیت در آن مقاله به کار می‌گیریم. اما نتیجه کار با تلاش‌هایمان هیچ تناسبی ندارد. چون محتوای ما اصلا دیده نمی‌شود. از خودمان می‌پرسیم: «کجا اشتباه کردم؟ چرا کسی به محتوای خوب من توجهی نشان نمی‌دهد؟»
برای حل این مشکل، دست به دامن راه‌حل‌های گوناگون می‌شویم. مثلا به سراغ تبلیغات آنلاین می‌رویم، از شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام و… کمک می‌گیریم و سعی می‌کنیم از طریق این فضاها کاربر را به سمت محتوای خودمان هدایت کنیم. اما باز هم فایده‌ای ندارد.
دوستان خوبم، یکی از پررنگ‌ترین دلایل این ماجرا، نداشتن «محتوای عمیق» (Deep content) است؛ چیزی که در این مقاله به سراغ آن می‌رویم. با ما همراه باشید.

محتوای عمیق چیست؟

شاید در گذشته استفاده از تیترهای جذاب و پاراگراف‌های کوتاه، عامل اصلی جذب مخاطب به شمار می‌رفت. اما حال که تعداد بی‌شماری از این محتواها در فضای رقابتی تولید شده است، باید به فکر تولید یک محتوای ایده‌آل‌تر باشیم، پیشنهاد ما محتوای عمیق است. محتوایی که تمام جنبه‌های یک موضوع را در بر گیرد و لازم نباشد مخاطب هر بار برای دریافتن تکه‌ای از مطلب، عبارت جدیدی در نوار مرورگرش سرچ کند. در حقیقت محتوای عمیق، بینش واقعی‌، کمک واقعی‌، راهنمایی واقعی و ارزش واقعی را برای مخاطبان فراهم می‌کند.

تولید محتوا

محتوای عمیق چه مزیتی دارد؟

توجه داشته باشین که ایجاد و تولید محتوا عمیق باعث میشه تا موتورهای جستجو مثل گوگل به سایت شما توجه زیادی داشته باشن و این تنها راهی هست که محتوای شما رو در معرض دید مخاطبان و کاربران قرار میده. به این ترتیب، شما با تولید محتوای عمیق می تونین در رتبه های برتر گوگل قرار بگیرین. با اینکه تولید محتوا عمیق سخت و پیچیده هست، ولی به منابع و زمان زیادی نیاز داره که در دنیای رقابتی که پر هست از محتواهای مختلف، تنها راهی هست که می تونین با استفاده از اون خودتون رو از سایر کسب و کارها متمایز و منحصر به فرد کنین.

ویژگی‌های محتوای عمیق:

اکنون می‌دانید بهترین راه دیده‌شدن مطالب‌تان تولید محتوای عمیق است، برای تولید این نوع محتوا ترغیب نشده‌اید؟ پس بگذارید ویژگی‌های آن را برایتان بگویم. در حقیقت ما به محتوایی، محتوای عمیق می‌گوییم که:

  • در آن به جزئیات پرداخته شده باشد.
  • نسبت به سایر محتواهای تولید شده در زمینه مربوطه، ویژگی‌ای خاص داشته باشد.
  • به اندازه‌ی کافی برای توضیح تمام ابعاد موضوع، طولانی باشد.
  • توضیحات زیادی در آن وجود داشته باشد.
  • برای مخاطبان مفید باشد.
  • مطالب آن مرتبط و منسجم باشد.
  • اطلاعات درست و محکم به مخاطب داده شود.
  • با استفاده از آن ارزش واقعی را به مخاطبان خود بدهید.

چطور محتوای عمیق تولید کنیم؟

اکنون، بیایید نگاهی به برخی از راه‌هایی که می‌توانیم با کمک آن‌ها محتوای عمیق ایجاد کنیم‌، بیندازیم:

طول

ما قبول داریم که طول یک مقاله صرفا دلیل بر مفید بودن و باکیفیت بودن آن نیست. اما بیایید بپذیریم که به‌سختی می‌توان در مقاله‌ای چند صد کلمه‌ای کمک و بینش واقعی را به مخاطبان منتقل کرد. از طرفی حواستان باشد که قرار نیست درک مطلب را فدای کمیت کنیم. به بیان بهتر شاید در مقاله‌ای با استفاده از الفاظ به‌اصطلاح قلمبه‌سلمبه بتوانید از حجم محتوا کم کنید، اما آیا این به سود شماست؟ قطعا نه. تمام اهداف محتوا باید حول محور مخاطب باشد، آیا مخاطبی که اصلا نفهمد شما چه نوشته‌اید یا برای فهم آن نیاز به تجزیه‌وتحلیل‌های سخت داشته باشد، حق ندارد با یک دکمه ساده از سایت شما خارج و به سراغ محتوایی دیگر با همان مضمون برود؟ البته نویسندگان عزیز، مراقب باشید از آن ور بوم هم نیفتید. یعنی حال که مبنا طول محتواست قرار نیست هر چه دم دست‌تان آمد در متن بچپانید. هر جمله و هر سطر و پاراگراف شما باید هدفی را دنبال کند و مقدمه‌ای برای پاراگراف‌های بعدی قرار گیرد.
توضیح دهید و جزئیات را از دست ندهید
شاید شما در مورد موضوعی بنویسید که مخاطبان خاصی دارد و این مخاطبان دانش پایه‌ای این محتوا را در خود دارند. به این معنا که این افراد از اصطلاحات رایج و کلیات مسئله باخبرند. حال سوال من از شما این است که بقیه چه کنند؟ آیا شما فقط برای عده‌ای خاص می‌نویسید یا هدف‌تان از تولید محتوا جذب گروه دیگری از افراد نیز هست؟ پیشنهاد می‌کنم به همین راحتی از گروه بزرگ “کنجکاوها” گذر نکنید. من در مورد افرادی حرف می‌زنم که با دیدن یک تبلیغ یا شنیدن یک اصطلاح دست به سرچ می‌شوند؛ بنابراین در مطالب‌تان طوری به جزئیات و توضیحات همه‌جانبه و پایه‌ای بپردازید که کنجکاوها را نیز صید کنید.

محتوای عمیق

آنچه می‌نویسید مورد تایید علم و تجربه باشد!

یادتان باشد قرار نیست همین‌طور روی هوا یک چیزی بنویسید! مخاطب امروز، هوشیار و کاوشگر است. درواقع مردم درمورد موضوعی که نمی‌دانند سرچ می‌کنند تا آگاه شوند، و اگر شما به‌جای آگاهی درست، مشتی توهم و اطلاعات بی‌پایه به مردم بدهید، جز جهل مرکب یاد چه اصطلاحی خواهید افتاد؟
بنابراین بر اساس موضوعی که انتخاب می‌کنید، پژوهش کنید. ممکن است بتوانید این کار را با کمک داده‌هایی که در امور روزانه خود جمع‌آوری کرده‌اید انجام دهید‌، یا ممکن است لازم باشد به فردی دیگر ماموریت دهید تا از طرف شما پژوهش کند و نتیجه را به دست‌تان برساند. همراه با ارائه نتایج واضح‌، باید نتیجه‌گیری قطعی کنید و پیامدهای آن را برای مخاطبان مورد‌نظر خود مشخص کنید.
اگر مهارت‌ها یا منابع لازم را دارید‌، تبدیل این نتایج به اینفوگرافیک ارزشمند است زیرا این قالب محتوا هنوز بسیار محبوب است.

جمع بندی:

ما سعی کردیم در مقاله محتوای عمیق چیست؟ اطلاعاتی درباره محتوای عمیق به شما ارائه کنیم و به بررسی ویژگی های محتوای عمیق بپردازیم و نحوه تولید محتوا عمیق رو به شما یاد بدیم تا با این مفهوم آشنا بشین. همونطور که گفتیم، محتوای عمیق به محتوایی گفته میشه که در اون به جزئیات پرداخته شده باشه. توجه داشته باشین که تولید محتوا در بستر اینترنت به بررسی و ارزیابی دقیق سایت ها یا کسب و کارهای دیگه نیاز داره. اگه فقط روی ترجمه منابع خوب تمرکز کنین، به موفقیت زیادی نمی رسین.

بالا