ارز دیجیتال

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

1402/01/08 0

پس از معرفی بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سال 2008 به بازار مالی دیجیتال جهان، این بار جوانی روسی به نام ویتالیک بوترین با الهام از این ارز دیجیتال اقدام به خلق رمز ارزی با عنوان اتریوم ( Ethereum ) کرد که در نهایت در سال 2015 رسما فعالیت خود را در بازار ارز دیجیتال آغاز نمود. در واقع هدف بوترین از خلق آتریوم eth این بود که شرایطی را فراهم کند تا علاوه بر فعالیت های پولی دیجیتال تمامی فعالیت های مالی دیگر را نیز بتوان در بستر دیجیتالی و به صورت غیر متمرکز بدون وجود واسطه ها به انجام رساند. اما شاید این سوال پیش بیاید که ارز دیجیتال اتریوم دقیقا چیست ؟ در این راستا در ادامه مطلب به ارائه مطالبی در رابطه با معرفی صفرتاصد ارز دیجیتال اتریوم، ویژگی های آتریوم eth، تفاوت این ارز با بیت کوین و نحوه عملکرد آن در بازار ارز دیجیتال پرداخته شده است.

ارز دیجیتال اتریوم چیست؟

می‌‌توان به گونه‌ای دیگر و زبانی ساده‌تر به پرسش «اتریوم چیست؟» پاسخ داد و آن را تعریف کرد. مثلا می‌توانیم بگوییم: «یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فناوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند.» شاید این پرسش هم برایتان پیش بیاید که: «آیا اتریوم شبیه بیت کوین است؟» در پاسخ باید بگوییم که هم بله و هم نه. در واقع اتریوم هم مانند بیت کوین می‌تواند به عنوان ارز دسته‌بندی شود اما کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت‌تر از بیت کوین است. برای درک بهتر اتریوم ابتدا بهتر است کمی با بلاک چین و نحوه کار آن آشنا شوید.

چرا اتریوم به وجود آمد؟

بعد از اینکه به این سوال پاسخ دادیم که eth چیست بهتر است در مورد علت به وجود آمدن آن نیز صحبت کنیم. در دنیای امروز، اطلاعات شخصی ما، رمزها و اطلاعات مالی‌مان در کامپیوتر افراد دیگر ذخیره می‌شود.؛ آن هم به وسیله‌ی سرورهایی مثل آمازون، فیس بوک و گوگل. حتی اطلاعات این مقاله هم بر روی سرورهای یک شرکت دیگر ذخیره شده است. این شرکت‌ها تیم‌های تخصصی خودشان را در جهت ذخیره و ایمن‌سازی اطلاعات گسترش داده‌اند و هزینه‌های مرتبط با زمان کار و انجام آن را می‌پردازند؛ لذا استفاده از این شرکت ها فوایدی بسیاری دارد. اما همراه با این تسهیلات، معایبی نیز وجود دارد؛ همان‌طور که می‌دانیم و یاد گرفته‌ایم، یک هکر یا دولت‌ها می‌توانند بدون اطلاع شما به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشند که مطمئناً دلخواه شما نیست. این کار را از طریق اعمال نفوذ یا حمله به یک شخص ثالث (طرف سوم) انجام می‌دهند و به این معناست که می‌توانند اطلاعات شما را بدزدند، افشا کنند یا تغییر دهند. برایان بهلندورف (Brian Behlendorf)، سازنده‌ی سرور اینترنتی apache، برای اینکه این نوع طراحی را در واقع «گناه اصلی اینترنت» بنامد، یک سری اقدامات انجام داده است. بهلندورف و امثال وی این عقیده را دارند که اینترنت همیشه باید غیر متمرکز باشد. در راستای غیر متمرکز کردن اینترنت، جهشی در تکنولوژی به نام بلاکچین روی داده است و اتریوم در ساختار همین شبکه سعی در غیرمتمرکز کردن اینترنت دارد. در حالی که بیت کوین سعی می‌کند سیستم بانکداری آنلاین و پرداختی را تغییر دهد، این ارز این هدف را دنبال می‌کند که با استفاده از بلاکچین، طرف سوم (واسطه‌ها) را حذف کند. طرف سوم یا همان شخص ثالث اینترنتی، همان‌هایی هستند که کار ذخیره‌سازی اطلاعات، انتقال پول و ثبت ابزارهای مالی پیچیده را انجام می‌دهند. جوزف لوبین یکی از توسعه دهندگان آن گفته است: Ethereumایجاد شده است تا برای حل نمودن امورات زندگی‌مان به بانک و نهادهای مشابه دیگر احتیاج نداشته باشیم.

نتیجه گیری :
شما در این مقاله با جزئیات کامل آموختید که اتریوم چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و چه اهدافی را دنبال می‌کند. شبکه اتریوم را می‌توان یکی از آینده‌دارترین شبکه‌های بلاکچینی دانست. وعده اتریوم یعنی غیرمتمرکزسازی، وعده بسیار بزرگی است؛ اگرچه همین حالا هم می‌توانیم ببینیم که این وعده تا حدی محقق شده و موفق شده است که توجه افراد زیادی در سراسر جهان را به خود جلب کند. تکنولوژی اتریوم و توسعه‌دهندگانی که پشت این تکنولوژی هستند، این نوید را می‌دهند که قرار است رمزارزها در آینده نزدیک، وعده‌هایی که سال‌ها به تعویق افتاده بودند را عملی کنند. نظر شما درباره اتریوم چیست؟ آینده این شبکه و رمزارز آن را چطور می‌بینید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بالا