ارز دیجیتال

فرانت رانینگ چیست؟

1402/02/24 0

در معاملات ارزهای دیجیتال، خطرها و ریسک‌های متعددی وجود دارند. فرانت رانینگ (Front Running) یکی از آنها است که بیشتر در صرافی‌های غیرمتمرکز و نیز معاملات NFT مطرح می‌شود. این روش از سوی کاربران کلاهبردار این شبکه‌ها با ایجاد بات اجرا می‌شود. یکی از نشانه‌های اینکه یک کاربر هدف حمله چنین افرادی قرار گرفته است، دریافت وجه کمتر از مقدار مورد انتظار او پس از پایان معامله است. اما فرانت رانینگ دقیفاً چیست و چطور کاربران را تهدید می‌کند؟ این سؤالی است که در این مقاله به آن پاسخ می‌دهیم و در نهایت، راه‌هایی را برای مصون ماندن از این خطر معرفی می‌کنیم. اگر قصد معامله در صرافی‌های غیرمتمرکز را دارید، خواندن این مقاله می‌تواند امنیت معاملات شما را افزایش دهد.

فرانت رانینگ چیست؟

فرانت رانینگ یک اصطلاح رایج در بازار سهام است که به معنی استفاده از اطلاعات داخلی یک شرکت برای ورود به بازار، قبل از شروع رقابت است. البته Front Running فقط به بازار سهام محدود نمی‌شود و می‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها (NFT) نیز رخ بدهد. به عنوان مثال، شخصی که به اطلاعات پنهانی دسترسی دارد، می‌تواند بفهمد که کدام یک از ان‌اف‌تی‌ها به زودی در بازار به شدت محبوب می‌شوند و در صورت تمایل آن‌ها را بخرد و در نهایت قیمت آن‌ها را بالا ببرد. در این صورت، این‌ خریدار می‌تواند پس از عمومی شدن فروش ان‌اف‌تی‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، با فروش آن‌ها به قیمت بالا، سود خوبی به دست بیاورد. مثلا در سپتامبر ۲۰۲۱ مشخص شد که نیت چستین (Nate Chastain)، مدیر تولید پلتفرم اپن‌سی (OpenSea)، چند ان‌ا‌ف‌تی را درست قبل از این که در فروشگاه به محبوبیت برسند، خریداری کرده و مدتی بعد با فروش آن‌ها به سود خوبی رسیده است. او به دلیل دسترسی به یک‌سری اطلاعات پنهانی، مثل اطلاعات مرتبط با ان‌ا‌ف‌تی‌هایی که قرار بود به زودی در اپن‌سی شاخص و برجسته شوند، توانسته بود به شکلی غیرمنصفانه سود به دست بیاورد.

فرانت رانینگ چطور انجام می شود؟

یک مثال ساده در این مورد وجود دارد:‌ فرض کنید یک کارگزار از یک مشتری بزرگ دستور خرید 500 هزار از یک دارایی از رمزارز یا سهم X دریافت می کند. این حجم از خرید قطعا روی قیمت تاثیرگذار خواهد بود. کارگزار این درخواست را یک دقیقه به تاخیر انداخته و ابتدا مقداری از آن رمزارز یا دارایی را برای سبد شخصی خود خریداری می کند و سپس سفارش مشتری را انجام می دهد. حالا کارگزار بلافاصله دارایی X را می فروشد و سود می برد. این شکل از فرانت رانینگ غیر قانونی و غیراخلاقی است. زیرا کارگزار بر اساس اطلاعاتی که عمومی نیست کسب سود کرده است. تاخیر در انجام سفارش همچنین می تواند برای مشتری تبعات مالی داشته باشد.

آیا فرانت رانینگ در بازار ارزهای دیجیتال کاری غیرقانونی است؟

این نوع معاملات در بازار سهام سنتی اقدامی غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود. دلیل این امر آن است که افراد غیرخودی از این اطلاعات محرمانه آگاهی ندارند. با این حال در بازار کریپتوکارنسی تمامی اطلاعات در یک دفتر کل دیجیتال و قابل حسابرسی عمومی ذخیره می‌شود؛ بنابراین فرانت رانینگ ان اف تی‌ها عملی غیرقانونی به حساب نمی‌آید. قابلیت اینترنت در پخش اطلاعات در گسترش این نوع معاملات در بازار ارزها مؤثر بوده است. اگرچه front-running به‌دلیل دسترسی تریدرهای خاص به داده‌های غیرعمومی در مبادلات سنتی ممنوع است، در شبکه مبادلاتی صرافی‌های غیرمتمرکز از داده‌هایی که به‌طور عمومی در بلاک چین قابل دسترسی است، استفاده می‌شود؛ بنابراین از لحاظ فنی نمی‌توان فرانت رانینگ ارزهای دیجیتال را دورزدن سیستم در نظر گرفت. اگر لیست سفارش‌های خرید یا فروش را زودتر از موعد بدانید، می‌توانید سفارش خود را پیش از تریدرهای دیگر ثبت کنید. به این ترتیب این نوع معاملات به‌عنوان یک استراتژی معاملاتی در صرافی های متمرکز برایتان سودمند خواهد بود. درباره بلاک چین‌های عمومی مانند اتریوم، تریدرها می‌توانند سفارش‌های دریافتی قفل‌شده در قراردادهای هوشمند DEX را مشاهده کنند. سپس تریدرها می‌توانند در صورتی که از نظر تجاری این امر امکان‌پذیر باشد، نرخ بالاتری را برای ثبت سفارش در مقایسه با سفارش‌های دریافتی تعیین کنند؛ درنتیجه می‌توانند سفارش‌های سودآورتری را مطالبه نمایند.

نتیجه گیری :
فرانت رانینگ از جمله حملاتی است که پروتکل‌های دیفای را تهدید می‌کند و علاوه بر بازار کریپتو، در پلتفرم‌های ارائه‌دهنده NFT نیز بسیار دیده می‌شود. فرانت رانینگ روی پلتفرم‌های بلاکچینی زمانی رخ می‌هد که ماینری با اطلاع از تراکنش‌های موجود در بلاک، سفارشی را ثبت کند که براساس تراکنش‌های بعدی منجر به سود شود. پروتکل‌های جدید دیفای، در جهت کاهش اثرات مخرب فرانت رانینگ بر روی سرویس خود کار می‌کنند اما هنوز راه‌حل کامل و جامعی در شبکه اتریوم برای آن وجود ندارد.

بالا