ارز دیجیتال

فاندینگ ریت چیست؟

1402/03/09 0

برای معامله‌گران حرفه‌ای که عمده فعالیت آن‌ها را معاملات آتی (Future) در ارز دیجیتال تشکیل می‌دهد، شناخت شاخص‌های مهم در این بخش می‌تواند کمک بزرگی در تصمیم‌گیری باشد. انجام معامله در بازار نقدی (Spot) و آتی (Future) به دانش و تجربه کافی نیاز دارد؛ با این حال معاملات آتی دارای پیچیدگی‌هایی است که با یک تصمیم اشتباه ممکن است تمام دارایی شما را از بین ببرد. یکی از مواردی که برای انجام معاملات حرفه‌ای باید به آن توجه کرد، شناخت شاخص فاندینگ ریت (Funding Rates) و نحوه استفاده از آن است. اگر شما هم یک معامله‌گر فعال در بخش معاملات آتی هستید، ولی هنوز به این شاخص توجه نکرده‌اید، این مقاله را تا پایان مطالعه کنید؛ چراکه قرار است به زبان بسیار ساده هر آنچه در بخش کاربردی این نرخ وجود دارد، برای شما بیان شود.

فاندینگ ریت چیست؟

اگر یک معامله‌گر در دنیای کریپتو هستید، احتمالا پس از هربار مواجهه با یک نمودار تحلیلی، عبارت شاخص فاندینگ ریت را مشاهده کرده‌اید. اگرچه نرخ تامین مالی یا همان شاخص فاندینگ ریت تاثیر بسیاری در معاملات دارد، با این حال جالب است بدانید که تقریبا نادیده گرفته می‌شود. تریدرهای تازه‌کاری که از ماهیت این مفهوم بی‌خبر هستند، نه‌تنها در معرض خطرات و ریسک‌های متعددی قرار می‌گیرند، بلکه از پتانسیل بالای معاملات فیوچرز آتی برای کسب سود نیز غافل می‌مانند. اگر مایلید یک سر و گردن از سایر تریدرها بالاتر باشید، بهترین فرصت پیش روی شما است. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم شاخص فاندینگ ریت یا همان نرخ تامین مالی چیست و چگونه می‌تواند مانند یک بازیکن اثرگذار، نقشی کلیدی در معاملات شما داشته باشد.

شاخص فاندینگ ریت چگونه تعیین می شود؟

فاندینگ ریت در اصل از دو مولفه مهم تشکیل شده است: نرخ بهره(Interest Rate) و پریمیوم(Premium). 
برای درک بهتر، اعداد را بر اساس سیاست بزرگ ترین صرافی ارزهای دیجیتال یعنی بایننس، بیان می کنیم. در هر دوره 8 ساعته در بخش فیوچر بایننس، نرخ بهره ثابت و معادل 0.01 است. از آنجایی که هر روز شامل 3 دوره 8 ساعت است، در نتیجه نرخ بهره روزانه معادل 0.03 است. اختلاف قیمت بین دارایی ها در بازار فیوچر و اسپات نیز پریمیوم را مشخص می کند. با استفاده از این دو مولفه، شاخص فاندینگ ریت مشخص می شود.
فاندینگ ریت مثبت
زمانی که ارزش دارایی های معاملات فیوچر برای یک دارایی از ارزش این دارایی در قیمت مارکت، بیشتر باشد، شاخص فاندینگ ریت مثبت است. وقتی چنین شرایطی حاکم است، کاربرانی که پوزیشن خرید دارند بر اساس مقدار پوزیشن خود و متناسب با شاخص فاندینگ ریت، می بایستی وجهی را به فروشندگان پرداخت کنند.
فاندینگ ریت منفی 
در مقابل وقتی شرایط برعکس باشد، شاخص فاندینگ ریت می تواند منفی باشد، در چنین شرایطی، کاربرانی که دارای پوزیشن فروش هستند می بایستی متناسب با مقدار پوزیشن و شاخص فاندینگ ریت، وجهی را به خریداران پرداخت کنند. در واقع این شاخص برای خود صرافی ها سود خاصی ندارد و فقط یک معامله همتا به همتا و مستقیم بین کاربران می باشد.

عوامل تعیین کننده Funding Rate چیست؟

فاندینگ ریت یا نرخ تامین مالی، شامل دو مولفه می‌شود: نرخ بهره (Interest Rate) و پرمیوم (Premium). پرمیوم همان چیزی است که باعث همگرایی قراردادهای پرپچوال با قیمت مارک یا مارک پرایس (Mark Price) دارایی مربوطه می‌شود. مارک پرایس قیمتی است که هر پوزیشن باز برای محاسبه سود و زیان تحقق نیافته (Unrealised PnL) و لیکوییدیشن (Liquidation) به آن متکی است. قیمت مارک برای جلوگیری از لیکوئید شدن‌های ناخواسته حاصل از نوسان شدید دارایی‌های رمز ارزی به‌کار می‌رود. نرخ بهره نیز نرخ بین دو رمز ارزی است که در یک قرارداد آتی وجود دارند. مثلا در یک قرارداد BTC/USDT، بیت کوین ارز پایه (Base Currency) و تتر ارز کوت (Quote Currency) محسوب می‌شود. حال با مقایسه ارزش این دو ارز نسبت به یکدیگر، یک نرخ بهره به‌دست می‌آید. مثلا صرافی بایننس با فرض اینکه نگهداری معادل نقدی یک پوزیشن بازده سود بالاتری نسبت به معادل بیت کوینی آن دارد، از نرخ بهره ثابت استفاده می‌کند. در ادامه این مطلب بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری :
در این مقاله سعی کردیم با بررسی جوانب مختلف، به سوال فاندینگ ریت چیست، پاسخ دهیم. Funding Rate ابزار کنترل و تنظیم قیمت میان دو بازار فیوچرز و اسپات است، به‌گونه‌ای که اگر قیمت قراردادهای آتی بدون تاریخ سررسید یا همان پرپچوال بیشتر از بازار اسپات باشد، فاندینگ ریت مثبت می‌شود و بالعکس. همچنین درباره نحوه کارکرد، محاسبه، انواع مختلف و کاربرد فاندینگ ریت صحبت کردیم.


 

بالا