ارز دیجیتال

معاملات فیوچرز چیست؟

1402/02/13 0

ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری و معاملات مالی بسیار محبوب شده‌اند. همانطور که بازار کریپتو روزبه‌روز در حال پیشرفت است، تنوع محصولات موجود در فضای آن نیز افزایش می‌یابد. معاملات فیوچرز که در دسته بازار مشتقات کریپتو قرار می‌گیرد، نمونه‌ای از محصولات بازار رمزارزها است. این مطلب یک راهنمای دقیق برای یادگیری معاملات فیوچرز، انواع آن و روش معامله‌گری در آن است.

معاملات فیوچرز چیست؟

فیوچرز (به انگلیسی futures) یا معاملات آتی در واقع نوعی معاملات مشتقه است. در این فرآیند قراردادهای تجاری تنظیم شده بین دو طرف، ملاک واقع می‌شود. امروز در این مقاله قصد داریم بگوییم که فیوچرز چیست و صفر تا صد آن را برای شما توضیح دهیم. ابتدا بررسی می‌کنیم که فیوچرز چیست، سپس در مورد نحوه انجام آن، پلتفرم‌هایی که از آن پشتیبانی می‌کنند و آموزش کار در آن‌ها و … صحبت خواهیم کرد. پس تا انتها همراه ما باشید. در ادامه مواردی به شما آموزش داده خواهد شد که بخش کوچکی از دوره آموزش ارز دیجیتال آکادمی پارسیان بورس است. تاکنون چندین دوره از این کلاس آنلاین برگزار شده و خروجی‌های آن پیشرفت‌های زیادی را در حوزه ترید ارز دیجیتال در خود دیده‌اند. درصورتی که قصد دارید تحلیل تکنیکال، بنیادی، آشنایی با فیوچرز، کار کردن با صرافی‌های مهم و کیف پول‌ها و خیلی از چیزهای دیگر را یاد بگیرید، این دوره برای شماست. معاملات آتی تنظیم شده بیت کوین، اولین بار در اواخر سال 2017 در بورس و توسط هیئت مدیره شیکاگو (CBOE) (اکنون با نام Cboe Options Exchange شناخته می‌شود) آغاز شد. این نوع معاملات خیلی زود با قراردادهایی در بورس کالای شیکاگو (CME) همراه شد. در حالی که محصول Cboe متوقف شده است، معاملات آتی CME از آن زمان به بخش بزرگی از بازار معاملات کریپتو تبدیل شده است. استقبال از این معاملات به قدری بالا بود که در تاریخ 16 فوریه، ارزش همه قراردادهای آتی در صرافی‌های بزرگ در ایالات متحده و خارج از کشور به 26.9 میلیارد دلار در طی یک روز (24 ساعت) رسید. در سال 2021، CME میانگین حجم روزانه 10105 قرارداد آتی بیت کوین را گزارش کرد که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش داشت.

فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال :

در بخش‌های قبلی به طور عمومی به سوال فیوچرز چیست پاسخ دادیم و گفتیم که در ارزهای دیجیتال نیز امکان انجام معاملات فیوچرز وجود دارد. معامله‌گران می‌توانند با مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز مثل «بایننس» و «کوکوین» معاملات فیوچرز خود را آغاز کنند. تقریبا تمامی شرایط معاملات فیوچرز در بازارهای مالی سنتی برای معاملات فیوچرز رمزارزها نیز صادق است با این تفاوت که بسیاری از این صرافی‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا مدت زمان بیشتری در معاملات ضررده خود باقی بمانند که این خود می‌تواند باعث ضرر بیشتر کاربران شود. نکته مهمی که در این بخش می‌خواهیم به آن اشاره کنیم وجود صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال با قابلیت انجام معاملات فیوچرز است. پلتفرم‌هایی مانند «Perpetual» و «dYdX» از جمله این ابزارها هستند که کاربران می‌توانند در آن‌ها به صورت غیرمتمرکز و در بستر بلاک چین وارد معاملات فیوچرز پرپچوال شوند. پلتفرم «dYdX» بر روی شبکه اتریوم ایجاد شده اما به دلیل استفاده از پروتکل‌های لایه 2، کارمزد تراکنش در آن بسیار پایین است.

نتیجه گیری :
در این مطلب گفتیم که فیوچرز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. همچنین تفاوت آن با سایر معاملات را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. پاسخ به سوال معامله پرپچوال فیوچرز چیست بخش مهم دیگر این مطلب بود که کامل و با بررسی مفهوم فاندینگ ریت به آن پاسخ داده شد. در نهایت، پس از پاسخ به تفاوت معامله آپشن و فیوچرز، چگونگی انجام معامله در بازار فیوچرز با کمترین ریسک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


 

بالا