ارز دیجیتال

نظریه بازی در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/04 0

نظریه بازی یک مکانیسم اساسی فناوری بلاکچین است. این تئوری به رمزارزهایی نظیر بیت‌کوین اجازه می‌دهد تا اختلالات شبکه را مدیریت و از صحت پایگاه داده توزیع شده اطمینان حاصل کنند. Game Theory علم مطالعه تصمیم‌گیری منطقی توسط بازیکنان در پارامترهای تعریف شده سیستم است. این نظریه از مدل ریاضیات کاربردی تبعیت می‌کند و به همین جهت آن را می‌توان بر روی اقتصاد، روان‌شناسی، منطق و سیستم‌های غیرمتمرکز به کار گرفت. به‌طورکلی نظریه بازی را می‌توان به‌عنوان جهانی کوچک در رفتار انسان (تحت شرایط تعیین شده) قرار داد که در آن مکانیزم‌ها و ساختارهای تشویقی مشخص می‌توانند به رفتار صادقانه و قابل پیش‌بینی شرکت‌کنندگان منجر شود. در سناریو اصلی نظریه بازی ۳ مولفه اصلی بازیکنان، استراتژی‌ها و پیامدها وجود دارد. بازیکنان همان معامله‌گرانی هستند که در بازار تصمیم‌گیری می‌کنند. استراتژی‌ها، اقداماتی هستند که معامله‌گران با درنظر گرفتن تصمیمات موثر سایر بازیکنان اتخاذ می‌کنند. پیامدها نیز نتیجه اقدامات بازیکنان در سیستم هستند که با استفاده از مکانیزم‌های تشویقی درست می‌توان آنها را به سمت‌وسوی مشخص هدایت کرد.

نظریه بازی در ارز دیجیتال چیست؟

به عبارت ساده، نظریه بازی علم مطالعه تصمیم‌گیری منطقی توسط بازیکنان حاضر در پارامترهای تعریف‌شده سیستم است. نظریه بازی از مدل‌های ریاضیاتی استفاده می‌کند و می‌توان آن را بر روی اقتصاد، روان‌شناسی، منطق، علوم رایانه، سیستم‌های توزیع‌شده و موارد دیگر به کار گرفت. نظریه بازی را می‌توان به عنوان جهان کوچکی در رفتار انسان تحت شرایط تعیین‌شده در نظر گرفت که طی آن، مکانیزم‌ها و ساختارهای تشویقی مشخص می‌توانند منجر به رفتار صادقانه و قابل پیش‌بینی بازیکنان شود.
در یک سناریوی معمول نظریه بازی، ۳ مولفه اصلی وجود دارد.
•    بازیکنان
•    استراتژی‌ها
•    پیامدها
بازیکنان همان کاربرانی هستند که تصمیم‌گیری می‌کنند. استراتژی‌ها اقداماتی هستند که بازیکنان با در نظر گرفتن استراتژی‌های بالقوه سایر بازیکنان انتخاب می‌کنند. پیامدها نیز نتایج اقدامات بازیکنان در سیستم هستند و با مکانیزم‌های تشویقی صحیح می‌توان پیامدها را به سمت‌وسوی مشخصی هدایت کرد.

کاربردهای نظریه بازی Game Theory چیست؟

نظریه بازی Game Theory یکی از اجزای ذاتی در اکوسیستم رمزنگاری هست که در پروتکل های دیفای هم حضور داره و با اون مرتبط هست. نظریه بازی تعداد زیادی از جنبه های طراحی پروتکل دیفای از جمله مدل های مشوق و پویایی رای دهی حاکمیتی قرار داره. هرجا که منابع محدود، گزینه های مختلف تصمیم گیری، دستاوردهای مختلف وجود داشته باشه، میشه از نظریه بازی Game Theory استفاده کرد. علاوه بر این، نظریه بازی Game Theory کاربردهای زیادی داره. • یکی از کاربردهای نظریه بازی Game Theory، معاملات ارزهای دیجیتال و واکنش ها و تصمیم های سرمایه گذاران در مقابل نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال و رفتارها و تصمیم های سایر سرمایه گذاران هست.
• یکی دیگه از کاربردهای نظریه بازی Game Theory، رفتار پروژه های رمزنگاری شده در مورد قیمت گذاری دارایی ها و ارزهای دیجیتال بومی خودشون هست.
• تصمیم کشورهای عضو اوپک در مورد تغییر میزان استخراج و فروش نفت و میزان متابعت یا عدم پیروی اون ها از سهمیه بندی های انجام شده و توافق شده هست.

نتیجه گیری :
با همه مزایا و معایبش به‌هرحال مدل‌های نظریه بازی‌ها در جهان رمزارزی به رشد و نمو ادامه می‌‌دهد و خودش را به یکی از جذاب‌ترین مفاهیم این دنیا تبدیل می‌کند.
نقشی که مدل‌های نظریه بازی‌ها در تفسیر نگرانی‌های امنیتی، صلاحیتی و ماهوی شبکه‌های رمزارزی بازی می‌کند را نمی‌توان دست‌کم گرفت. البته گذر زمان و گسترش ابعاد شبکه‌های رمزارزی هم در آینده می‌توانند بر روی موفقیت یا شکست این مدل‌ها اثرگذار باشند.
به‌هر روی حوزه اقتصاد رمزارزی تازه آغازشده و با مطالعات گسترده‌ای که بر روی آن در حال انجام است می‌توان به پیشرفت این مدل‌ها و مناسب‌سازی آن‌ها در فضای رمزارزها امیدوار بود.

بالا