ارز دیجیتال

الگوریتم رقص گوگل چیست؟

1402/01/26 0

یکی دیگراز الگوریتم های گوگل برای بررسی تولید محتوا الگوریتم دنس است. فرض کنید که قصد دارید در یک مسابقه رقص شرکت کنید. برای این‌که داوران مسابقه از مهارت شما در رقص اطمینان کامل پیدا کنند، شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کنند. مثلاً ممکن است آهنگی را برای شما انتخاب کنند که نیاز به تحرک بالایی دارد و بنابراین شما هم برای موفقیت در مسابقه، نیازمند این هستید که از چالش‌هایی که این داوران سر راه شما قرار می‌دهند، با موفقیت عبور کنید. در نتیجه فرصتی برای خودنمایی بر روی سن رقص به شما می‌دهد. الگوریتم رقص گوگل سایت‌هایی که در رتبه‌های پایین‌تر (صفحات دوم و سوم نتایج جستجو) هستند را برای بازه زمانی کوتاهی به رتبه‌های بالاتر یعنی در صفحه اول گوگل منتقل می‌کند. در این مدت رفتار کاربران در برابر این نتیجه جدید و میزان رضایت آن‌ها از محتوای صفحه را بررسی می‌کند. به عنوان مثال، وقتی یک مقاله جدید را در سایت خود منتشر می‌کنید، گوگل برای تعیین جایگاه دقیق این محتوا، برای مدتی آن را در صفحه اول و در رتبه‌های بالا نمایش می‌دهد. در این مدت رفتار کاربران در مقابل این صفحه بررسی شده و میزان CTR آن در مقایسه با سایت قبلی که در همین رتبه بوده است مقایسه می‌شود.

الگوریتم رقص گوگل چیست؟

عبارت رقص گوگل (Google Dance) به تغییرپذیری بالای نتایج گوگل اشاره دارد. وقتی شما صفحه جدیدی را در وبسایت خود ایجاد می‌کنید، گوگل نمی‌داند بلافاصله آن را کجای صفحات نتایج جستجوی خود قرار دهد.به همین خاطر، لازم است ابتدا صفحه شما ارزیابی شده تا مشخص شود چه رتبه ای برایش مناسب تر است. این ارزیابی توسط فرایندی که رقص گوگل نام دارد انجام می‌شود. در حقیقت، رقص گوگل ابزار گوگل برای محک زدن صفحه شماست. این به این معناست که، گوگل صفحه تازه منتشر شده شما را که با رتبه‌ای بسیار پایین (مثلا رتبه 100) در موتورهای جستجو شروع به کار کرده است، یک شبه به جایگاهی بسیار بالاتر می‌آورد تا ببیند واکنش کاربران نسبت به آن صفحه چگونه خواهد بود. اگر الگوریتم‌های گوگل دریابند که کاربران روی صفحه شما کلیک می‌کنند، در آن وقت می‌گذرانند و از محتوایی که می‌بینند لذت برده و رضایت دارند، برای آن صفحه امتیاز قائل شده و این موضوع را در تعیین نهایی جایگاه و رتبه آن صفحه در نظر می‌گیرند. یک روز گوگل به شما اجازه می‌دهد لذت در صفحه یک نتایج جستجو بودن را بچشید و روز بعد مجددا شما را به قعر صفحات نتایج می‌فرستد. دوباره رتبه‌های بالا به شما می‌دهد و بعد مجددا شما را پایین می‌آورد. این چرخه برای مدتی ادامه پیدا می‌کند. رتبه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو آنقدر به بالا و پایین تغییر می‌کند تا گوگل بتواند جایگاهی که مستحق صفحه شماست را تعیین کند. سپس صفحه شما در همان جایگاه باقی می‌ماند و یا بسته به عملکردهایی که شما یا رقبایتان دارید، به آرامی به بالا یا پایین صعود یا نزول می‌کند. عبارت رقص گوگل از این حقیقت نشات می‌گیرد که صفحه شما بسرعت در صفحات نتایج جستجو جایگاه عوض می‌کند، یا به عبارت دیگر می‌رقصد. این به این معناست که در زمان شروع هر فعالیت اینترنتی (ایجاد یک وبسایت جدید، ایجاد یک صفحه جدید، کمپین‌های لینک‌سازی جدید و هر مورد جدید دیگری) تغییرپذیری عادی است. تغییرپذیری نشانه این است که وبسایت شما دارد مورد توجه گوگل قرار می‌گیرد. رقص گوگل به این خاطر برای صاحبان مشاغل اینترنتی و مدیران وب (وبمسترها) حائز اهمیت است که می‌تواند بر رتبه سایت آن‌ها اثر بگذارد. برای یک کسب و کار اینترنتی، ترافیک حکم اکسیژن را دارد؛ بدون ترافیک فاتحه کسب و کار اینترنتی شما خوانده است. رقص گوگل در نهایت به کم یا زیاد شدن ترافیک طبیعی وبسایت شما منجر می‌شود. زیاد شدن ترافیک، یعنی بهبود رتبه سایت شما؛ و این به خودی خود اتفاق بسیار خوبی است. اما رقص گوگل حتی در مواردی که رتبه شما دچار تنزل می‌شود نیز، می‌تواند یک اتفاق سازنده باشد. چراکه این تغییرات اغلب موقتی هستند و می‌توانند زنگ خطری باشند برای افرادی که از بهینه‌سازی سایت خود غافل شده‌اند و یا آن را پشت گوش انداخته‌اند. این افراد، درعوض می‌توانند کیفیت محتوای سایت خود را هم برای کاربران و هم برای گوگل بهبود ببخشند و منتظر رقص‌های بعدی بمانند.

نتیجه گیری :
الگوریتم رقص گوگل همان چیزی است که وقتی وب‌سایت‌های جدید، صفحات‌ جدید و… را در بستر اینترنت ایجاد می‌کنید، موقعیت آن صفحه یا وب‌سایت را در صفحه نتایج گوگل و در یک بازه زمانی مشخص، بالا و پایین می‌کند تا مشخص کند چه تعداد از کاربران اینترنت روی آن کلیک کرده و به آن صفحات واکنش نشان می‌دهند. هر چه سایت یا صفحات شما بتوانند توجه کاربران بیشتری را جلب کنند و مورد اقبال عمومی‌تری قرار بگیرند، گوگل جایگاه بهتری به آن‎ها خواهد داد. گوگل دنس حتما برای تمام صفحات سایت شما که می‌خواهید در گوگل، ایندکس شوند، اتفاق می‌افتد و هیچ راهی برای جلوگیری از آن وجود ندارد. یادتان نرود که نوسان، طبیعی است؛ بنابراین از بالا و پایین شدن صفحات سایت‌تان وحشت کنید و با انجام کارهای عادی خود مطابق با بهترین روش‌های جستجوگرها، سعی کنید جایگاه بهتری در صفحه نتایج را تصاحب کنید.


 

بالا