ارز دیجیتال

هاوینگ بیت کوین چیست؟

1401/11/18 0

عرضه بیت کوین محدود است و کل بیت کوین های قابل استخراج 21 میلیون بیت کوین است، در حال حاضر 18 میلیون از این 21 میلیون بیت کوین یعنی چیزی حدود 85 درصد از کل بیت کوین های قابل استخراج در دسترس است. شبکه بیت کوین جوری برنامه ریزی شده که در صورت رسیدن به حد نصاب، شبکه استخراج را متوقف خواهد کرد.. خیلی ها بیت کوین را را از حیث محدود بودن به طلا تشبیه میکنند. به خاطر اینکه طلا هم مثل بیت کوین محدود است و رفته رفته استخراج آن سخت تر می شود. اما این به این معنی نیست که استخراج ارز دیجیتال بیت کوین قرار است به کلی تمام شود. بلکه به خاطر پروتکلی که سازنده بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو در بلاک بیت کوین قرار داده است، در 4 سال یکبار پاداش تعلق گرفته به ماینرها نصف می شود تا ارزش بیت کوین حفظ شود. از این پروتکل با نام هاوینگ یاد می شود. امروز میخواهیم بیشتر در مورد این که هاوینگ بیت کوین چیست بدانیم.

هاوینگ یا نصف شدن پاداش بیت کوین :

هاوینگ در لغت به معنی به قسمت مساوی تقسیم کردن است. که تقریبا مفهوم اصلی این پروتکل را میرساند. هر ماینر پس از یک دوره فعالیت و موفقیت در استخراج یک بیت کوین، طبق پروتکل تعریف شده شبکه در ازای اضافه کردن یک بلاک به آن شبکه به ماینر پاداش میدهد. و طبق پروتکل هاوینگ هر بار پاداش بلاک برای ماین ها نصف می شود. اما علت اصلی هاوینگ چیست و چرا اتفاق می افتد؟ همه میدانیم که عنصری مثل طلا با ارزش بودن خود را مدیون کمیاب بودنش است. به طور کلی هر چقدر چیزی کمیاب باشد، با ارزش تر است. دقیقا از همین مفهوم برای حفظ ارزش بیت کوین در شبکه استفاده می شود. هاوینگ با هر بار نصف کردن پاداش یک بلاک باعث کمیاب شدن آن و در نتیجه با ارزش شدن آن می شود و  باعث میشود به مرور زمان بیت کوین ارزش خود را از دست ندهد.

هاوینگ بیت کوین چگونه کار میکند؟

نصف شدن پاداش استخراج با تعداد بلاک‌های استخراجی مشخص می شود. معمولا از هر 210 هزار بلاک یک بار هاوینگ بیت کوین اتفاق می افتد. آخرین هاوینگ بیت‌ کوین، ۱۲ مه ۲۰۲۰ اتفاق افتاد و پاداش دریافتی ماینرها از شبکه را نصف کرد. با این حساب میتوان به این نتیجه رسید که آخرین بیت کوین پس از هاوینگ 64ام استخراج خواهد شد. که انتظار می رود این اتفاق در سال 2140 بیفتد. پس از استخراج آخرین بیت کوین ماینرها دیگر از طریق ماینینگ نمی توانند پاداش بگیرند و تنها راه کسب درآمد آنها از طریق کارمزد تایید تراکنش های شبکه خواهد بود.

چرا از هاوینگ در شبکه استفاده می شود :

از همان ابتدا بیت کوین با استفاده از یک پروتکل و کد قرار گرفته در شبکه بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو به صورت محدود در نظر گرفته شده است. و همین امر محدود بودن در تعداد بیت کوین ها علت مقایسه آن با طلا می باشد. ذخایر طلا هم در دنیا محدود است به همین دلیل با گذشت هر روز و کمیاب تر شدن آن و یا سختی استخراج و به دست آوردن طلا باعث ارزشمندتر شدن آن می شود. دقیقا ظهور پروتکل هاوینگ در شبکه بیت کوین هم گره خورده با همین مفهوم است. بینان گذار بیت کوین برای حفظ ارزش بیت کوین و عدم بی ارزش شدن آن در مرور زمان از این پروتکل در شبکه استفاده کرده است.

تاثیرات هاوینگ  :

با اعمال پروتکل هاوینگ بر روی شبکه و با نصف شدن ارزش آن، عرضه کاهش میابد. با توجه به رابطه بین عرضه و تقاضا با کاهش عرضه بیت کوین تقاضا برای خرید آن هم افزایش می یابد و در نتیجه همین امر باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود. ولی از طرفی هم باید در نظر داشت که با کاهش پاداش شبکه برای ماینر ها بقای آنها در شبکه سخت تر می شود و ممکن است باعث کاهش تعداد ماینرها در اکوسیستم شبکه بیت کوین شود. کاهش ماینر ها در شبکه بیت کوین برابر است با کاهش امنیت در شبکه چون دیگر ماینری در شبکه نیست که با استخراج بلاک فرآیند تراکنش را تایید کند. کاهش ماینرها در شبکه باعث خواهد شد شرکت های قدرتمند ارائه دهنده ماینرها موسوم به کرتل با استفاده از نرخ هش بسیار بالای خود با استفاده از حمله 51 درصدی کنترل شبکه در در دست بگیرند.

نتیجه گیری :

هدف از ایجاد بیت کوین، ساخت یک ارز دیجیتالی بود که بتواند ارزش خود را حفظ کند و بتواند ارزشمند باقی بماند. هاوینگ هم دقیقا به همین علت به وجود آمد تا تاثیرات ناشی از تورم بر روی این رمز ارز را به حداقل برساند. تعداد بیت کوین محدود است، پس برای حفظ ارزش آن وجود پروتکلی مثل هاوینگ الزامی است. از طرفی هاوینگ بیت کوین می تواند فرصت های سرمایه گذاری خوبی را در اختیار سرمایه گذاران بازار رمز ارزها قرار دهد. گفتیم که با هر اتفاق افتادن هر هاوینگ قیمت بیت عرضه کاهش یافته و تقاضا افزایش می یابد و همین امر باعث افزایش قیمت بیت کوین میشود. سرمایه گذاران می توانند با تشخیص درست زمان هاوینگ از این فرصت استفاده کنند. لازم به ذکر است که هاوینگ فقط مختص بیت کوین نبوده و در دیگر ارزهای دیجیتال هم این مفهوم صادق است.

 

 

 

بالا