ارز دیجیتال

هش گراف چیست؟

1402/02/19 0

هش گراف جدیدترین نسل تکنولوژی دفتر کل توزیع شده در بلاک چین است. این الگوریتم توسط لیمون برد(Leemon Baird) و تحت مالکیت سوئرلدز(Swirlds) ارائه شده است. این الگوریتم جدید، وعده سرعت، امنیت و عدالت بیشتر را به کاربران داده است. مدتی است که یک نسخه عمومی از آن تحت عنوان هدرا هشگراف(Hedera Hashgraph)، تحت لیسانس سوئرلدز ارائه شده است.

هش گراف چیست؟

الگوریتم اجماع هش گراف در سال ۲۰۱۵ توسط دکتر لیمون برد (Leemon Baird) ایجاد شد. او هم‌بنیان‌گذار و از جمله دانشمندان ارشد شبکه هدرا (Hedera) و همچنین بنیان‌گذار شرکت Swirlds است. همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، تعریف هش گراف با دو عبارت اصلی گره خورده است؛ یکی مکانیزم اجماع و دیگری دفتر کل توزیع شده. پس هش گراف فقط یک پروتکل اجماع نیست و به عنوان یکی از قدرتمندترین دفاتر کل توزیع شده خودش را معرفی می‌کند.  هش گراف به عنوان یک مکانیزم اجماع، جایگزین یا در واقع نسل جدید تکنولوژی نهفته در مکانیزم‌های اجماع بلاکچین معرفی می‌شود. پس اگر جایی شنیدید که هش گراف رقیب و جایگزین بلاکچین است، تعجب نکنید. Hashgraph به جای استفاده از توان محاسباتی شبکه‌های بزرگ به منظور تایید تراکنش‌ها، راهکار بهتری ارائه می‌دهد؛ یعنی تراکنش‌ها از طریق پروتکلی تایید می‌شوند که به ارتباط میان نودها تکیه دارد. Hashgraph اطلاعات را ذخیره می‌کند، آنها را از طریق رمزنگاری ایمن و دسترسی‌ها را محدود می‌کند و در نهایت از این داده‌های ذخیره‌شده، برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند. 
با مقایسه بلاکچین و هش گراف، متوجه می‌شویم که تفاوت این دو فناوری، در روش رسیدن به اجماعشان خلاصه می‌شود. همچنین در بلاکچین، هر بلاک با استفاده از داده‌های خود به بلاک قبلی متصل می‌شود و اعتبارسنج‌ها آنها را تایید می‌کنند. به این ترتیب بلاک بعدی ساخته می‌شود. این فرایند منجر به ایجاد یک زنجیره می‌شود. اما هش گراف یک زنجیره نیست؛ تمام اطلاعات در یک دفتر کل رمزگذاری‌شده نگهداری می‌شوند و هر کاربر (نه فقط اعتبارسنج‌ها) در فرایند اعتبارسنجی مشارکت می‌کند. ساختار داده و الگوریتم اجماع هش گراف زیرساختی جدید را برای اجماع توزیع‌شده فراهم کرده است. 

عملکرد هش گراف :

مفاهیمی به نام‌های شایعه (gossip) و رویداد (Event) وجود دارند که کار تایید تراکنش‌ها و اجماع هش گراف با استفاده از آن‌ها انجام می‌شود. ما در اینجا دیگر چیزی به نام نود (Node) نداریم؛ بلکه اعضای مشخصی در بحث اجماع هش گراف فعالیت می‌کنند. این اعضا توسط مدیریت خود پروژه انتخاب می‌شوند و مانند دیگر شبکه‌های بلاکچینی نیاز به سیستم قدرتمند کامپیوتری یا رقابت برای اعتبارسنج شدن وجود ندارد. 
 هرکدام از اعضا یک رویداد (Event) تعریف می‌کنند. هر رویداد داخل خودش داده‌ها و اطلاعاتی دارد که می‌تواند شامل 0 یا تعداد بیشتری تراکنش نیز باشد. ما در اینجا از A,B,C,D برای صحبت در مورد این اعضا استفاده خواهیم کرد.  عضو A در ابتدا یک رویداد تعریف کرده و به صورت تصادفی عضو C را انتخاب می‌کند تا اطلاعات این رویداد را با او به اشتراک بگذارد. به این کار شایعه کردن یا Gossip گفته می‌شود. حال C هم اطلاعات رویداد A را در اختیار دارد و هم داده‌های رویدادی که خودش ایجاد کرده است. این رویدادها می‌توانند شامل تراکنش‌های انجام شده در شبکه نیز باشند. 

نتیجه گیری :
نام دفتر کل توزیع‌شده که به میان می‌آید، همه از بلاکچین حرف می‌زنند؛ غافل از اینکه انواع دیگری از DLT هم وجود دارند. یکی از این دفاتر کل، هش گراف نامیده می‌شود. Hashgraph به کمک پروتکل گاسیپ و رای‌دهی مجازی، سرعت و مقیاس‌پذیری را به همراه می‌آورد و در تایید تراکنش‌ها، کاملا منصفانه عمل می‌کند. در این مقاله توضیح دادیم که تفاوت بلاکچین و هش گراف چیست و این ساختار داده چه ویژگی‌هایی دارد. با توجه به آنچه مطالعه کردید، آیا به نظرتان هش گراف جایگزین مناسبی برای بلاکچین است؟ آیا اصلا می‌تواند بلاکچین را کنار بزند؟ یا اینکه فکر می‌کنید هر کدام از این فناوری‌ها باید در جایگاه خود قرار گیرند و مقایسه میان آنها کار نادرستی است؟ مشتاقیم بدانیم نظر شما در این رابطه چیست.


 

بالا