ارز دیجیتال

صندوق پوشش ریسک چیست؟

1402/02/30 0

صندوق‌ های پوشش ریسک (Hedge Fund)، به عنوان دسته‌ای از شرکت‌های خصوصی این امکان را به سرمایه‌ گذاران می دهند جهت سرمایه گذاری کردن در فرصت های مختلف، پول خود را در آن قرار ‌دهند. این‌ شرکت ‌ها برای کسب سود، استراتژی‌های متفاوتی دارند. صندوق پوشش ریسک، ساختاری در سرمایه‌ گذاری مشترک می باشد که توسط شرکت «مشاور سرمایه‌ گذاری» و یا «مدیریت مالی» تشکیل شده است که به سرمایه‌ گذاران خود امکان حضور جهت سرمایه گذاری در طیف وسیع‌ تری را می دهد. در این مقاله قصد داریم به بررسی جنبه های مختلف صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

صندوق پوشش ریسک چیست؟

در واقع صندوق پوشش ریسک برخلاف اسم آن یک شرکت است. شرکت های خصوصی که به دنبال فرصت های مختلف سرمایه گذاری هستند تا درآن سرمایه گذاری کنند.این شرکت ها که به صندوق های پوشش ریسک نیز معروف هستند استراتژی ها و راه های متفاوتی برای کسب سود دارند.
اداره این صندوق ها برعهده افرادی است که از تجربه و دانش کافی برخوردار باشند تا بتوانند موقعیت های مناسب سرمایه گذاری را متناسب با ریسک آن ها تشخیص دهند.باتوجه به اینکه این فرصت های سرمایه گذاری ریسک بالای دارند، نیاز به تحقیقات و گزارش های بیشتری پیرامون آن خواهد بود که به همین دلیل این صندوق ها حساسیت زیادی به تصمیمات گردانندگان و مدیران خود دارند.البته باتوجه به ریسک بالای فرصت های سرمایه گذاری، به تناسب سود آن ها نیز بیشتر خواهد بود.به صورت خلاصه تعریف صندوق پوشش ریسک (Hedge Fund) این گونه است:صندوقی که با استفاده از ابزارها و بازارهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری های با ریسک بالا می کند.
انتخاب واژه صندوق پوشش ریسک برای نام این شرکت دارای یک علت تاریخی است و از فرصت های خرید و فروش استقراضی گرفته میشود اولین صندوق به منظور پوشش ریسک معاملات اهرمی و مارجین در بازارهای نزولی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع صندوق پوشش ریسک بر اساس استراتژی معاملاتی :

می توان این صندوق ها و پایه های عملکردشان را به چهار نوع تقسیم نمود که عبارت اند از:
•    رویداد محور (event-driven)
•    ارزش نسبی (relative value)
•    کلان (macro)
•    پوشش ریسک سهام (equity hedge)

ویژگی های هج فاند چیست ؟

صندوق‌های پوشش ریسک معمولا با مدیریت بهینه سرمایه‌گذاری‌های خود در بخش‌های مختلف، از سرمایه‌هایی که در اختیار دارند به نحو مطلوبی محافظت می‌کنند. اما به هر حال با توجه به استراتژی‌های سرمایه‌گذاری که برخی از شرکت‌های هج فاند دارند ممکن است در ازای احتمال سود بالا، اصل سرمایه نیز در کوتاه مدت با خطرات و ریسک‌هایی روبه‌رو شود. بنابراین صندوق‌های پوشش ریسک دارای ویژگی‌هایی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
•    سرمایه‌گذاری که از شرکت‌های هج فاند برای افزایش سرمایه خود استفاده می‌کند باید حداقل درآمد سالانه قابل قبولی داشته باشد تا بتواند از خدمات شرکت‌های هج فاند استفاده کند.
•     برای استفاده از صندوق پوشش ریسک حداقل سرمایه مشخصی لازم است. مشتریان شرکت‌های هج فاند معمولا افرادی ثروتمند یا سازمان‌هایی از قبیل صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه‌ای هستند.
•    از دیگر ویژگی‌هایی که سرمایه‌گذاری در صندوق پوشش ریسک دارد قفل شدن سرمایه به مدت حداقل یک سال است. برداشت سرمایه با توجه به سیاست‌گذاری‌های شرکت هج فاند ممکن است در دوره‌های فصلی سه‌ماه یا به‌صورت سالانه باشد.

نتیجه گیری :
بر اساس همه‌ی توضیحات بیان شده، صندوق پوششی نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که سرمایه‌گذاران بزرگ و دارای شرایط، پول خود را در آن قرار می‌دهند که در گونه‌های دارایی‌ و بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌شود. تفاوت صندوق پوششی با صندوق سرمایه‌گذاری سنتی در برخی از جزئیات مانند شرایط سرمایه‌گذاری، راهبردها و همچنین ریسک‌های آن است.


 

بالا