ارز دیجیتال

هج کردن در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/27 0

رشد و گسترش روزافزون بازار ارزهای دیجیتال موجب پیدایش راه‌های جدید برای کسب درآمد شده است. اما به همان نسبت احتمال از دست رفتن سرمایه و ضرر هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باید به‌طور مداوم دنبال راه‌هایی برای حفظ سرمایه یا به حداقل رساندن ریسک معاملات خود باشید. ایده هج کردن (Hedging) در بازار رمزارزها هم از همین جا شکل گرفته است. هج کردن در واقع نوعی استراتژی برای پوشش ریسک است. در ادامه این مقاله به این می‌پردازیم که Hedging چیست، چه اهمیتی دارد، انواع هج کردن چیست و مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم. 

هج کردن در ارز دیجیتال چیست؟

اگه در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشین، احتمالا اسم هج کردن ارز دیجیتال رو شنیدین و خواستین تا اطلاعاتی در مورد این مفهوم به دست بیارین و شاید این سوال واسه شما نیز پیش اومده باشه که هج کردن ارز دیجیتال چیست؟ ما می تونیم در پاسخ به این سوال بگیم که هج کردن ارز دیجیتال نوعی روش سرمایه گذاری هست که با هدف کاهش خطر نوسانات شدید یا به حداقل رسوندن ریسک در معاملات انجام میشه. Hedging در لغت به معنی مصون سازی بوده و معمولا شامل کشف موقعیت جبران کننده یا مخالف در ارز دیجیتال هست. همچنین هجینگ به عنوان یه استراتژی پیشرفته برای سرمایه گذاری در نظر گرفته میشه. جالب اینجاست که بدونین ترجمه لغوی Hedging یعنی پوشش دادن و در امان نگه داشتن بخشی از چیزی. بنابراین، می فهمیم که هج کردن در بازار ارزهای دیجیتال یعنی کاهش دادن میزان ریسک سرمایه گذاری و در واقع یه استراتژی برای اینکه روی ریسک بازار پوشش بذاری. به این ترتیب، باید به این نکته توجه داشته باشین که زمانی در معاملات از استراتژی هج کردن استفاده کنین که مقدار سودی که در اون معامله به دست میارین کمتر از زمانی هست که به این استراتژی تکیه نکردین. هج کردن روشی برای کاهش ضررهای بزرگ در وضعیتی هست که بازار روند نزولی در پیش گرفته. یعنی وقتی مشاهده می کنین که یه ارز دیجیتال روند نزولی داره و شما راهی جز ورود به معامله ندارین، بخش از اون رو هج کنین. به همین دلیل ضرر کمتری محتمل میشین.

مزایای هج ردن :

•     می‌تواند برای قفل کردن سود استفاده شود.
•    معامله گران را قادر می‌سازد تا در دوره‌های سخت بازار زنده بمانند.
•    تلفات را تا حد زیادی محدود می‌کند.
•    از آنجا که موجب سرمایه گذاری سرمایه گذاران در طبقات مختلف دارایی می‌شود، نقدینگی را افزایش می‌دهد.
•    همچنین به صرفه جویی در وقت کمک می‌کند، زیرا با استفاده از این استراتژی معامله‌گران بلندمدت ملزم به نظارت و تنظیم سبد سهام خود با نوسانات روزانه بازار نیستند.
•    یک مکانیسم قیمت انعطاف پذیر را ارائه می‌دهد، زیرا به هزینه کمتری از مارجین نیاز است.
•    در صورت هج کردن موفقیت آمیز از معامله گران در برابر تغییرات قیمت کالاها، تورم، تغییرات نرخ ارز، تغییرات نرخ بهره و غیره محافظت می‌کند.
•    در پوشش با استفاده از معاملات اختیار، فرصتی برای معامله گران فراهم می‌شود تا با استفاده از استراتژی‌های معاملات، گزینه‌های پیچیده را برای به حداکثر رساندن بازده اعمال کنند.
•    به افزایش نقدینگی در بازارهای مالی کمک می‌کند.

نتیجه گیری :
در این مقاله با هج کردن به عنوان روشی برای کاهش ریسک و حفظ دارایی آشنا شدیم. هج کردن راهی برای کاهش ضررهای بزرگ در وضعیتی است که بازار روند نزولی در پیش گرفته است. یعنی وقتی مشاهده می‌کنید که یک سهام نرخ نزولی دارد و شما راهی جز ورود به ترید ندارید بخشی از آن را هج می‌کنید. بنابراین ضرر کمتری متحمل خواهید شد. می‌دانید که بازار کریپتوکارنسی به صورت مداوم در حال نوسان است. این نوسانات به تریدرها می‌گوید که اصلا بعید نیست خیلی ناگهانی نرخ ارز افزایش یا کاهش پیدا کند. این همان موضوعی است که به ریسک‌پذیری بازار اشداره دارد. در چنین شرایطی تریدر با در نظر گرفتن احتمال سقوط بازار به استراتژی هج کردن متوسل می‌شود تا دارایی خود را حفظ کند. اما هیچ یک از این اطلاعات به معنی از بین رفتن کامل ریسک در ترید نیست. برای استفاده از این روش باید همواره بازار را رصد کنید و اطلاعات زیادی به دست آورید.


 

بالا