ارز دیجیتال

هایپر لجر چیست؟

1402/03/11 0

یکی از پروژه‌هایی که دائما در کنفرانس‌های بلاکچین و بین اخبار روزانه کریپتوکارنسی در موردش می‌شنویم، هایپر لجر (Hyperledger) است. اگرچه درک مفهوم هایپر لجر سخت‌تر از درک بلاکچین ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتریوم است اما برای شناخت پروژه‌های هیجان‌انگیزی برای برنامه‌های بلاکچین غیر ارزی و صنعتی باید با مفهوم هایپر لجر آشنا شوید. در این نوشتار به آموزش مختصری در درک مفهوم هایپر لجر خواهیم پرداخت. ابتدا درصدد پاسخ سوال «هایپر لجر چیست» برخواهیم آمد.

هایپر لجر چیست؟

هایپر لجر یک پروژه چتری است که تحت مدیریت بنیاد لینوکس انجام می‌شود. نود‌جی‌اس (NodeJS)، الجوین (Alljoyn)، درون‌کد (Dronecode) بعضی از پروژه‌های مثالی هستند که با «Linux Way» برای ایجاد جامعه‌ای از توسعه‌دهندگان که روی پروژه‌های منبع باز کار می‌کنند مطابقت یافته‌اند و به این ترتیب حلقه‌ای را حفظ می‌کنند که در آن یک تکه کد به صورت مداوم اصلاح و باز توزیع می‌شود. پروژه Hyperledger توسط بنیاد لینوکس توسعه داده شد. در حقیقت به جای اینکه کسب‌و‌کارها خود شخصا به حل مشکلاتشان با استفاده از بلاک چین بپردازند، هایپرلجر بلاک چین‌های اختصاصی‌ای برای هر حوزه ساخته و به نیازهای هر یک پاسخ می‌دهد. از آنجا که هر کسب و کاری در نوع خودش منحصربه‌فرد است، اپلیکیشن‌هایی که به سمت این کسب و کارها متمایل هستند، لازم است که مطابق قواعد شخصی توسعه یابند. این بر خلاف اتریوم است که تمایل دارد توسعه‌دهندگان را مجبور کند اپلیکیشن‌های خود را حول پروتکل‌های عمومی بسازند. پروژه هایپر لجر با تعداد کمی از توسعه‌دهندگان در اواخر سال 2015 شروع شد. این توسعه‌دهندگان از بخش‌های مختلفی مثل علوم داده، صنعت، بانکداری و امثال این آمده بودند و همه یک هدف مشترک در ذهن داشتند. آن هدف چیزی نبود جز ایجاد دسترسی بیشتر به بلاکچین به عنوان یک تکنولوژی برای توسعه‌دهندگان و صنایع مختلف. این پروژه با آزمایش تعامل بین اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های بلاک‌ چین امن آغاز شد.

هایپرلجر چگونه کار می‌کند؟

هایپرلجر قصد دارد انعطاف‌پذیری و قابلیت هماهنگی با نیازهای گوناگون تجارت را ایجاد کند. در نتیجه این پلتفرم از آنجایی که دارای طراحی ماژولار است از همین رو تیم‌های مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. هم اکنون، پروتکل‌های هماهنگی مختلفی در پروژه‌های هایپرلجر استفاده می‌شود. تیم‌ها می‌توانند با یکدیگر هماهنگ و ترکیب شوند و بلاک چین اختصاصی خود را با کمک ابزارهای موجود توسعه دهند. این را هم باید گفت که این نوع همکاری با شبکه‌هایی چون بیت کوین و اتریوم فرق می‌کند. در این شبکه‌ها، باید تمامی اعضا تغییرات را تایید کنند. همانطور که بیان کردیم به لطف طراحی ماژولار در هایپرلجر، پروژه‌های متعددی وجود دارند که در حال توسعه با آن هستند. برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:
Social Plastic: تبدیل زباله‌های پلاستیکی به ارز قابل تجارت
Pokitdok: کمک به تجارت سازی محصولات جدید سلامت
Cicero: پلتفرم قرارداد هوشمندی که می‌تواند به طور قانونی قراردادهایی با قابلیت پیگیری ایجاد کند.
The Spot Exchange: سیستم ناشناس برای متصل شدن خریداران و فروشندگان محل پارک
گفتنی است، پروژه هایپرلجر در حال حاضر ۱۰ توسعه دهنده و عضو فعال برای ایجاد ساخت بلاک چین اختصاصی دارد. این نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها پی بردند که بلاک چین نقش مهمی در آینده ایفا می‌کند از همین رو برای به حقیقت پیوستن این آینده با یکدیگر همکاری می‌کنند. یکی از این چالش‌ها رقابت شدید راهکارهای تجاری بلاک‌چین مانند R3، EOS و اتریوم است. به‌هرحال باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا رویکرد متن‌باز می‌تواند بلاک‌چین را در اختیار همه‌ی مردم جهان قرار دهد یا خیر.

نتیجه گیری :
پایه‌های اصلی طراحی هایپرلجر، انعطاف‌پذیری و قابلیت انطباق آن است. بنا بر این اصل، هر کسب و کاری طبق نیاز و شغل خود از آن استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان و اعضای هایپرلجر، برای توسعه آن وابسته به متن باز بودن آن هستند. توسعه برنامه‌های لجر نیز کماکان ادامه دارد. به نظر شما پیشرفت و تغییرات هایپرلجر در آینده به چه صورت است؟

بالا