ارز دیجیتال

لتنسی در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/06 0

در دنیای ارزهای دیجیتالی امروزی، تأخیر یا لتنسی (latency) تعیین می کند که داده ها با چه سرعتی می توانند بین سیستم ها منتقل شوند. تأخیر کم به این معنی است که داده ها با سرعتی سریع و با کمترین لتنسی منتقل می شوند، در حالی که تأخیر بالا به معنای انتقال کندتر داده ها با لتنسی بیشتر است. پلتفرم های معاملاتی برای تأخیر بسیار کم، تلاش می کنند. برای اینکه معامله‌گران بتوانند سفارش‌ها را به‌موقع انجام دهند تا بهترین قیمت‌های معاملاتی را تضمین کنند، عواملی مانند سرعت شبکه و پیشرفت فناوری می‌توانند بر تأخیر تأثیر بگذارند. این به نوبه خود بر سرعت ثبت و اجرای یک سفارش تأثیر می گذارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم تاخیر (latency) و تاثیر آن بر روی دنیای کریپتو بپردازیم.

لتنسی در ارز دیجیتال چیست؟

لتنسی یا Latency در لغت به معنای تاخیر است. این تاخیر همان تاخیری است که در هنگام ارسال سفارش و دریافت پاسخ رخ می‌دهد. همچنین این تاخیر به سرعت انتقال داده‌ها اشاره دارد. در حوزه‌ی معامله‌گری و ترید رمزارزها تاخیر یا لتنسی مدت زمان میان کلیک کاربر برای ارسال سفارش و دریافت پاسخ از سمت صرافی است. این مدت زمان برای معامله‌گران آنلاین در بازارهای دیجیتال بسیار مهم است. لازم به ذکر است که در دنیای ارزهای دیجیتال لتنسی از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه نشانگر این است که داده‌های موجود میان سیستم‌های مختلف باچه سرعتی درحال جابه‌جا شدن هستند. احتمالا نام لتنسی پایین یا بالا را شنیده‌اید، لتنسی پایین به این معنا است که داده‌های موجود بسیار سریع انتقال می‌یابند و در سمت دیگر لتنسی بالا یا زیاد به این معنا است که سرعت انتقال داده‌ها بسیار کمتر است و این امر به زمان بیش‌تری نیاز دارد. امروزه با پیشرفت روزافزون تکنولوژی دیگر لتنسی بالا یا زیاد معنا ندارد، چراکه این کلمات جای خود را به لتنسی کم و کم‌تر دادند. لازم به ذکراست که کم و زیاد در دسته‌ی کلمات نسبی قراردارند.

چگونه می‌توان به کمترین تاخیر یا لتنسی دست یافت؟

در حال حاضر صرافی‌های ارز دیجیتال برتر در بازار کریپتوکارنسی‌ها از سرعت لازم برای ثبت سفارشات و انتقال داده برای کاربران معمولی برخوردار هستند. اما میزان لتنسی یا تاخیر در این صرافی‌ها باید به حداقل ممکن برسد تا بتوانند به واسطۀ آن، تریدرهای باتجربه و حرفه‌ای‌تری را به سوی خود جذب کنند. به طور کلی صرافی‌های کوچک‌تر قادر به استفاده از برترین و به‌روزترین تکنولوژی‌ها برای افزایش سرعت در عملکرد خود نیستند و این موضوع طبیعتاً بر عملکرد آنها تأثیر خواهد گذاشت. موضوع سرعت و مدت‌زمان انجام تراکنش‌ها برای برخی از تریدرها، همچون کسانی که به جمع‌آوری ارزهای دیجیتال می‌پردازند یا با دید بلندمدتی (هودل) به معاملات وارد می‌شوند، چندان اهمیتی ندارد، اما بر خلاف این افراد، این موضوع برای تریدرهای روزانه (Day traders) یا افرادی که از معاملاتی همچون HTF ها استفاده می‌کنند، بسیار بااهمیت است. به همین دلیل این افراد به دنبال یافتن بهترین و پرسرعت‌ترین پلتفرم‌ها هستند تا لتنسی یا تاخیر کمتری را در ثبت سفارشات خود تجربه کنند. یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، سرعت اینترنتی است که شما به عنوان یک تریدر از آن استفاده می‌کنید. صرافی‌های ارز دیجیتال به هر میزانی که پرسرعت باشند و از لتنسی کم برخوردار باشند، تراکنش‌ها و سفارشات را به محض دریافت از شما پردازش می‌کنند. به همین دلیل یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در این موضوع، سرعت اینترنتی است که از آن استفاده می‌کنید.

تأخیر چگونه بر تجارت کریپتو تأثیر می‌گذارد؟

در حالی که تأخیر برای هر صرافی آنلاین مهم است، تأثیر آن برای ارزهای دیجیتالی که قیمت آن‌ها ممکن است در کسری از ثانیه تغییر کند، بیشتر است. نوسانات بالای کریپتو را می‌توان به تبلیغات عمومی و غیرقابل پیش بینی بودن آن نسبت داد، جایی که هر میلی ثانیه تاخیر می‌تواند منجر به تفاوت قابل توجهی در قیمت شود. برای پاسخگویی به اطلاعات قیمتی که به سرعت در حال تغییر هستند، انتظار می‌رود شبکه‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال بهینه شوند. به این ترتیب، آن‌ها می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را که در بازه‌های زمانی کوتاه و با حداقل تأخیر به دست می‌آیند، به طور مؤثر پردازش کنند. شبکه یا صرافی با اطمینان دادن به اینکه معاملات به صورت آنی پردازش می‌شوند، اعتماد کاربران خود را جلب می‌کند.
نتیجه گیری :
در مطالب فوق به بررسی مفهوم لتنسی و تاثیر آن بر ترید رمزارزها پرداختیم. سرعت اینترنت روزبه روز در حال افزایش است و بعید است که به این زودی‌ها کاهش یابد به همین جهت در سال‌های آینده لتنسی پایین از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. لتنسی پایین درکنار استراتژی معاملاتی، روش تحلیل و ارزیابی قیمت‌ها، مدیریت سرمایه و... مورد توجه تریدرها و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد و به آن‌ها کمک بسیاری می‌کند. لازم به ذکراست که در بازارهای مالی به ویژه در بازار ارزهای دیجیتال بیش‌تر معاملات توسط ربات‌ها انجام می‌گیرد. و تریدرها در آن‌ها نقشی ندارند، به همین جهت این ربات‌ها به اینترنت پرسرعتی نیازدارند. در نتیجه سرعت اینترنت بالا و لتنسی پایین در ترید رمزارزها اهمیت بسیاری دارد.

 

بالا