ارز دیجیتال

اهرم معاملاتی  در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/10 0

در دنیای امروزه برای بدست آوردن پول زیاد دیگر نیازی نیست چند شیفت کار کرد، یکی از راه های سریع رسیدن به درآمد، استفاده از اهرم های معاملاتی جهت سرمایه گذاری است، می توان گفت تمام افراد ثروتمند در سخنرانی های خود از سرمایه گذاری که یکی از بهترین روش های کسب درآمد است استفاده کردند. بازارهای مالی مثل ارز دیجیتال راهی است که با داشتن دانش و شناخت روانشناسی می تواند شما را به پول های زیادی دعوت کند، البته نبود دانش کافی در این راه می تواند برای شما ضرر داشته باشد و پول های زیادی را از این طریق از دست بدهید.

اهرم معاملاتی  در ارز دیجیتال چیست؟

دوستان اهرم یا همان لوریج (Leverage) در تریدینگ، یعنی اینکه بروکر و یا صرافی به شما به نوعی پولی قرض می‌دهد. در واقع، لوریج تسهیلاتی است که به شما امکان می‌دهد تا در مقایسه با مبلغی که برای افتتاح ترید واریز کرده‌اید، در معرض بازاری که در آن ترید می‌کنید قرار بگیرید. معاملات لوریج، مانند CFD، سود بالقوه شما و البته ضرر بالقوه‌¬ی شما را به میزانی که خودتان مشخص کنید، بزرگ می‌¬کنند. استفاده از اهرم از ویژگی‌های اصلی ترید CFD است و می‌تواند یک ابزار قدرتمند برای یک تریدر باشد. شما می‌توانید از آن استفاده کنید تا از حرکات نسبتاً کوچک قیمت، سودهای بزرگ کسب کنید. (مثلا در یک نوسان گیری جزئی می‌توانید سود فوق العاده‌ای کسب کنید.) این استراتژی سرمایه گذاری، یعنی استفاده از پول قرضی برای بهره‌مندی از ابزارهای مختلف مالی، سود (و ضرر) بالقوه در سرمایه گذاری را افزایش خواهد داد.

مزایا و معایب لوریج (Leverage) :

یکی از بزرگترین مزایای لوریج، افزایش سرمایه تریدر در انجام معاملات در بازار است. لوریج می‌تواند سرمایه شما را چند برابر کرده و با سرمایه بیشتری در بازار فعالیت کنید. تریدر در بازار آزادی عمل بیشتری دارد و برای تنوع سرمایه‌گذاری خود انتخاب‌های بیشتری خواهد داشت.  از دیگر مزایای استفاده از لوریج میزان سود در معاملات می‌باشد تریدر باید به صرافی در ازای دریافت مبلغ قرض گرفته شده، کارمزد یا بهره پرداخت کند. کارمزد معمولا مشخص و ثابت می‌باشد. در صورتی که تریدر، معامله موفقی داشته باشد، سود بدست آمده از آن معامله، چند برابر خواهد شد. اما اگر تعداد معاملات موفق یک تریدر بیشتر از معاملات ناموفق او باشد، سرمایه او با شتاب بالاتری رشد خواهد کرد. و آخرین مزیت لوریج ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری شماست. استراترژی‌های خرید و فروش، باید میزان سرمایه تریدر از حداقلی بالاتر باشد لوریج این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا با سرمایه کم ارزش کل سرمایه خود را بالاتر برده و بتوانند آزادانه تر سبد سرمایه‌گذاری خود را ایجاد کنند. یکی از معایب بزرگ در Leverage این است که شما از مزایای مالکیت کامل دارایی لذت نخواهید برد و اگر سرمایه‌گذاری‌تان به شکست منتهی شود، ضرر و زیان زیادی گریبان‌گیر شما خواهد شد. برای مثال بحران مالی بین سال‌های 2007 تا 2009 کشور آمریکا به علت استفاده بیش از حد از لوریج های مالی اتفاق افتاد.

دلیل استفاده از Leverage در معاملات چیست؟

همان‌طور که گفتیم، معامله‌گران از اهرم یا لورج برای افزایش اندازه پوزیشن‌های معاملاتی و کسب سود چند برابری استفاده می‌کنند. اما دلیل استفاده از Leverage چیست؟ یکی دیگر از دلایل استفاده معامله‌گران از اهرم، افزایش نقدینگی سرمایه است. به عنوان مثال، معامله‌گران به جای باز کردن یک پوزیشن با اهرم 2 برابری، می‌توانند همان پوزیشن را با اهرم 4 برابری و با درگیر کردن وثیقه کمتر باز کنند. آن‌ها با این کار می‌توانند بخش دیگر پول خود را در موقعیت‌های دیگری از جمله باز کردن معامله روی یک دارایی دیگر، سهام‌گذاری یا استیکینگ (staking)، تأمین نقدینگی برای صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX)، سرمایه‌گذاری در NFT و غیره سرمایه‌گذاری کنند.

نتیجه گیری :
برای کسب ثروت از طریق بازارهای مالی می بایست، آموزش بازار و همچنین روانشناسی بازار را آموخت، لذا جهت کسب این علم نیاز به زمان و دقت است، از ویژگی های برخی از بازارهای مالی مانند، بازار کریپتوکارنسی وجود اهرم های معاملاتی است، که با داشتن دانش و استراتژی های معاملاتی میتوان به سودهای بسیار زیادی رسید. این نکته حائز اهمیت است که نبود دانش کافی در این مسیر منجر به از دست دادن بخش زیادی یا تمام سرمایه شما خواهد شد. در بازار مالی ارزهای دیجیتال می توان از اهرم های معاملاتی مارجین و فیوچرز استفاده کرد.


 

بالا