ارز دیجیتال

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

1401/12/06 0

بسیاری از افراد جایگاه‌های مختلفی به ارزهای دیجیتال می‌دهند. به طور مثال، بیت کوین را طلای دنیای کریپتو می‌دانند. بعد از به‌وجودآمدن لایت کوین (Litecoin) و اهدافی که آن دنبال می‌کرد، لقب نقره، به این رمزارز داده شد. البته در حال حاضر با آمدن ارزهایی مانند اتر، اختلاف‌نظرهایی درباره اینکه آیا هنوز لایت‌کوین می‌تواند به‌مثابه نقره باشد یا خیر، وجود دارد. در این مقاله می‌خواهیم یکی از قدیمی‌ترین آلت‌کوین‌های بازار را بررسی کنیم و ببینیم واقعا لایت کوین چیست و آیا سزاوار لقب نقره رمزارزها هست یا خیر؟

لایت کوین چیست؟

لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها است. لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. لی کارمند سابق گوگل بود که لایت کوین را باهدف تکمیل بیت کوین و حل برخی از مشکلات مانند مدت‌زمان تراکنش‌ها، هزینه‌ها و استخرهای متمرکز ماینینگ طراحی کرد. چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب‌تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود.یکی از اهداف اصلی لایت کوین کاهش زمان تائیدیه هر بلاک از ۱۰ دقیقه به ۲٫۵ دقیقه بود، که درنتیجه آن بتوان تراکنش‌های بیشتری را تأیید کرد. در حال حاضر، روزانه ۱۴،۴۰۰ لایت‌کوین استخراج می‌شود که این حداکثر مقدار ممکن است. لایت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، یک وسیله پرداخت جهانی و مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است.این ارز دیجیتال همتا به همتا شباهت‌های زیادی با بیت‌کوین دارد، اما پلتفرم آن از بلاک چین‌های مختلفی استفاده می‌کند که امکان انتقال سریع‌تر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. نرم‌افزار ایجاد و انتقال کوین‌های لایت‌کوین، به صورت متن‌باز است و پلتفرم آن به طور کامل غیرمتمرکز است. این کریپتوکارنسی از زمان ورودش به بازار، رشد پایداری را تجربه کرده است و در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال در بازار به حساب می‌آید. شاید یکی از دلایل این محبوبیت عملکرد آن باشد، اما نباید تشابه‌اش با بیت‌کوین را نیز نادیده‌گرفت.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین :

• مهم ترین تمایز بین لایت کوین و بیت کوین، الگوریتم های رمزنگاری متفاوتی هست که هر کدوم از اونها استفاده می کنن. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کنه، در حالی که لایت کوین از الگوریتم جدیدتری به نام Scrypt استفاده می کنه.
• لایت کوین در مقایسه با بیت کوین مزایای ذاتی داره. این با هدف اولویت بندی سرعت تراکنش تاسیس شد و این دلیل اصلی محبوبیت اون هست. میانگین زمان تایید تراکنش شبکه بیت کوین در حال حاضر کمتر از 9 دقیقه برای هر تراکنش هست، در حالی که لایت کوین تقریباً 2.5 دقیقه هست. شبکه لایت کوین به دلیل زمان کوتاه‌تر تولید بلوک می‌تونه تراکنش‌های بیشتری رو انجام بده.
• Bitcoin دارای ارزش بازار به طور قابل توجه بیشتری از Litecoin هست. تا 31 آگوست 2021، ارزش کل بیت کوین های در گردش حدود 1 تریلیون دلار بود، در حالی که ارزش بازار لایت کوین حدود 11.9 میلیارد دلار بود. ارزش بازار بیت کوین هنوز از سایر ارزهای دیجیتال کمتر هست.
• هر دو بیت کوین و لایت کوین دارای منابع ثابت هستن. با این حال، عرضه بیت کوین تنها به 21 میلیون سکه محدود شده، در حالی که کل عرضه ثابت لایت کوین 84 میلیون سکه هست.

نتیجه گیری :
تلاش کردیم در مقاله ارز دیجیتال Litecoin چیست؟ صفر تا صد ارز لایت کوین رو مورد بررسی قرار بدیم و اطلاعاتی در مورد اینده لایت کوین و کیف پول ارز دیجیتال LTC برای شما ارائه کنیم. بنابراین همون طور که در پارت های قبلی مقاله گفتیم، لایت کوین یک ارز دیجیتال هست که در سال 2011، دو سال پس از بیت کوین، توسط یک مهندس سابق گوگل به نام چارلی لی تأسیس شد. ارز دیجیتال لایت کوین می تونه به عنوان راهی برای پرداخت به مردم در هر نقطه از جهان بدون نیاز به واسطه ای برای پردازش تراکنش استفاده بشه. لایت کوین که با ارزش بازار سنجیده میشه، چهاردهمین ارز دیجیتال بزرگ هست و هرگز بیش از 84 میلیون لایت کوین (LTC) در گردش وجود نخواهد داشت. 


 

بالا