ارز دیجیتال

میم کوین چیست؟

1401/12/22 0

میم کوین ها (Meme Coin) و توکن ها (Meme Token) با الهام از جک‌های تصویری اینترنتی، رویدادهای فعلی، جوامع آنلاین و اینفلوئنسرهای ساخته شده‌اند. از زمان آغاز پشتیبانی مدیر عامل تسلا از دوج کوین (DOGE)، سوال همیشگی افراد دلیل این علاقه وافر بوده است. از آن زمان تا کنون، این نوع رمز ارزها گسترش یافته و دو مورد از آن‌ها یعنی شیبا اینو (SHIB) و سیف مون (SAFEMOON)، به محبوب‌ترین‌های این حوزه تبدیل شده‌اند. اما در کل میم کوین به چه معناست و چه ارزشی ایجاد می‌کند؟ اساسا میم کوین ها برای شوخی در بازار ارزهای دیجیتال طراحی شده‌اند و در مقایسه با ارزهای دیجیتال شناخته شده مانند بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) بسیار ناپایدار هستند. جامعه محور بودن میم کوین ها موجب شده تا قیمت این رمز ارزها ناپایدار و نوسانی باشد. معمولا قیمت آن‌ها تحت تأثیر شبکه‌های اجتماعی، انتظارات و احساسات جوامع آنلاین قرار می‌گیرد و با تبلیغات بیش از حد، فومو (FOMO) و انواع ریسک‌های مالی را برای سرمایه گذاران در پی دارد.

میم کوین چیست؟

ممکن است برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که میم کوین چیست؟ بیشتر مردم با بیت کوین آشنا هستند، اما این تنها ارز دیجیتالی نیست که وجود دارد. اگرچه ارزهای دیجیتال ممکن است در حال حاضر در رکود باشند، این موضوع سرمایه‌گذاران را از جهش باند ارزهای دیجیتال منع نکرده است. درحالی‌که بیشتر توجهات معطوف به بزرگ‌ترین نام‌ها در ارزهای دیجیتال، مانند بیت کوین و اتریوم است، تعداد بی‌شماری سکه‌های جدیدتر در چند ماه گذشته ظاهر شده‌اند. سکه‌های میم اغلب به‌عنوان شوخی نوشته می‌شوند، اما برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که باید آن‌ها را جدی گرفت. ارزهای رمزنگاری‌شده مانند دوج کوین امواج عظیمی را در فضای رمزنگاری ایجاد کرده‌اند و برخی افراد توانسته‌اند از این سرمایه‌گذاری‌ها پول زیادی را به دست آورند، اما سؤال اینجاست که آیا میم کوین‌ها سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای هستند؟

تفاوت میم کوین با سایر رمزارزها چیست؟ 

تمام ارزهای دیجیتال به یک جامعه قدرتمند و پشتیبانی افراد تأثیرگذار متکی هستند؛ اما در مورد توکن های Meme  ارتباط با اینفلوئنسرها و افراد اثرگذار درجه اهمیت بسیار بیشتری دارد. کافی است ایلان ماسک در رابطه با موضوعی مانند بچه کوسه توییت کند، تا قیمت بیبی دوج  یکباره شاهد رشدی عجیب باشد. در همین حال، توسعه‌دهندگان توکن های میم از حربه‌های تبلیغاتی برای بالا بردن قیمت استفاده می‌کنند. تیم کوین Shibu Inu تصمیم گرفت نیمی از کل توکن های SHIB را به  Vitalik Buterin، بنیان‌گذار اتریوم بدهد؛ اما او با فروش و پرداخت درآمد حاصله به امور خیریه نقشه آن‌ها را به‌هم ریخت و خواستار این شد که پروژه‌ها بدون رضایتش به او توکن ندهند. معمولا میم کوین‌ها نوسانات قیمت عجیبی را تجربه می‌کنند که دلیلش به همان منشا پیدایش آنها برمی‌گردد. به‌طور معمول، تعداد توکن‌های در گردش رمزارزهای Meme بسیار بالاست و عموما در حد میلیون میلیارد توکن است.

ویژگی‌‌های میم کوین چیست؟

طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت «کوین مارکت کپ» (CoinMarketCap)، در حال حاضر بیش از 300 میم کوین وجود دارد. بسیاری از این میم کوین‌ها امروزه مبادله نمی‌شوند و به عبارتی، بی‌ارزش هستند. دوج کوین، شیبا اینو، «دوج ایلان مارس» (Dogelon Mars) و «بیبی دوج کوین» (Baby Doge Coin) تنها رمز ارزهای موجود در دسته میم کوین‌ها هستند که بیش از یک میلیون دلار حجم معاملات روزانه دارند. تمامی این کوین‌ها دارای ریسک بالا هستند و دارایی‌های معاملاتی پرنوسانی محسوب می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر نیز ذکر شد، اغلب میم کوین‌ها ارزشی فراتر از جمع‌آوری و مبادله ندارند. بسیاری از آن‌ها ممکن است به صورت کوین نباشند،‌ بلکه توکن‌هایی باشند که در یک بلاک چین دیگر اجرا می‌شوند. به عنوان مثال، میم کوین شیبا اینو یک توکن با استاندارد «ERC-20» است که در بلاک چین اتریوم فعالیت می‌کند. می‌توان از Meme Coin به عنوان دارایی جذاب و جالبی برای آموختن راجع به ارزهای دیجیتال و تکنولوژی بلاک چین استفاده کرد. در برخی موارد نیز با افزایش ارزش میم کوین‌ها در بازار، می‌توان از آن‌ها سود به دست آورد. با این حال، این نوع ارز دیجیتال مشکلاتی نیز به همراه دارد. به عنوان مثال، ریسک بالا و نوسان یکی از ویژگی‌های Meme Coin محسوب می‌شود. بسیاری از افراد،‌ این رمز ارزها را به عنوان ارز دیجیتال قبول ندارند و معتقدند که طرح‌هایی برای کلاهبرداری از طریق «پامپ و دامپ» (Pump and Dump) هستند. پامپ و دامپ نوعی کلاهبرداری است که در آن، با تبلیغ نادرست و گمراه‌کننده، افزایشی مصنوعی در قیمت رمز ارزها ایجاد می‌شود (پامپ) و سپس با فروش رمز ارزهای بیش از حد ارزش‌گذاری شده، قیمت کاهش می‌یابد (دامپ). علاوه بر تمامی موارد ذکر شده، میم کوین‌ها ممکن است از نظر فنی و تکنولوژی برای برخی کاربران، پیچیده و دشوار باشند.

نتیجه گیری :

در حالی که شاید بتوان با سرمایه‌گذاری در میم کوین‌ها سود قابل توجهی کسب کرد، نمی‌توان به آن‌ها اطمینان کافی داشت. این رمزارزها نسبت به همتایان خود بی‌ثبات‌تر هستند و می‌توانند یک شبه به کلی ارزش خود را از دست بدهند. مانند هر سرمایه‌گذاری مالی دیگری، لازم است افراد پیش از خرید میم کوین‌ها به اندازه کافی تحقیق کنند. اگر یک میم کوین، پیشینه‌ای ندارد یا پیدا کردن اطلاعات کافی  در مورد آن سخت است، باید مراقب باشید. عدم وجود وایت‌پیپر whitepaper یا وایت‌پیپر پر از اشتباهات تایپی و ادعاهای مبهم و همچنین نبودن اکوسیستم پایدار، می‌تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد.

بالا