ارز دیجیتال

متاورس چیست؟

1401/12/13 0

متاورس (Metaverse) دنیای جدید و شگفت‌انگیزی بر پایه بلاک چین است و درواقع یک مکان مجازی است که به کاربران اجازه می‌دهد در یک محیط دیجیتالی با افراد واقعی تعامل داشته باشند. دنیای متاورس را می‌توان به‌عنوان یک اینترنت تجسم‌یافته در نظر بگیریم که به‌جای آنکه تنها به آن نگاه کنیم، درواقع در آن حضور داشته باشیم. تصور کنید بتوانید بدون آنکه جای خود را ترک کنید، به هر جایی که دوست داشته باشید بروید (آسمان، زمین و دریا) و همان‌طور که می‌خواهید ظاهر شوید، کار کنید و درآمد داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به‌ طور کامل به بررسی و معرفی فناوری Metaverse بپردازیم.

متاورس چیست؟

متاورس از دو واژه متا (Meta) و ورس (Verse) تشکیل شده است. کلمه متا به معنی «برتر» و ورس که از کلمه  «Universe» گرفته شده به معنی «جهانی» است. به این ترتیب عبارت متاورس را می‌توان «جهان برتر» یا «برتر از جهان» تلقی کرد.متاورس به عنوان یک شبکه‌ مجازی عمل کرده که در آن کاربران قادر خواهند بود با یکدیگر و با دیگر اجزای محیط اطراف خود تعامل کنند. به عبارتی دیگر، در دنیای متاورس افراد به صورت آنلاین و مجازی به نقش‌آفرینی می‌پردازند.این دنیای مجازی، جنبه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی،‌ بازی‌های ویدیوئی، فناوری واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و در نهایت بلاک‌چین را با یکدیگر ادغام می‌کند. به همین دلیل متاورس را می‌توان به دنیایی که توسط واقعیت‌های مجازی و واقعیت‌های افزوده ساخته می‌شود هم نسبت داد. با افزایش نفوذ بلاک‌چین در دنیای فناوری، پای متاورس به بازی‌های بلاک‌چینی باز شد. بازی‌هایی که افراد در آن می‌توانند آیتم‌های بازی را در قالب ارز دیجیتال خریداری و معامله کنند. البته توجه داشته باشید نوع عملکرد بازی‌های متاورس در بلاک‌چین، تفاوتی با بازی‌های غیر بلاک‌چینی ندارد و فقط دارایی‌های بازیکن در بازی به توکن تبدیل شده است.

تاریخچه متاورس :

کلمه متاورس ترکیبی از دو لغت Meta+Universe است. واژه متا از ریشه یونانی «فراتر» گرفته شده و ورس هم از کلمه یونیورس به معنای «جهان» آمده است. از این رو از نظر لغوی metaverse را می‌توانیم به «جهان ماوراء» ترجمه کنیم. اصطلاحی بسیار جذاب و انقلابی که احتمالاً در مورد آشنایی با آن بسیار کنکاو شده‌اید.این اصطلاح، اولین بار در رمان علمی تخیلی نیل استفنسون (Neal Stephenson) با عنوان «سقوط برف» در سال ۱۹۹۲ به کار رفت. در این کتاب، metaverse به‌عنوان آخرین تیر از کمان اینترنت بر پیکر نیمه جان دنیای سنتی شلیک شده است. تعبیری فلسفی از اهمیت واقعیت مجازی که در آن هر تعامل دیجیتال می‌تواند تاثیری مستقیم بر دنیای واقعی داشته باشد.

مزایای متاورس :

متاورس وضعیتی است که قرار است جانشین اینترنت کنونی شود و تمام محتوای آن را اما با محدودیت‌های دسترسی بسیار کمتری به کاربران عرضه کند. پلتفرم‌های آنلاین فعلی به کاربران اجازه می‌دهند در همان محدوده مختص هر سرویس تا حدودی آزادانه حرکت کنند؛ اما قابلیت تعامل‌پذیری بین پلتفرمی را محدود می‌کنند.برای مثال، شما آزاد هستید هر چیزی را که دوست دارید در ماینکرفت بسازید؛ اما نمی‌توانید آنچه را که در ماینکرفت ساخته‌اید به بازی فورتنایت منتقل کنید. این در حالی است که متاورس به کاربران امکان می‌دهد محتوای دلخواه خود را در هر پلتفرمی تولید کرده و آن را آزادانه در سراسر این جهان دیجیتال توزیع کنند.بر خلاف اینترنت فعلی، کاربران متاورس تغییرات ایجادشده به‌وسیله کاربران دیگر را در لحظه و زمان واقعی تجربه خواهند کرد. اگر کاربری هرگونه تغییری در متاورس ایجاد کند، آن تغییر دائمی بوده و بلافاصله برای همه قابل مشاهده است.تداوم و قابلیت تعامل‌پذیری به کاربران امکان می‌دهد برخلاف اینترنت، هویت و تجربه‌های آنلاین خود را در سراسر متاورس حفظ کنند. به این معنی که در متاورس، کاربران دیگر نیازی به داشتن پروفایل جداگانه در توییتر، کاراکتری در فورتنایت و اکانت ردیت ندارند، بلکه می‌توانند در تمام این پلتفرم‌ها تنها خود واقعی‌شان باشند. این تداوم هویت، عاملی اساسی در شکل‌گیری نحوه خرید و مصرف محتوا به‌وسیله کاربران متاورس خواهد بود.

نتیجه گیری :
بخواهیم یا نه، متاورس به یکی از موضوعات داغ جهان تکنولوژی امروز تبدیل شده است. از مایکروسافت و متا گرفته تا شرکت‌های کوچک بلاک‌چینی همه و همه به دنبال سهمی از این جهان مجازی هستند. تکنولوژی‌هایی همچون واقعیت مجازی و افزوده توجه بسیاری از عاشقان تکنولوژی را جذب کرده‌اند و هرروز نوآوری‌های بیشتری را در این حوزه شاهد هستیم. از کار و سرگرمی گرفته تا حتی روابط انسانی، طرفداران متاورس همه‌چیز را در گرو موفقیت آن می‌بینند.

بالا