ارز دیجیتال

تحلیل آنچین چیست؟

1402/02/09 0

یکی از مشخصات شبکه‌های غیرمتمرکز همچون دفتر کل توزیع شده (DLT) و بلاکچین، وجود نسخه‌های بروزی از داده‌های شبکه در دستان شرکت‌کنندگان آن است. این امر اجازه می‌دهد تا داده‌های شفاف و غیرقابل مخدوش‌سازی مربوط به تراکنش‌ها، منبعی کم‌نظیر برای تحلیل اتفاقات درون شبکه را فراهم کند. به این سبک از تحلیل در که با پیدایش ارزهای دیجیتال آغاز شد، تحلیل آن‌چین (On-Chain Analysis) یا تحلیل درون زنجیره‌ای می‌گویند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا این سبک از تحلیل را بیشتر باز کنیم و بگوییم تحلیل آنچین چیست؟ 

تحلیل آنچین چیست؟

یکی از شاخصه‌های اصلی بلاکچین شفافیت در دسترسی به داده‌ها است. همین شفافیت به ما اجازه می‌دهد داده‌های خامِ حاوی اطلاعات مهم از جمله تعداد ارزهای ارسال‌ شده، زمان ارسال ارزها، آدرس کیف پول، تعداد کیف پول‌ها، کارمزد ماینرها و جزئیات فعالیت‌های انجام‌شده از طریق تراکنش را استخراج کنیم. به این داده‌های خام که از دفتر کل عمومی به دست می‌آیند و به ما امکان بررسی تمام تراکنش‌های ثبت‌شده روی آن‌ها را می‌دهند، داده‌های آنچین یا درون زنجیره‌ای گفته می‌شود و فرایند تحلیل و بررسی آن‌ها را تحلیل آنچین می‌نامیم. تحلیلگران برای افزایش درک خویش از بازارهای ارز دیجیتال از تحلیل on-chain استفاده می‌کنند. تحلیل درون زنجیره‌ای مستلزم استخراج داده‌های مختلفی از جمله داده‌های بلاکچین، حجم معاملات، تعداد آدرس‌های هولدر، داده‌های خروجی و ورودی به صرافی‌ها و کیف پول‌ها است. در واقع این داده‌ها به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا بتوانند تحلیل بدون سانسوری از بازار را دریافت کنند. در بازارهای مالی سنتی معمولاً این داده‌ها را خود شرکت‌ها یا دولت‌ها منتشر می‌کنند و این امکان وجود دارد که شرکت‌ها داده‌های منتشر شده را تغییر دهند. اما در ارز دیجیتال به دلیل شفافیت هیچ‌ کس توانایی تغییر داده‌ها را ندارد. برای درک بهتر، خوب است که این موضوع را با یک مثال شروع کنیم. مثلاً ارز دیجیتال بیت‌کوین (BTC) را در نظر بگیرید؛ تصور کنید که با تجزیه‌ و تحلیل on-chain می‌توان میزان تعداد هولدرهای بالای 100 بیت‌کوین یا حتی تعداد آدرس‌های جدید را بررسی کرد. در نهایت شما می‌توانید با بررسی چند شاخص مهم تشخیص دهید که آیا قیمت بازار بیت‌کوین در حال حاضر ارزشمند است یا خیر. همان‌طور که تحلیل بنیادی یک سهام برای درک کامل ارزش یک شرکت در بازار بورس مهم است، تحلیل آنچین هم برای ارزش‌گذاری شبکه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

داده های آنچین چیست ؟

داده های آنچین شامل اطلاعات تمام تراکنش های انجام شده در یک شبکه بلاک چین خاص – یا به عبارت دیگر – تمام اطلاعات نوشته شده بر روی بلوک های یک بلاک چین است. در مورد بلاک چین عمومی، این اطلاعات برای همه در دسترس است. بهتر است بدانید که داده ها را میتوان به طور کلی به سه دسته مجزا طبقه بندی کرد:
•    داده های تراکنش
•    داده های بلوک 
•    کد قرارداد هوشمند

کاربرد تحلیل آنچین :

روش تحلیل آنچین روش نوینی است که از طریق اطلاعات بلاچین قابل اجرا می باشد. در این روش تحلیلی امان دسترسی به اطلاعات برای همه فراهم است و همه افراد در بررسی اطلاعات برابر هستند. در شبکه بیت کوین داده ها به صورت شفاف در اختیار همه افراد است. این در حالی است که در سایر روش های تحلیلی اطلاعات در دست دولت ها و یا افراد خاصی است که امکان دسترسی آن برای همه امکان پذیر نیست. به همین جهت سرمایه گذاری در برخی از بازار های مالی منجر به ثروتمند شدن و در مقابل فقیر تر شدن برخی دیگر از افراد شده است. فساد سیستماتیک در واقع محدود کردن اطلاعات برای برخی افراد خاص است تا با استفاده از این اطلاعات برخی از افراد سرمایه گذاری خود را انجام دهند. پس تحلیل آنچین راهی است برای دسترسی به اطلاعات برای همه افراد و برابر بودن در دسترسی به داده ها می باشد.

نتیجه گیری : 
شاخص‌ها و معیارهای مختلفی در تحلیل آنچین وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بازار را تجزیه‌وتحلیل کنید. این تحلیل باید با درک تحلیل تکنیکال نیز همراه باشد. تحلیل آنچین برای سرمایه‌گذاران بلندمدتی بسیار مفید است که می‌خواهند در قیمت‌های پایین بخرند و در قیمت‌های بالا بفروشند. با نگاه‌کردن به داده‌های آنچین، می‌توان دید جامع‌تری از رفتار و روان‌شناسی بازار در‌مقایسه‌با نگاه‌کردن صِرف به عملکرد قیمت به‌دست آورد.


 

بالا