ارز دیجیتال

اوردر بوک چیست؟

1402/02/12 0

اوردر بوک (orderbook) یا دفتر سفارش در صرافی‌های ارز دیجیتال به منظور نشان دادن میزان عرضه و تقاضا یک دارایی، ارز، سهام و … استفاده می‌شود. در واقع خرید و فروش‌هایی که معامله‌گران انجام می‌دهند، توسط همین اوردر بوک ها نمایش داده می‌شود. کسانی که قصد ترید ارز دیجیتال یا دارایی‌های مشابه را دارند، از طریق دفتر ثبت سفارش متوجه میزان خرید و فروش و تعاملات آن دارایی می‌شوند. در این مطلب قصد داریم به صورت کامل در مورد orderbook صحبت کنیم و نکات مهم در خصوص آن را به شما بگوییم.

اوردر بوک (Order Book) چیست؟

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، صرافی‌های بازار ارز دیجیتال و البته بسیاری از دیگر پلتفرم‌های بازارهای مالی لیستی از سفارش‌های ثبت‌شده خریداران و فروشندگان را گردآوری می‌کنند تا به این ترتیب معامله‌گران بتوانند دیدگاه بهتری به شرایط بازار داشته باشند و هنگام ثبت سفارش قیمت مناسب را وارد کنند. برای درک این مسئله باید بدانید، زمانی که شما قصد انجام یک معامله را داشته باشید، سفارشی که ثبت می‌کنید، ابتدا در اوردر بوک ثبت می‌شود. سپس با رسیدن قیمت به مبلغ مدنظر شما یا به عبارتی پیداشدن معامله‌گر متناظر (که معامله خرید یا فروش را با قیمت مناسب برای سفارش شما ثبت کرده باشد)، معامله شما صورت می‌گیرد. البته اگر پیش از این معاملاتی را در صرافی‌های مختلف ثبت کرده باشید، احتمالاً با گزینه‌هایی از جمله limit Order، Market Order، OCO، Post Only و… مواجه شده‌اید که هرکدام فرمان‌های متفاوتی را برای اجرای معاملات شما پس از ثبت سفارش به صرافی می‌دهند که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را بررسی کرده‌ایم، اما برای آنکه بتوانید اطلاعات درون لیست سفارش‌ها را استخراج و آن‌ها را تحلیل کنید، لازم است پیش از هر چیز با هریک از این مفاهیم آشنا شوید که در ادامه آن‌ها را شرح داده‌ایم.

اجزای اوردر بوک چیست؟

به نوعی می توان گفت اندیکاتور اوردربوک ، ابزار پیچیده ای است و شامل اجزای مختلفی می باشد که خوب است معامله گران با آن ها آشنا شوند و هنگام ترید، آن ها را در نظر بگیرند. با مطالعه این بخش شما متوجه خواهید شد که اردر بوک چه اجزایی دارد؛ ما اجزای اصلی آن را به شما معرفی کرده ایم.
•    سمت فروشنده و خریدار (Seller and Buyer Sides) : در سمت فروشنده و خریدار، رکورد قیمت های بازار به تصویر کشیده شده است. بنابراین، خریدار و فروشنده دو شرکت کننده اصلی این بخش هستند.
•    Ask and Bid : از این کامپوننت می توان به جای کامپوننت اول (طرف فروشنده و خریدار) استفاده کرد. در اینجا bid به تعدادی از سهام اشاره دارد در حالی که Ask  برای شناسایی قیمت سهم است.
•    قیمت ها : این کامپوننت از کامپوننت های اوردربوک ، جایی است که هر دو طرف معامله، یعنی خریدار و فروشنده درگیر آن هستند. یک اردر بوک با برجسته کردن قیمت و حجم پیشنهادی آن ها، سود ارزشی را برای فروشندگان و خریداران ارائه می دهد.
•    مبلغ انباشته (Cumulative Amount) : زمانی که یک دارایی خاص را با قیمت های مختلف می فروشید، این کامپوننت، ستون کل دارایی های فروخته شده را نشان می دهد.
•    نمایش بصری یا Visualization : در حقیقت کامپوننت Visualization  نمایش بصری نحوه تعامل خریداران و فروشندگان در بازار را تضمین می کند. این نمایش بصری می تواند در اشکال مختلف از جمله نمودار نشان داده شود؛ و یک کاربر ابزار اوردربوک می تواند نوع نمایش بصری آن را انتخاب کند تا بتواند تصمیم گیری بهتر و سریع تری داشته باشد.

نتیجه گیری :
نحوه کار دفاتر سفارش یکسان هستش و تنها جزئیات کمی از اونها با همدیگه فرق داره، که عملا تغییری در عملکرد اوردر بوک صرافی ها نداره. Order Book به تریدر فرصت تصمیم گیری آگاهانه‌تری در خصوص علاقه به خرید و فروش ارزدیجیتال مشخص میده. همچنین دیدی به جریانات عرضه و تقاضا ارائه میده که ممکنه نامتوازنی سفارشات، دستکاری بازار و مناطق حمایت یا مقاومت رو مشخص کنه که تمام این موارد میتونه به نفع معامله کننده باشه

بالا