ارز دیجیتال

صرافی p2p چیست؟

1402/02/04 0

اکثریت افراد با شنیدن مبادلات ارز دیجیتال اعداد، ارقام و جدول‌ها و نمودارهای پیچیده و صرافی‌ها از ذهنشان عبور می‌کند. اما آیا تاکنون به این فکر کرده‌اید که آیا روش‌های ساده‌تری برای انجام مبادلات ارز دیجیتال وجود دارد؟ آیا به دنبال روش‌های دیگر برای مبادله ارز دیجیتال بوده‌اید؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به شما روشی بسیار آسان که روزانه هزاران نفر از افراد در سراسر دنیا از طریق آن اقدام به مبادله می‌کنند و پول‌های زیادی به دست می‌آورند را معرفی کنیم. این روش که روش چندان شناخته شده‌ای نیست و کمتر افرادی با آن آشنایی دارند و از آن برای تجارت محلی یا بین‌المللی خود در ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند و از آن کسب درآمد می‌کنند مبادله همتا به همتا (P2P) است.

صرافی p2p چیست؟

معامله همتا به همتا نوعی مبادله ارز رمزنگاری است که از طریق آن معامله گران می توانند بدون دخالت شخص ثالث متمرکز، مستقیما با یکدیگر معامله کنند. برخلاف صرافی های متمرکز ارز رمزنگاری که معمولا دارای مقررات سخت‌گیرانه هستند و کاربران را ملزم می کنند تا قبل از دسترسی به پلتفرم و استفاده از آن، فرایند تایید را طی کنند، پلتفرم های معاملاتی P2P از نظر مقررات سخت گیری زیادی نمی کنند. در معاملات P2P، معامله گر می تواند قیمت مورد نظر خود را انتخاب کند و به جای استفاده از موتور خودکار برای انجام تراکنش های خود، مستقیما با طرف مقابل وارد معامله شود. این بدان معناست که معامله گر آزادی عمل بیشتری برای انتخاب بهترین قیمت و روش پرداخت با هزینه های کم تر دارد. همچنین، کاربر می تواند از حریم خصوصی خود بهتر محافظت کند، چون مستقیما با طرف مقابل معامله می کند. این عوامل باعث جذابیت معاملات P2P برای کاربرانی می شوند که به دنبال روشی ساده تر و مستقیم تجارت ارزهای رمزنگاری هستند.

صرافی P2P چگونه کار می‌کند؟

برای درک نحوه کار صرافی های P2P، در مرحله اول باید با نحوه‌ کار صرافی‌های متمرکز آشنایی پیدا کنیم. در یک صرافی متمرکز، فردی که قصد فروش ارزدیجیتال خود را دارد، می‌تواند آن را در دفترچه سفارشات (Order Book) برای فروش قرار دهد. در مقابل، فردی که قصد خرید ارز دیجیتال را دارد، می‌تواند از طریق همین دفترچه سفارشات، ارز دیجیتال خود را خریداری کند. زمانی که سفارشات خریدار و فروشنده در اوردربوک با یکدیگر مچ شوند، در این لحظه صرافی معاملات را انجام می‌دهد و ارزها را برای خریدارها می‌خرد و برای فروشنده‌ها می‌فروشد. صرافی با توجه به این واقعیت که بر دارایی خریدار و کیف پول آنها دسترسی دارد، معامله را خیلی سریع انجام می‌دهد. همچنین این فرض را هم در نظر می‌گیرد که خریدار، به‌طور کامل ایمنی صرافی و اکانت خود را رعایت کرده است. هنگامی که خرید انجام می‌شود، وجه یا ارز موردنظر به کیف پول فروشنده منتقل می‌شود. این عملیات به این معنی است که معامله‌گران باید به یک سازمان متمرکز برای دریافت پول خود متکی باشند. ممکن است این چرخه و عملیات بسیار سریع و معقول به‌نظر برسد؛ اما صرافی‌های متمرکز همیشه در خطر سرقت و هک شدن قرار دارند. حتی ممکن است تیم توسعه‌دهنده یک پروژه همکاری خود را با یک صرافی قطع کند که در این صورت دارایی‌های کاربر داخل کیف پول صرافی مسدود خواهد شد.

کاربردهای P2P :

کاربردهای P2P یک طرح کلی است که به منظور تقسیم شدن بار مسئولیت ها بر دوش بخش های مختلف از آن استفاده می شود. شاید بتوان P2P را به یک خط کش تقسیم کننده وظایف تشبیه کرد که بخش های مختلف را جداسازی می کند و مانع از بهم ریختگی در سیستم های اینترنتی می گردد. P2P را میتوان نوعی ناظم مدرسه دانست که بچه ها را به موقع در سرجای خود و در کلاس مربوطه قرار می دهد و از هر نوع آشوب و بهم ریختگی جلوگیری می کند. بخش های P2P هر کدام حکایت جداگانه ای را بیان کرده و هر کدام از بخش ها منابع P2P را تشکیل می دهد. نیروی پردازشگر و حافظه دیسک به بخش های دیگر دسترسی خواهد داشت و برای این دسترسی نیازی به استفاده از نیروی سرور نمی باشد. تقسیم منابع توسط P2P به خوبی انجام شده و یک مسیرطولانی به کمک این بخش پرپیچ و خم طی خواهد شد. میتوان به کمک شبکه تشکیل شده توسط P2P یک دنیای مجازی را ایجاد کرد و استفاده های زیادی از آن کرد.

نتیجه گیری :

مبادله همتا به همتا (P2P) که یک روش ساده و درعین‌حال کم دردسر است، به‌گونه‌ای در بین مردم محبوبیت پیدا کرده است که می‌توان پیش‌بینی کرد که در سال‌های نه‌چندان دور افراد زیادی بجای مراجعه به صرافی برای مبادلات خود از مبادله Peer to Peer استفاده می‌کنند. همچنین دلیل ترجیح دادن مبادله همتا به همتا بسیاری از افراد نسبت به صرافی‌های متمرکز این است که معتقد هستند در دنیای بلاک‌ چین صنعت کریپتو نباید در انحصار غول‌هایی مانند صرافی‌های متمرکز باشد که با پشتوانه دارایی‌های مردم روزبه‌روز ثروتمند می‌شوند.


 

بالا