ارز دیجیتال

الگوریتم پاندا چیست؟

1401/11/20 0

در میان تعداد زیاد الگوریتم‌هایی که گوگل برای رتبه بندی و مشخص کردن سئو سایت‌ها از آنها استفاده می‌کند، الگوریتم پاندا یکی دیگر از الگوریتم‌های بحث‌برانگیز این کمپانی برای بررسی محتوای سایت‌ها است. نیاز گوگل به استفاده از این الگوریتم زمانی شروع شد که مرد شروع به شکایت در مورد محتوای اسپم و بیهوده در موتورهای جستجو کردند. گوگل برای مبارزه با این دست از محتوای به درد نخور دست به کار شد و نتیجه آن به وجود آمدن الگوریتم پاندا شد. در ادامه بیشتر با این الگوریتم آشنا می‌شویم، اینکه الگوریتم پاندا چیست و علت راه اندازی آن چه بوده است.

الگوریتم پاندا :

پاندا، نام یکی از الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. به کمک این الگوریتم محتوای بیهوده و کوتاه و به درد نخور از نتایج جستجو گوگل حذف می‌شود. و بیشتر به محتوای منحصر به فرد و جذاب بها می‌دهد تا محتوای بی اساس. الگوریتم پاندا زمانی روی کارآمد که انبوهی از کاربران از محتوای بیهوده، کوتاه و بی‌کیفیت به گوگل شکایت کردند. گوگل الگوریتم پاندا را معیاری برای سنجش کیفیت محتوا سایت در نظر گرفت که بر اساس رضایت کاربر از محتوای سایت به آن صفحه از طرف گوگل نمره داده می‌شد. با روی کار آمدن الگوریتم پاندا سایت‌هایی که به‌خاطر داشتن محتوای بیهوده و بی کیفیت در معرض خطر پنالتی از طرف موتور جستجو گوگل بودند، دست به کار شدند که با اصلاح محتوای خود از جریمه‌هایی که از این الگوریتم شامل حال آنها می‌شد، جان سالم به در برند.

تاریخچه الگوریتم پاندا :

در سال 2010 موتورِ جستجویِ گوگل دچار یک بحران اساسی در نمایش نتایج جستجو خود شد. علت به وجود آمدن این بهران افزایش محتوای بی کیفیت و بیهوده در نتایج جستجو گوگل بود. این بحران جلب رضایت مشتری که یکی از سیاست‌های مهم موتور جست و جوی گوگل بود را به خطر می‌انداخت. از طرفی رسانه‌ای شدن این بحران از طرف روزنامه  Business Insider باعث بی آبرویی بیش از بیش گوگل شد و گوگل را مستعد یافتن راهی برای خروج از این بحران کرد. بی شک دامن زد رسانه‌ها به این بحران برای گوگل نگران کننده بود و می‌توانست گوگل را در میان مشتریان خود بی اعتبار کند از طرفی وقوع و رسانه‌ای شدن چنین بهرانی روی سهم این شرکت هم تأثیرات منفی زیادی داشت. سرانجام این زنگ گوگل را ملزوم به کنترل این بحران کرد و نتیجه آن طراحی و راه اندازی الگوریتم پاندا برای کنترل محتوای بی اساس و بی کیفیت شد. نا این الگوریتم هم به گفته معاون ارشد سابق گوگل برگرفته از نام یکی از مهندسان گوگل به نام ناونیت پاندا است که در مؤسسه فناوری هند تحصیل کرده و از سال 2007 در گوگل و بهینه سازی موتور جستجو آن مشغول فعالیت بوده است.

حساسیت های الگوریتم پاندا :

در ادامه با حساسیت‌های الگوریتم پاندا به صورت تیتروار آشنا خواهیم شد و خواهیم فهمید که این الگوریتم دقیقاً نسبت به چه محتوایی حساس است.


o    استفاده از کلمات کلیدی غیر مرتبط که به کاربر در فهم مطلب کمک نمیکند، یکی از حساسیت های الگوریتم پانداست.
o    تولید محتوای به شدت مشابه به صورت مکرر در سایت باعث حساس شدن این الگوریتم خواهد شد.
o    افزایش تعداد لینک های خراب یکی از مواردی است که باعث کلافه شدن کاربر میشود و آنچه که کاربر را ناراضی کند باعث کسب امتیاز منفی از طرف این الگوریتم گوگل خواهد شد.
o    صفحاتی با استفاده از محتواهای اسپم و هرزنامه
o    نظرات هرزنامه یا نظراتی که در آن کاربران بدون دلیل با یکدیگر بحث می کنند
o    صفحات با تبلیغات زیاد یا لینک های خروجی زیاد و نامرتبط
o    عدم استفاده درست از گرامر زبان

چگونه از جریمه های الگوریتم پاندا در امان باشیم؟

اگر بنا به هر دلیل به خاطر تولید محتوای نامناسب سایت شما مورد جریمه الگوریتم پاندا قرار گرفت ، این موضوع باعث افت رتبه شما در موتور جستجو و افت تعداد بازدید شما خواهد شد. معمولاً جبران خسارات وارد شده بر سایت به خاطر پنالتی از سمت الگوریتم پاندا سخت است. ولی در صورت بروز چنین مشکلی تنها راه حذف محتوای بی کیفیت و جایگزین آن با محتوای با کیفیت و به درد بخور است در این صورت در بلند مدت می‌توان انتظار داشت که سایت دوباره با کسب رتبه‌های مورد نظر دوباره بتواند در بلند مدت جایگاه خود را در موتور جستجو گوگل به دست آورد.

نتیجه گیری :
در این مقاله به تشریح یکی دیگر از الگوریتم‌های مهم گوگل که گوگل از آنها برای رتبه دهی به سایت‌ها استفاده می‌کند پرداختیم. یکی از الگوریتم‌های مهمی که بی تفاوت بودن نسبت به آنها باعث افت رتبه شما در نزد موتور جستجو گوگل خواهد شد. اگر جزء افرادی هستید که به سئو و رتبه سایت خود در جستجوگر گوگل اهمیت می‌دهید، توصیه می‌شود نسبت به رعایت قوانینی که این الگوریتم نسبت به آن حساس است اقدام کنید. استفاده از محتوای بی کیفیت، تکراری و غیر مرتبط جزء مواردی است که سایت را از دید کاربر و به دنبال آن از دید گوگل بی ترزش جلوه خواهد داد و اعتبار سایت شما را زیر سؤال خواهد برد.


 

بالا