ارز دیجیتال

پانیک سل در ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/23 0

پانیک سل (به انگلیسی Panic Sell) یا فروش از روی ترس زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت سهام، ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگری در نتیجه حجم بالای معاملات به سرعت کاهش یابد. این فروش از روی ترس اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران در نتیجه یک رویداد مهم در مورد ارزش ذاتی دارایی خود تردید می‌کنند، یا زمانی که معامله‌گران کوتاه مدت می‌توانند قیمت دارایی را به اندازه‌ای پایین بیاورند که باعث فعال شدن حد ضررهای معامله‌گران بلند مدت شود. این ترس باعث می‌شود که برخی از سرمایه‌گذاران واکنش‌های هیجانی شدیدی نشان دهند و دارایی‌هایشان را به سرعت بفروشند. با کاهش قیمت هرچه بیشتر، فروش شدت بیشتری می‌گیرید و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران دیگر برای جلوگیری از ضرر بیشتر اقدام به فروش کنند. این رفتار به عنوان «حلقه بازخورد منفی» نیز شناخته می‌شود. این اتفاق فرصت فوق‌العاده‌ای برای معامله‌گران فرصت‌طلب ایجاد می‌کند تا سهام یا ارزهای دیجیتال را در قیمت‌های بسیار پایین خریداری کنند، به‌ویژه اگر دلیل ایجاد پانیک سل یا فروش از روی ترس واقعی نباشد (مثلا انتشار شایعه‌ای در مورد آمار غلط سازمان بورس اوراق بهادار از شرکت‌ها یا تحلیل‌های اشتباه).

پانیک سل در ارز دیجیتال چیست؟

به‌طورکلی فروش یک دارایی دیجیتال از روی ترس، زمانی رخ می‌دهد که به‌محض سقوط بازار، کاربران اقدام به فروش ارزهایی کنند که تا پیش ‌از این نگه‌داشته بودند. اساساً این دسته از کاربرانی که از روی احساس وحشت به فروش دارایی‌های خود در شرایط این‌چنینی اقدام بازار می‌کنند، به‌طورمعمول تریدرهایی تازه‌کار یا سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت هستند که قصد ریسک و سرمایه‌گذاری بلندمدت نداشته و تمایلی ندارند در انتظار افزایش مجدد قیمت و بازگشت بازار به روند صعودی خود بمانند. از طرفی این دسته از تریدرها و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را به‌سرعت به فروش برسانند تا مبادا متحمل ضرر نشوند. همچنین این فروشندگان وحشت‌زده، نخستین افرادی هستند که حتی با سقوط اندک بازار نیز، به خارج‌کردن دارایی‌های خود از بازار اقدام می‌کنند.  درواقع زمانی که به‌شکلی گسترده، عملیات فروش از روی ترس در یک بازار رخ می‌دهد، سقوط قیمت ناشی از این فروش را شاهد خواهیم بود. با ‌وجود این، بعد از چنین فروشی، تریدرها و کاربرانی که منتظر بودند با سقوط قیمت اقدام به خرید کنند، وارد عمل شده و به‌واسطه خرید آن‌ها، بار دیگر شاهد یک روند قیمتی صعودی در بازار خواهیم بود.  پس نتیجه‌ می‌گیریم این است که فروشندگان وحشت‌زده، دقیقاً عکس دارندگانی هستند که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم. به ‌بیان ‌دیگر فروش وحشت‌زده وقتی رخ می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از تریدرها هم‌زمان (در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت) اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده و درنتیجه سبب می‌شوند قیمت یک دارایی به‌شکل شدیدی کاهش پیدا کند. از طرفی چنین افت قیمتی به‌نوبه خود، سبب ترس و وحشت دیگر سرمایه‌گذاران و تریدرها می‌شود و آن‌ها را نیز به فروش وامی‌دارد و درنتیجه قیمت بیش‌ازپیش کاهش پیدا می‌کند.

روش های جلوگیری از ضرر (و حتی کسب سود) در یک Panic Sell :

1- کشف فرصت‌ها :
همانطور که گفته شد، معمولاً تعداد زیادی از افراد وحشت‌زده در طول پانیک به سمت تصمیمات غیر منطقی می روند که در نتیجه فرصت‌های خرید ارزشمندی را برای سایر سرمایه گذاران فراهم می‌کنند اما مشکل این است که برای فهمیدن زمان پایان اپیزود پانیک، هیچ راهی وجود ندارد. همچنین راهی برای فهمیدن زمان به کف رسیدن بازار در دسترس نیست. معامله گران حرفه‌ای که از مدل‌های پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند، در رابطه با کشف زمان بازگشت بازار، نتایج متناقضی به ‌دست آورده‌اند، اما برای اکثر سرمایه‌گذاران باهوش نیز در بهترین حالت این کار یک بازی شانس‌ محور و حدسی است. بنابراین افراد می‌توانند دوره پانیک سل را از طریق ۲ راهکار پشت سر بگذارند، اول اینکه دچار وحشت نشوند و دوم اینکه به خرید خود، در زمان افت بازار که دارایی‌ها با قیمت‌های خیلی پایینی فروخته می‌شوند، ادامه دهند.

2- میانگین‌گیری از هزینه دلاری (Dollar Cost Averaging) :
میانگین‌گیری از هزینه دلاری (کم‌ کردن میانگین) یکی از راه‌های استفاده از پانیک سل می باشد. سرمایه‌گذار در این استراتژی بلندمدت، می تواند به‌طور منظم (مثلاً هر ماه) مبلغ ثابتی از یک دارایی را خریداری می‌کند. این کار به سرمایه گذاران امکان خرید در قیمت‌های پایین‌تر را می دهد و می توانند هنگامی‌ که قیمت بالاتر است، اقدام به محدود کردن سرمایه‌گذاری کنند. بنابراین، این استراتژی علاوه بر کاربردی بودن در دوره‌های پانیک، می تواند به عنوان راهکاری برای تمام مواقع محسوب شود.

نتیجه گیری :
ما سعی کردیم در مقاله پانیک سل در ارز دیجیتال چیست؟ اطلاعاتی در مورد پانیک سل یا فروش وحشت زده به شما ارائه کنیم و به بررسی دلایل بروز فروش وحشت زده بپردازیم و روش های جلوگیری از ضرر در پانیک سل بپردازیم. همونطور که گفتیم، پانیک سل به دلیل یه رویداد بیرونی یا سیگنال منفی رخ میده که باعث میشه بعضی از سرمایه گذاران تجت تاثیر ترس ضرر یا از دست دادن کل سرمایه بیش از حد واکنش نشون بدن و با یه فروش گسترده ترکیب سرمایه گذاری خودشون رو به کلی تغییر بدن.

بالا