ارز دیجیتال

رینگ ماینینگ چیست؟

1402/02/27 0

مطمئناً در برخی از مکالمات دنیای رمزنگاری با دوستان خود، کلمه “Rig” را شنیده یا خوانده‌اید و آیا فکر کرده‌اید که ریگ ماینینگ چیست؟ در این مقاله از سری مقالات آموزش ارز دیجیتال قصد داریم تا به تعریف و بررسی ریگ ماینینگ بپردازیم. ریگ ماینینگ مجموعه‌ای از عناصر سخت افزاری، CPU ،GPU ،FPGA یا ASIC است که برای انجام استخراج ارزهای دیجیتال تنظیم شده‌اند. این یک مفهوم بسیار ساده است، اما واقعیت بخشیدن به آن پیچیده است. 

رینگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ به مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای مورداستفاده در کنار هم برای استخراج رمزارز گفته می‌شود که شامل CPU، کارت گرافیک، مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (Field-programmable gate array یا FPGA) و مدار مجتمع کاربرد ویژه (application-specific integrated circuit یا ASIC) می‌شود. در یک جمله می‌توانیم بگوییم ریگ ماینینگ یک کامپیوتر با قدرت محاسباتی بسیار بالا است. لازم به ذکر است واژه Mining Rig به معنی «دکل استخراج» است؛ کلمه دکل استخراج در حوزه مهندسی معدن به معنی تجهیزات مورد استفاده برای بهره‌برداری از معدن است. این سخت‌افزارها در قالب یک سیستم کامپیوتری قدرتمند برای تایید کردن تراکنش‌های شبکه بلاکچین رمزارز موردنظر استفاده می‌شوند. زمانی که یک ریگ فرآیند تایید رشته‌ای از بلاک‌ها یا بلاک‌ها خاص را تکمیل کند، ضرب کردن یا استخراج رمزارزهای جدید امکان‌پذیر می‌شود. ریگ‌های ماینینگ برای انجام فعالیت‌های پردازشی سنگین بهینه‌سازی شده‌اند؛ زیرا قدرت پردازشی موردنیاز برای استخراج رمزارزها فراتر از قدرت کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌های رده‌ بالا (حتی کامپیوترهای شخصی بسیار قدرتمند) است؛ بنابراین افرادی که قصد استخراج رمز ارز دارند، باید از یک سیستم کامپیوتری بسیار قدرتمند با قدرت پردازشی کافی استفاده کنند. افرادی که قصد استخراج رمزارز در مقیاس گسترده را دارند، باید مزرعه استخراج یا «ماینینگ فارم» (Mining Farm) ایجاد کنند. مزرعه استخراج به مکانی گفته می‌شود که تعداد زیادی ریگ ماینینگ حرفه‌ای در کنار یکدیگر نصب شوند و فعالیت‌های محاسباتی را همزمان با یکدیگر انجام دهند.

چرا به ریگ ماینینگ یا استخراج نیاز داریم؟

به زبان ساده، استخراج ارز دیجیتال فرآیند استفاده از قدرت پردازشی یک کامپیوتر برای کمک به بررسی و تایید تراکنش‌ها در یک شبکه غیر متمرکز مبتنی بر بلاک چین است. طی این فرآیند، امنیت شبکه تامین شده و به شرکت‌کنندگان، در قالب ارز دیجیتال همان بلاک چین، پاداش داده خواهد شد. با توجه به پیچیده و دشوار شدن این فرآیند دیگر امکان استخراج با کامپیوترهای خانگی وجود ندارد و نیازمند ساخت دستگاه‌های اختصاصی نظیر ریگ ماینینگ هستیم. ریگ های ماینینگ مشخصات فنی مختلفی دارند، اما برای ماینرها بیشتر از همه هش ریت و میزان مصرف انرژی اهمیت دارد. هر چه هش ریت بالاتر باشد، دستگاه قادر به انجام پردازش‌های بیشتری در هر ثانیه است، در نتیجه شانس بالاتری برای دریافت پاداش استخراج دارد. مسئله انرژی نیز حیاتی است، به طوری که در بیشتر مواقع میزان سودآوری یا حتی ضرردهی یک ماینر بر اساس تعرفه برق مشخص می‌شود. پس در زمان تهیه قطعات لازم برای ساخت ریگ ماینینگ حتما به این دو فاکتور توجه کنید.

برای راه اندازی یک ریگ استخراج، به این موارد نیاز دارید :

•    یک مادربرد که قابلیت اتصال کانکتورها برای GPUها را داشته باشد.
•    یک هارد درایو با ۱۰۰ تا ۲۵۰ گیگابایت ظرفیت، برای کیف پول شما؛ مثلا کیف پول اتر حدود ۲۵ گیگ فضا اشغال می‌کند و کیف پول بیت کوین، به حدود ۵۰ گیگابایت فضا نیاز دارد.
•    دستگاه power؛ یک ریگ با ۴ کارت گرافیک، نیاز به بیش از یک پاور دارد. معمولا ماینرها تعدادی پاور ۷۵۰ واتی را به یکدیگر متصل می‌کنند.
•    یک آداپتور برق برای کارت‌های گرافیک. GPUها با استفاده از کارت‌های اتصالی به نام Riser، به مادربورد متصل‌اند. انواع و مدل‌های گوناگونی از Riserها وجود دارند.
•    یک سوییچ برق
•    سیستم خنک کننده؛ توصیه می‌شود که از کولر برای جریان هوای بهتر استفاده کنید.
بنابراین اگر قصد دارید تا به طور جدی به ماینینگ یا استخراج ارزهای دیجیتالی بپردازید، می‌بایست قبل از هر چیز یک سری فاکتورهای اساسی را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری :
استفاده از کارت های گرافیک در ریگ ماینینگ ها، تولید گرمای زیاد و مصرف برق دارد که هزینه نگهداری و مصرف را بالا می برند. از این رو، خیلی از افراد دستگاه های ای سیک را به آنها ترجیح می دهند. اما با این حال، هر کدام از این دستگاه ها ایرادات و مزایا خاص خود را برای استخراج دارند که باید قبل از هر گونه تصمیمی از آنها آگاهی کسب کنید. این روش مناسبی برای استخراج اکثر آلت کوین ها است.

بالا