ارز دیجیتال

ریپل چیست؟

1401/12/22 0

ریپل یک شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال مبتنی‌بر بلاک چین است. می‌توان گفت ریپل یک سیستم پرداخت در دنیای بلاکچین است و مانند سیستم سوئیفت عمل می‌کند. از ریپل برای انتقال پول در سراسر جهان استفاده می‌شود. شبکه ریپل بیش‌‌تر خدمات خود را به بانک‌ها و واسطه‌های مالی که قصد دارند مبادلات خود را در سراسر جهان با انواع ارزهای مختلف انجام دهند، ارائه می‌دهد. کاربران حوزه بلاکچین شرکت ریپل را با نام رمزارز آن یعنی XRP می‌شناسند؛ اما XRP تنها یکی از محصولات شرکت ریپل است. هدف XRP این است که به عنوان یک مکانیسم میانی مبادله بین دو ارز یا شبکه عمل کند و به نوعی به عنوان یک نوع رمزارز در لایه تسویه موقت نهادهای مالی محسوب می‌شود. شبکه ریپل با سایر شبکه‌های بلاکچینی تفاوت‌های عمده‌ای دارد که در ادامه مقاله آنها را بررسی می‌کنیم. در این مقاله به این می‌پردازیم که شبکه ریپل چیست و چگونه کار می‌کند. سپس به بررسی سرویس‌ها، نقشه راه، تیم سازنده، همکاری‌ها، توکن XRP، نحوه خرید، فروش و ذخیره‌سازی آن می‌پردازیم. با میهن بلاکچین همراه باشید.

ریپل چیست؟

«ریپل» (Ripple) یک فناوری متفاوت است که هم به عنوان یک ارز دیجیتال و هم به عنوان یک شبکه پرداخت دیجیتال برای تراکنش‌های مالی عمل می‌کند. ریپل برای اولین بار در سال 2012  توسط «جد مک کالب» (Jed McCaleb) و «کریس لارسن» (Chris Larsen) به عنوان رقیبی برای «بیت‌کوین» مطرح شد. فرآیند اصلی در شرکت ریپل، سیستم مبادله دارایی و سیستم حواله است که مشابه با سیستم «سوئیفت» (Swift) برای انتقال پول و سهام بین‌المللی است. ریپل توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی که با ارزهای فیات مختلف معامله می‌کنند برای انجام سریع و با هزینه پایین تراکنش‌ها استفاده می‌شود. توکن استفاده شده در این سیستم از قبل استخراج شده (Premined) است و نماد آن «XRP» است. بنابراین در پاسخ به سوال ریپل چیست باید گفت که ریپل، اسم شرکت و شبکه آن برای انتقال پول است و ارز دیجیتال ریپل توکن رمزنگاری شده مورد استفاده در این شبکه می‌باشد. هدف ارز دیجیتال ریپل این است که به عنوان یک مکانیسم واسطه مبادله بین دو ارز فیات یا دو شبکه عمل کند. در واقع این شبکه به عنوان یک لایه پرداخت موقت میان دو ارز یا دو شبکه عمل می‌کند.

تاریخچه ریپل :

جهت مرور تاریخچه ریپل، باید به سال 2004 برگردیم. آقای رایان فاگر این مفهوم را به همین نام ریپل بر سر زبان ها انداخت. ریپل مبدا پروژه هایی است که هدفشان ایجاد سیستم های مبادلات غیر متمرکز بود. در این سال ریپل با هدف ایجاد سیستم مالی به صورت آنلاین برای کلیه افراد حقیقی/ حقوقی به وجود آمد. آنها به واسطه این سیستم می توانستند پول تولید کنند. این پروژه در سال 2004 با ریپل پی شروع به کار کرد و بعد از اینکه بلاکچین آن روی کار آمد، توسعه دهندگان آن تصمیم گرفتند هدف جدیدی ایجاد کنند. آنها طی این هدف جدید می خواستند که مردم به آسانی به داد و ستد مشغول شوند و از اینکه پول فیزیکی را در تراکنش هایشان مبادله نمی کنند، نگرانی نداشته باشند. چون در عمل نیز پول فیزیکی تنها ابزار لازم برای انجام معاملات در گذشته و حال نبوده و نیست! این پروژه در شرکت اوپن کوین با همراهی جد مک کالت و کریس لارسن ادامه یافت. در دنباله ماجرا، شرکت به نام ریپل لبز تغییر نام داده شد و سپس از سال 2015 به بعد همان نام ریپل ساده و بدون پسوند برای آن انتخاب گردید. در سیستم ریپل هدف بر این بود که واسطه ها حذف شوند و مبادلات سرعت بگیرند که تا به امروز این خواسته محقق شده است. بسیاری از کاربران می توانند نقل و انتقالات محدود و کوچک خود به حساب های خارج از کشور را در این سیستم با کارمزد کم و به صورت بصرفه انجام دهند.

نتیجه گیری :
با اینکه بیت کوین اولین رمز ارز محبوب بازار است و اتریوم نیز به‌خاطر پلتفرم قراردادهای هوشمند خود شناخته می‌شود، اما بهتر است شبکه ریپل را به‌عنوان یک سیستم تبادل ارز متمرکز بر راه‌حل‌های پرداخت جهانی برای بانک‌ها و دیگر موسسات مالی بشناسیم. شاید ریپل نت به‌عنوان راهی جهت تکامل و بهبود سیستم پرداخت سنتی، روی زیرساخت بانکداری فعلی پیاده‌سازی شود. راه‌حل xCurrent پرداخت‌های آنی و مقرون به‌صرفه را برای موسسات مالی فراهم می‌کند و xRapid با استفاده از ارز دیجیتال XRP، پلی را میان نهادهای برون مرزی ایجاد کرده و باعث ایحاد استخرهای نقدینگی مبتنی بر تقاضا می‌شود. xVia نیز یکپارچگی و ارتباط تمامی مشترکان ریپل نت را تسهیل می‌کند.

بالا