ارز دیجیتال

استراتژی ریسک فری چیست؟

1402/03/31 0

ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی مثل ارزهای دیجیتال گاهی اوقات به حدی زیاد است که بسیاری از افراد را از ورود به آن‌ها باز می‌دارد. همچنین بخش قابل توجهی از توان فکری و تمرکزی تریدرهایی که در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، معطوف به تحمل فشار روانی ناشی از ریسک معاملات می‌گردد. اما آیا واقعا راهی برای خلاصی از این وضعیت وجود ندارد؟ تاکنون عبارت ریسک فری (Risk Free) به گوش‌تان خورده است؟ آیا می‌توان وارد یک معامله شد در حالی که ریسکی متوجه ما نباشد؟ برای پاسخ به این سؤالات باید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا بررسی کنیم که معنی ریسک فری چیست.

استراتژی ریسک فری چیست؟

بیایید از همان ابتدا این مساله را در نظر داشته باشیم که عملاً هیچ بازار مالی وجود ندارد که بتوان در آن بدون ریسک سرمایه گذاری کرد اما راه حل هایی وجود دارد که می تواند به ما در کاهش ریسک سرمایه گذاری کمک کند. ریسک فری به دسته دوم تعلق دارد. فراموش نکنید که با استفاده از این تکنیک، می توانید معاملات خود را با 0% ضرر انجام دهید! همه به مدرسه می روند اما این بدان معنا نیست که نمرات آنها دقیقاً یکسان است! ریسک فری یعنی معامله بدون ریسک. بسیاری از مردم فکر می کنند که دستیابی به یک معامله بدون ریسک بعید است اما باید توجه داشته باشند که داشتن اطلاعات کمکی می تواند منجر به چنین معاملاتی شود. البته در اینجا باید تاکید کنیم که بدون شک هیچ معامله ای در بازار ارزهای دیجیتال 100 درصد بدون ریسک نیست و وقتی صحبت از معامله بدون ریسک می شود، معامله ای است که حداقل ریسک در آن انجام می شود.

چگونه در اجرای تکنیک‌های ریسک فری به موفقیت برسیم؟

در قسمت قبل، سه مدل مختلف از تکنیک‌های ریسک فری را مورد بررسی قرار دادیم. حقیقت این است که پیاده‌سازی هر یک از این تکنیک‌ها مستلزم تسلط بالا روی عوامل فاندامنتال و تکنیکال حاکم بر بازار است. روشن است که بدون برخورداری از آگاهی و مهارت لازم، نمی‌توانیم هیچ یک از روش‌های ذکر شده را به درستی اجرا کنیم. در ادامه، به چند راهکار مفید اشاره می‌کنیم که می‌توانند برای موفقیت در اجرای مدل‌های گوناگون ریسک فری مورد استفاده قرار گیرند:

    تمرین کردن با حساب دمو :
صرافی‌ها و کارگزاری‌های مختلف بازارهای مالی با هدف ایجاد شرایط لازم برای بررسی پلتفرم‌های معاملاتی خود، امکان استفاده از حساب‌های دمو یا آزمایشی را به طور رایگان برای سرمایه‌گذاران خود فراهم می‌آورند. ما می‌توانیم آموخته‌های خود در زمینه اجرای تکنیک‌های ریسک فری را از طریق حساب‌های دمو تمرین کنیم. با گذشته زمان، این کار ما را در استفاده از تکنیک‌های ریسک فری توانا می‌سازد. به این ترتیب، فرصت استفاده از استراتژی شخصی خود را نیز خواهیم داشت. 

    افزایش آگاهی از روانشناسی بازار :
مهم‌ترین عامل در پیروزی یا شکست ریسک فری کردن معاملات، زمانی است که برای خروج از معاملات تصمیم می‌گیریم. دقیقاً همین تصمیم است که موجب می‌شود برخی از معامله‌گران هیچ سودی به دست نیاورند، و یا سود اندکی کسب کنند، در حالی که برخی از آنها نیز سودهای چشمگیری به دست ‌آورند. در صورتی که معامله‌گران درک درستی از شرایط روانی حاکم بر بازار داشته باشند، باز و بسته کردن پوزیشن های معاملاتی خود را همیشه درست در زمان مناسب انجام می‌دهند. برای داشتن چنین درک درستی، علاوه بر مطالعه، به تجربه زیادی نیز نیاز داریم.

    انتخاب دارایی‌هایی با نقدشوندگی مناسب :
برخی اوقات، استراتژی‌های ما به خوبی عمل می‌کنند. اما ممکن است نکته مهمی را در اجرای تکنیک‌های ریسک فری در نظر نگیریم. زمانی که تصمیم به فروش دارایی خاصی می‌گیریم که نقدشوندگی مناسبی ندارد، معلوم نیست که خریداری برای آن وجود داشته باشد. در چنین حالتی، حتی با تصمیم‌گیری‌های درست نیز نمی‌توانیم استراتژی خود را اجرا کنیم. بنابراین، توصیه می‌شود که نقدشوندگی را حتما با عنوان یک عامل مهم در معاملات در نظر بگیریم.

نتیجه گیری :
همان‌طور که در موارد فوق نیز اشاره شد، ریسک فری یعنی انجام یک معامله بدون ریسک. اگرچه هیچ معامله‌ای بدون ریسکی وجود ندارد؛ اما تکنیک‌های هستند که افراد می‌توانند با استفاده کردن از آن‌ها در معاملات خود، میزان ریسک را به طور قابل‌توجهی کاهش دهند. این مورد را هم در نظر داشته باشید که همیشه در بازارهای مالی نوساناتی وجود دارد و این کاملاً به خود شما بستگی دارد که چه زمانی اقدام به آزاد کردن سرمایه خود کنید. همچنین مسئله دیگری که وجود دارد این است که شما به عنوان یک فردی که قصد دارید به انجام کارهای مختلفی بپردازید، جدا از اینکه باید بپذیرید در بازارهای مالی، معامله همواره دارای ریسک است، ضروری است که برای مدیریت این معاملات، بخش خاصی از تمرکز خود را به کار گیرید.

بالا