ارز دیجیتال

ساتوشی چیست؟

1401/12/01 0

پول‌های رایج دنیا معمولا یک واحد کوچک‌تر دارند که کمک می‌کنند حساب کردن مقادیر کوچک‌تر پول آسان‌تر شود. مثلا دلار، سنت را دارد که یک صدم دلار است. به طور مشابه، در مورد بیت کوین هم یک واحد بسیار کوچک وجود دارد، به اسم ساتوشی. اما ساتوشی چیست؟ در این مطلب با تاریخچه پیدایش ساتوشی آشنا می‌شویم و حساب می‌کنیم که هر ساتوشی چند بیت کوین است.ساتوشی کوچک‌ترین واحدی است که در بلاک چین بیت کوین ثبت شده است: یک ساتوشی یعنی یک ممیز، هفت صفر و بعد یک. به عبارت دیگر یک ساتوشی برابر است با: ۰.۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین یا ۸–۱۰*۱.۰ BTC.فورک‌های بیت کوین، یعنی بیت کوین کش و بیت کوین اس‌وی هم این واحد کوچک را دارند. ساتوشی ناکاموتو، خالق ناشناس بیت کوین، برای اینکه اختراعش بتواند به عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد، فکر واحدهای کوچک‌تر آن را هم کرده بود.ساتوشی با نماد اختصاری SAT، در گفت‌وگوهای روزمره میان فعالان بلاک چین و ارزهای دیجیتال، مخصوصا علاقه‌مندان به بیت کوین متداول‌ است.برخی دستگاه‌های استخراج دستمزد ماینر را به ساتوشی حساب می‌کنند و هشتگ #StackingSats (به عنوان کمپینی برای استفاده از واحد ساتوشی) همچنان در توییتر ترند است. همچنین مشعل لایتنینگ بیت کوین با واحد ساتوشی شروع شد. اینها تنها نمونه‌هایی از استفاده‌ی روزمره از ساتوشی هستند.

تاریخچه ساتوشی :

نام ساتوشی از خالق مرموز بیت‌کوین «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) گرفته شده است. هویت ساتوشی ناکاموتو در هاله‌ای از ابهام است و حتی معلوم نیست که این اسم مربوط به یک شخص خاص است یا یک تیم، بیت‌کوین را خلق کرده است. در ابتدای پیدایش بیت‌کوین نیازی به واحد کوچکتر احساس نمی‌شد. اما با افزایش قیمت آن، تلاش‌ها برای تعریف واحد کوچکتر برای بیت‌کوین آغاز شد.در 15 نوامبر سال 2015 کاربری با نام «ریباک» (Rebuck) با انتشار پستی در بیت‌کوین تاک، بر لزوم تعیین واحد کوچکتر برای بیت‌کوین تاکید کرد. پیشنهاد اولیه او تعیین یک صدم بیت‌کوین به عنوان یک SAT بود. این مساله در آن زمان جدی گرفته نشد تا این‌که در سال 2011 مقدار 100 میلیون SAT برای هر بیت‌کوین مورد اجماع همه کاربران شبکه بیت‌کوین قرار گرفت.

ساتوشی چیست؟ چه تاثیری در خرید و فروش دارد؟

همانطور که در پاسخ به سوال ساتوشی چیست گفتیم هر ساتوشی برابر با ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین است. امروز هنوز قیمت بیت کوین به اندازه ای نرسیده است که یک صد میلیونیوم آن ارزش معاملاتی داشته باشد. اما با توجه به این که بیت کوین در مدت زمان کوتاه توانسته رقم های جالبی را به دست بیاورد به نظر می رسد که در آینده سوال ساتوشی چیست می تواند پاسخ بسیاری از مشکلات را بدهد.اما بخش دیگر پاسخ سوال ساتوشی چیست، در سوال قیمت هر ساتوشی چند تومان است؟ نهفته شده است. در کلام ساده تر ساتوشی چیست زمانی برای ما معنی پیدا می کند که بتوانیم تبدیل ساتوشی به تومان را انجام دهیم.این تبدیل بسیار ساده است و تنها چند تقسیم و ضرب دارد. در کلام ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، هر بیت کوین امروز اگر ۵۰ هزار دلار باشد هر ساتوشی برابر با ۰٫۰۰۰۵ دلار خواهد بود. اگر هر دلار را برابر با ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت هر ساتوشی به تومان برابر با ۱۰ تومان می شود! بنابراین عملا در پاسخ سوال ساتوشی چیست باید گفت که هر واحد ساتوشی همچنان غیر قابل معامله است. مگر این که قیمت بیت کوین حداقل صد برابر شود و به این ترتیب کم کم هر ساتوشی وارد معاملات می شود.این تبدیل ساتوشی به تومان در پاسخ سوال ساتوشی چیست این مفهوم مهم را به ما می رساند که می توان در سال های آینده به افزایش قیمت بیت کوین متناسب با اتفاقاتی که رخ می دهد امیدوار بود و این امیدواری به اندازه ای است که هر ساتوشی وارد معاملات شود و خود ارزش بالایی پیدا کند. حال شما می توانید بگویید که هر ۱۰۰۰ ساتوشی چند تومان است.

چرا از ساتوشی استفاده کنیم؟

بیت کوین در ابتدا با این هدف ایجاد شد که یک «سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» باشد، به این معنی که هر کسی می‌تواند از آن برای پرداخت کالاها و خدمات استفاده کند. افزایش محبوبیت فعلی بیت کوین، زمان تراکنش ها و کارمزدهای مربوط به آن را به حدی افزایش داده است که دیگر یک روش پرداخت روزانه عملی نیست.با این حال، راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری روی بلاک چین بیت‌کوین ساخته می‌شوند مانند شبکه لایتنینگ، به افزایش سرعت تراکنش و کاهش هزینه‌های کلی تراکنش کمک می‌کند. علاوه بر این، سرمایه گذاران ممکن است علاقه مند به استفاده از sats به عنوان راهی برای تبدیل میانگین هزینه دلار به بیت کوین باشند یا به طور کلی بدون نیاز به خرید یک کوین کامل، در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنند.

نتیجه گیری :
ساتوشی کوچکترین واحد تعریف شده برای بیت‌کوین است که از نام بنیان‌گذار آن، ساتوشی ناکاموتو گرفته شده است. هر SAT، معادل یک صد میلیونم بیت‌کوین است. برای محاسبه ارزش دلاری هر ساتوشی، باید قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین مشخص باشد. با تقسیم قیمت هر بیت کوین به 100 میلیون، قیمت هر SAT مشخص می‌شود. برای محاسبه قیمت هر ساتوشی به تومان باید نرخ تبدیل دلار به تومان مشخص باشد. با ضرب قیمت دلاری هر ساتوشی به نرخ تبدیل قیمت تومانی آن به دست می‌آید. در این مقاله تاریخچه و خصوصیات ساتوشی و نحوه تبدیل آن به دلار و ریال مورد بررسی قرار گرفت.

بالا