ارز دیجیتال

سگویت چیست؟

1402/03/18 0

سگویت (SegWit) که کوتاه‌شده‌ی عبارت Segregated Witness است، در واقع یک طرح بهبود بیت کوین است که در راستای رفع دو مشکل عمده اجرا و پیاده‌سازی شد. هدف این سافت فورک، در درجه اول فراهم آوردن شرایطی برای محافظت از انعطاف‌پذیری (Malleability) تراکنش‌ها و در گام بعدی افزایش ظرفیت بلاک (Block Capacity) در شبکه بلاک چین بیت‌ کوین است. سگویت از سوی تیم توسعه‌دهندگان بیت کوین کور که در حال حاضر محبوب‌ترین کلاینت مرجع بیت کوین است، پیشنهاد و در آگوست ۲۰۱۷ بر روی بلاک چین بیت کوین اعمال شد. برای درک این‌که سگویت چگونه کار می‌کند.

سگویت چیست؟

 Segwit (شاهد تفکیک شده- Segregated witness) یک بهینه‌سازی برای پروتکل بیتکوین است که امضای دیجیتال (شاهد) را از تراکنش جدا می‌کند. این برنامه توسط توسعه‌دهنده‌ای به نام پیتر وول (Pieter Wiulle) در سال 2015 ساخته شد. سگویت توانسته است بیت کوین را ارتقا دهد و تعدادی از ایرادات آن را نیز برطرف کند. همانطور که می دانیم تراکنش‌های بیت کوین روی مجموعه‌ای از بلاک‌ها به نام بلاکچین ثبت می‌شود. این بلاک‌ها تا حداکثر ۱ مگابایت ظرفیت دارند و حدود ۲۷۰۰ تراکنش در هر بلاک جای می‌گیرد. اما این مسئله باعث بروز مشکلاتی در حین نوسان قیمت و ازدحام کاربران می‌شود. اینجاست که Segwit وارد ماجرا می‌شود. در مقایسه با بلاک‌های غیر Segwit که اصطلاحا بلاک‌های لگسی یا قدیمی (Legacy Blocks) نامیده می‌شوند، بلاک‌های Segwit با حجم حداکثر ۴ مگابایت بلاک‌های بزرگ‌تری را ارائه می‌دهند. Segwit شامل تراکنش اصلی و یک بلاک اضافه (که شامل شاهد یا امضای دیجیتال است) می‌شود. در این بلاک‌ها، اطلاعات شاهد خالی گذاشته می‌شود. بنابراین فضای اضافی اشغال نمی‌کند.

مزایا و معایب سگویت چیست؟

ماهیت اصلی تکنولوژی سگویت برپایه بهبود شبکه بیت کوین بوده است، پس نمی‌توان مزایای سگویت را نادیده گرفت:
•    انجام تراکنش‌ها با سرعت بالاتر: فرآیند SegWit به سبک‌تر کردن بلاک چین بیت کوین کمک می‌کند. هنگامی که زنجیره سبک شود، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتر با سرعت بالاتر و بدون افزایش اندازه کل بلاک چین بیت کوین فراهم می‌شود.
•    انجام تراکنش‌ها با قیمت ارزان‌تر: افزایش سرعت انجام تراکنش‌ها منجر به کاهش کارمزد می‌شود. تراکنش‌های معمولی بیت کوین کارمزد سنگینی دارند، اما در تراکنش سگویت، ‌با افزایش سرعت از میزان کارمزدها کاسته می‌شود.
•    تحولات احتمالی در آینده: سگویت می‌تواند فرصت‌های متنوعی برای ارتقا شبکه بیت کوین ایجاد کند. برای مثال، پروژه‌های بهبود مقیاس‌پذیری دیگری مانند لایتنینگ،‌ با الهام از SegWit به واقعیت تبدیل شده‌اند.
بدون شک، ‌اجرای طرح سگویت تحولات مثبت بسیاری در شبکه بیت کوین ایجاد کرده است، اما بیایید هردو روی سکه را درنظر بگیریم. معایب تکنولوژی سگویت شامل موارد زیر می‌شوند:
•    راه‌حل کوتاه مدت برای مشکلات بلند مدت: برخی از کارشناسان بر این باور هستند که سگویت نمی‌تواند در درازمدت پاسخگوی مشکل مقیاس پذیری در شبکه بیت کوین باشد. به عقیده آن‌ها، بهتر است که به‌جای این راه‌حل‌های کوتاه مدت، یک سری تغییرات عمده در اندازه بلاک چین بیت کوین و روش پردازش تراکنش‌ها ایجاد شود.
•    عدم پشتیبانی تمام کیف پول‌ها از این طرح: تمامی کیف پول‌ها و صرافی‌ها از آدرس‌های سگویت پشتیبانی نمی‌کنند؛ بنابراین ممکن است نتوانید همواره از آدرس‌های سگویت برای انتقال بیت کوین‌هایتان استفاده کنید. اگرچه امروزه استفاده از سگویت بسیار رایج شده است اما هنوز پلتفرم‌هایی هستند که از سگویت پشتیبانی نمی‌کنند.

نتیجه گیری :
اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به پرسش «سگویت چیست؟» بدهیم، باید آن را به‌عنوان یک به‌روزرسانی برای برطرف کردن مشکل انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها و راهکاری جامع برای مشکل مقیاس‌پذیری شبکه‌های بلاکچین در نظر بگیریم. عملکرد سگویت اساسا مربوط به تفکیک اطلاعات تراکنش و اطلاعات شاهد (امضای تراکنش) است و بدین ترتیب، فرصت کمی برای تغییر آی‌دی تراکنش به وجود می‌آید. در این مقاله ضمن توضیح درباره چیستی سگویت، درباره نحوه عملکرد، مزایا، معایب و کیف پول‌هایی که از سگویت پشتیبانی می‌کنند، صحبت کردیم. نظر خود را درباره سگویت با ما درمیان بگذارید.


 

بالا