ارز دیجیتال

شت کوین چیست؟

1401/11/17 0

طی سال های اخیر شاهد ظهور تعداد زیادی ارز دیجیتال در بازار بودیم. به عبارتی نزدیک به 5000 هزار ارز در 20 هزار بازار مختلف در حال معامله هستند. انواع و اقسام ارزهای دیجیتال با نام ها، عناوین و کاربردها مختلف. یکی از انواع مختلف ارزها شت کوین ها هستند. از این اصطلاح بیشتر برای نشان دادن بی‌ارزش بودن یک ارز استفاده می شود. معمولا هر ارزی به غیر از بیت کوین را در بازارهای ارز دیجیتال به نام شت کوین میشناسند. در واقع هر ارز دیجیتالی که بدون دلیل خاصی و براساس حدس و گمان راه اندازی و قیمت گذاری می‌شود را شت کوین مینامند. امروز در این مقاله در مورد شت کوین چیست و چه کاربردی دارد بحث خواهیم کرد.

شت کوین چیست ؟

اینکه اصطلاح شت کوین اولین بار از کجا آمده و توسط چه کسی ایجاد شده یک معماست. اما ظاهرا برای اولین بار کمی بعد از بیت کوین در سال 2010 در فروم bitcoin talk  به این اصطلاح اشاره شده است. شت کوین، لقبی است برای دسته خاصی از ارزهای دیجیتال که ارزش مشخص و یا هدف مشخصی از ایجاد آنها وجود ندارد. شت کوین واژه ای است با بار معنایی منفی برای اشاره به هر ارزی که فاقد ارزش ذاتی و بدون هدف است. این ارزها در ظاهر ارزهایی فاقد ارزش خاصی هستند، ارزهای فاقد ارزشی که گاهی ممکن است سودهای کلان و بسیار زیادی را به سرمایه گذار بدهد. ولی فراموش نکنید که این ارزها به همان اندازه که میتوانند سود ده باشند، می توانند باعث متضرر شدن سرمایه گذار نیز شوند. تغییرات قیمتی در این نوع ارزها معمولا بی دلیل و کوتاه مدت است. تغییرات قیمتی در این ارزها معمولا لحظه اتفاق می افتد و گاها پیش بینی آنها غیر ممکن است همین امر هم میتواند ضررهای هنگفتی را متوجه سرمایه گذار کند. لذا قبل سرمایه گذاری در چنین ارزهایی توصیه میشود، عواقب آن در نظر گرفته شود.

ویژگی و انواع شت کوین :

در ادامه با انواع شت کوین ها و این که چه ویژگی هایی دارند، آشنا خواهیم شد. که میتواند شما را در تشخیص شت کوین های بازار یاری کند.
•    اطلاعات کاملی از هدف و هویت سازندگان آن در دسترس نیست. و کسی قصد اصلی آن را نمیداند.
•    این ارزها هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و مشخص نیست که به چه دلیل ایجاد شده اند.
•    میزان نقدینگی در این پروژه‌ها بسیار پایین است.
•    مبنای خاصی برای ارزش گذاری این ارزها وجود ندارد، و معمولا به صورت حدس و گمان انجام میشود.
•    این شت کوین‌ها در هنگام شروع فعالیت با قیمت بسیار پایینی به بازار عرضه میشوند.
•    تعداد سرمایه گذاران و دارندگان این ارزهای دیجیتال بسیار کم هستند.
•    این ارزها معمولا پروژه های کپی شده از سایر پروژه های بزرگ هستند.
•    هویت افراد سازنده و توسعه دهنده این ارزها ناشناس و خارج از دسترس است.
•    همچنین هیچ اطلاعاتی از وایت پیپر این ارزها در دسترس نیست.
•    نوسانات شدید قیمتی

تفاوت میم کوین و شت کوین :

در بحث شت کوین لازم است مبحث مهم دیگری بپردازیم. میم کوین ها یکی دیگر از اصطلاحات و ارزهای رایج در بازار ارزهای دیجیتال هستند که برای اشاره به گروهی از ارزهای دیجیتال اشاره میشود که ارزش ذاتی و کاربرد خاصی ندارند و سازندگان آنها صرفا از علاقه کاربران بازار رمز ارزها به نفع خود استفاده می‌کنند. با این حال گاهی اوقات مشاهده میشود که میم کوین ها و شت کوین ها باهم در بازارهای ارزهای دیجیتال اشتباه گرفته میشود. برای رفع این ابهام بین میم کوین ها و شت کوین ها میتوان گفت: هر میم کوین نوعی شت کوین به حساب می‌آید، شت کوین میم کوین نیست. میم کوین نوعی ارز دیجیتال است که مبتنی بر یک میم (Mem) طراحی و توسعه داده می‌شود. شیبا اینو و دوج کوین، معروف‌ترین میم کوین‌های بازار کریپتوکارنسی هستند. میم کوین‌ها معمولا توسط افراد مشهور تبلیغ می‌شوند. در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ ایلان ماسک بنیانگذار شرکت تسلا و ثروتمندترین فرد دنیا، شروع به تبلیغ دوج کوین کرد و توییت‌های او باعث شد که قیمت دوج کوین با پامپ های متوالی به قیمت بالایی برسد.

چگونه شت کوین بخریم؟

حالا که کمی با شت کوین ها آشنا شدیم، وقت آن رسیده است که کمی هم با روش این که چطور میتوان این شت کوین ها را خریداری کرد، بحث کنیم. تقریبا می توانید تمام شت کوین های معروف بازار را از صرافی های غیر متمرکز ارزهای دیجیتال خریداری کنید. البته شما نمیتوانید همه شت های بازار را در این صرافی ها بیابید. بهترین راه برای این کار استفاده از صرافی پنکیک سواپ می باشد. صرافی پنکیک سواپ یک صرافی غیر متمرکز، بدون نیاز به احراز هویت می باشد که دسترسی شما را به شت کوین ها امکان پذیر میکند. شما میتوانید بودن ثبت نام و احراز هویت در این صرافی اقدام به خرید و فروش شت کوین ها کنید.

نتیجه گیری :
به همون اندازه ای که شت کوین ها میتوانند فرصت های سوددهی بالایی را در اختیار شما قرار دهند، از طرفی هم میتوانند باعث متضرر شدن شما در بازار سرمایه شوند. ریسک سرمایه گذاری در این ارزها بسیار بالاست و افرادی که در این ارزها سرمایه گذاری میکنند باید ریسک آن را هم در نظر بگیرند. معمولا برای سود بردن از این ارزها شما به یک استراتژی خاص نیاز خواهید داشت. معمولا سرمایه گذاری در شت کوین ها را به عنوان سرمایه گذاری واقعی نمیشناسند به علت اینکه این ارزها فاقد ارز ذاتی مشخص و فاقد هرگونه اطلاعات در مورد هدف و توسعه دهندگان آن معمولا فاقد اعتبار ذاتی در بازارهای ارزهای دیجیتال می باشند.

بالا