ارز دیجیتال

اسلیپیج یا لغزش قیمت چیست؟

1402/02/14 0

اسلیپیج یا لغزش در ارز دیجیتال به تفاوت بین قیمت مورد انتظار یک معامله و قیمتی که در آن معامله انجام می شود اطلاق می شود. لغزش می تواند در هر زمان رخ دهد اما بیشتر در دوره هایی با نوسانات بیشتر هنگام استفاده از سفارشات بازار (Market) رایج است. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که یک سفارش بزرگ اجرا شود اما حجم کافی در قیمت انتخاب شده برای انجام کل معامله وجود ندارد.

اسلیپیچ یا لغزش قیمت چیست؟

اسلیپیج «Slippage» یا «لغزش» به تفاوت قیمت معامله با قیمت مورد انتظار تریدر اشاره دارد. در واقع، اسلیپیج زمانی اتفاق می‌اُفتد که معامله با قیمتی متفاوت نسبت به قیمت مورد انتظار یا قیمت درخواستی فرد انجام می‌شود. بازار ارزهای دیجیتال یک بازار بسیار پر نوسان است. سرمایه‌گذاری و معامله در چنین بازار تهاجمی بدون دانش کافی در این زمینه می‌تواند خطرناک‌ترین حرکتی باشد که می‌توانید انجام دهید. در توصیف بیشتر مفهوم اسلیپیج می‌توان گفت:
•    اسلیپیج یا لغزش تفاوت بین قیمت مورد انتظار و قیمت واقعی یک معامله است.
•    با توجه به نوسانات زیاد ارزهای دیجیتال، اسلیپیج در هنگام خریدوفروش این ارزها، به‌خصوص در صرافی‌های غیرمتمرکز یک اتفاق کاملاً رایج است.
•    اسلیپیج مربوط به تفاوت بین قیمتی است که در ذهن داشتید و قیمتی که باید به آن رضایت می‌دادید!
•    هنگامی که معامله می‌کنید، قیمت خاصی را در نظر دارید که با آن می‌خرید یا می‌فروشید. با این حال، از آنجایی که بازار کریپتو به سرعت حرکت می‌کند، زمانی که سفارش شما وارد بازار می‌شود و زمانی که معامله کامل می‌شود، قیمت خرید یا فروش می‌تواند تغییر کند. از این تغییر قیمت به لغزش یا اسلیپیج یاد می‌کنند.
•    اسلیپیج ممکن است حتی تا از ۱۰ درصد متفاوت از قیمت موردنظر شما باشد.
•    لغزش در تمام بازارهای مالی اعم از فارکس، سهام و …. ممکن است رخ دهد، اما بازار ارزهای دیجیتال به دلیل حرکات سریع خود، پتانسیل بیشتری برای ایجاد آن دارد.

اسلیپیج چگونه رخ می دهد؟

هنگامی که معامله‌گران سفارش‌های خود را داخل صرافی ثبت می‌کنند، معاملات با بهترین قیمت ممکن خریداری شده یا فروخته می‌شوند. قیمت یک ارز در بازار کریپتو ممکن است به سرعت تغییر کند و همین موضوع باعث می‌شود که امکان ایجاد لغزش در هر ثانیه از زمان شروع معامله تا پایان آن وجود داشته باشد. نتیجه‌ای که به دست می‌آید احتمال دارد برابر، مطلوب یا کمتر از قیمت مشخص شده باشد. به‌عنوان مثال فرض کنید برای ارز دیجیتال سولانا قیمت پیشنهادی در یک صرافی به‌صورت ۱۵ دلار و ۱۵.۱۰ دلار تعیین شده است. از طرفی شما یک سفارش به ارزش ۱۰،۰۰۰ توکن solana می‌دهید که در قیمت ۱۵.۱۰ دلار انجام شود. نتیجه نهایی می‌تواند برابر، مطلوب یا کمتر از قیمت اجرای مورد نظر باشد. به‌طور کلی برای این سفارش سه نوع لغزش ممکن است رخ دهد:
•    لغزش خنثی: اسلیپیج خنثی زمانی رخ می‌دهد که شما سفارش خود را ثبت کنید و معامله با قیمت تعیین شده یعنی ۱۵.۱۰ دلار معامله شود. در چنین حالتی معاملات طبق میل شما انجام می‌شود و هیچگونه لغزشی رخ نمی‌دهد.
•    لغزش مثبت: پس از این‌که شما سفارش خود را ثبت می‌کنید و بهترین قیمت در حال نوسان است، لغزش مثبت رخ می‌دهد. در چنین شرایطی بهترین قیمت به ۱۵.۰۵ دلار می‌رسد. یعنی بهترین قیمت از قیمت درخواستی شما ۰.۰۵ دلار کمتر است. در چنین شرایطی اصطلاحاً گفته می‌شود که اسلیپیج مثبت رخ داده است و ۵۰۰ دلار صرفه‌جویی می‌کند.
•    لغزش منفی: در لغزش از نوع منفی بهترین قیمت ارز قبل از ثبت سفارش به ۱۵.۲۰ دلار افزایش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی به ازای هر توکن ۰.۰۵ دلار اضافی به ارزش توکن افزوده می‌شود یا به اصطلاح ۵۰۰ دلار لغزش منفی متحمل می‌شود.

نتیجه گیری :
وقتی معاملات رمزارز انجام می‌دهید، فراموش نکنید که اسپرد خرید-فروش (Bid-Ask Spread) یا اسلیپیج می‌تواند بر قیمت نهایی معامله تاثیر بگذارد. اگرچه همیشه نمی‌توان از آنها اجتناب کرد اما بهتر است همیشه در تصمیم‌گیری‌تان لحاظ کنید. شاید میزان اسپرد در معاملات کوچکتر رقم بزرگی نباشد، اما به یاد داشته باشید که در سفارشاتی با حجم بزرگ، قیمت میانگین به ازای واحد ممکن است بالاتر از مقداری باشد که انتظار دارید.


 

بالا