ارز دیجیتال

اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

1402/02/12 0

به بالاترین قیمت در سفارش‌های خرید در دفتر سفارشات Bid Price و به کمترین قیمت سفارش‌های فروش، Ask Price می‌گویند و به اختلاف بین این دو قیمت، اسپرد گفته می‌شود. در بازارهای سنتی، این اختلاف اغلب توسط بازارسازها یا ارائه‌دهندگان نقدینگی واسطه ایجاد می‌شود. در بازار ارزهای دیجیتال، Spread از اختلاف قیمت بین سفارشات لیمیت خریداران و فروشندگان ایجاد می‌شود. اما اسپرد چیست؟ در این مقاله به طور کامل با این مفهوم پرکاربرد آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

اسپرد در بازار ارز دیجیتال چیست؟

معاملات در بازار ارز دیجیتال تا حدی پیچیده است، چراکه جزئی ترین تغییرات می توانند تغییرات بزرگی در یک معامله ایجاد کند. از جمله این جزئیات که می تواند تغییرات بزرگی در معاملات ایجاد کند، اسپرد در بازار ارز دیجیتال است. به صورت کلی در بازار ارز دیجیتال و یا هر بازار مالی، عرضه و تقاضا قیمت یک دارایی را مشخص می کند. یک صرافی مکانی است که افراد دارایی مورد نظر را در آن معامله می کنند و برای خرید و یا فروش دارایی خود، سفارش خرید یا سفارش آن دارایی را در صرافی ثبت کرده و صرافی تمام این سفارش ها را در مکانی که دفتر سفارشات نام دارد، نمایش می دهند. در دفتر سفارشات تمامی سفارش به دو شکل نمایش داده می شود. بالاترین قیمت در قسمت سفارش های خرید، قیمت Bid و به پایین ترین قیمت در قسمت سفارش های فروش، قیمت Ask گفته می شود. به اختلافی که بین این دو قیمت در سفارشات وجود دارد، در اصطلاح اسپرد در بازار ارز دیجیتال گفته می شود. همین مساله در سفارش های صرافی های ارز دیجیتال وجود دارد. دفتر سفارش شامل صدها سفارش است که مردم قیمت های خرید و فروش دارایی های خود را در آن اعلام می کنند. این اختلاف قیمت در دارایی هایی که نقدشوندگی بالایی دارند، بیشتر است و بالعکس. اسپرد در بازار ارز دیجیتال برای پوشش دادن به هزینه صرافی برای اجرای سفارشات گرفته می شود. برای هر صرافی، اجرایی کردن سفارشات هزینه دارد. این هزینه ها شامل حقوق کارمندان، بازاریابی و توسعه پلتفرم اکسچنج هستند. صرافی هزینه های زیادی برای عملکرد خود پرداخت می کند و تمامی این هزینه ها از طریق دریافت اسپرد و کارمزدهای ترید از معامله گران دریافت می شود.  وقتی که معامله گران موقعیت های معاملاتی خود را باز و بسته می کنند، اسپرد به صورت خودکار از معامله گران کسر می شود و نیازی به انجام آن به صورت دستی نیست. 

چگونه Spread را در ارزهای دیجیتال محاسبه کنیم؟

اگر متوجه مفهوم کلی اسپرد شده باشید، نحوه محاسبه آن را نیز باید درک کرده باشید. در راستای آموزش اسپرد و محاسبه آن تنها کافی است تا پایین‌ترین قیمت فروش را از بالاترین قیمت خرید کم کنید. برای مثال فرض کنید پایین‌ترین قیمت فروش (Ask) برای بیت کوین ۱۱/۳۹۹٫۸۶ دلار و همچنین بیشترین قیمت خرید (Bid) برای آن ۱۱/۳۷۰ دلار باشد. برای محاسبه Spread باید این دو عدد را از یکدیگر کم کنید که چیزی برابر ۲۹٫۸۶ دلار می‌شود. همان‌طور که دیدید در مثال بالا در حال محاسبه اسپرد جفت ارز BTC/USD بودیم. از آنجایی که ارز مقابل در این جفت معاملاتی، دلار و ارز اصلی بیت کوین بود، مقدار اسپرد را با دلار نمایش می‌دهیم. در واقع نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که مقدار Spread را در جفت‌های معاملاتی، معمولا با ارز مقابل نشان می‌دهیم. یعنی اگر جفت ارز BTC/ETH را داشته باشیم، مقدار اسپرد با اتر نمایش داده می‌شود. زیرا ارز مقابل در این جفت ارز معاملاتی، اتریوم است.

نتیجه گیری :
اسپرد خرید و فروش یکی از مفاهیم مهم در حوزه معاملات بازارهای مالی است. این مفهوم که به اختلاف قیمت میان عرضه و تقاضا اشاره دارد، یکی از معیارهای باز کردن پوزیشن‌های معاملات در بازار رمزارزها است. Spread پایین نشان‌دهنده اتفاق نظر بین خریداران و فروشندگان بر سر قیمت ارز دیجیتال است و اسپرد زیاد بیان‌کننده اختلاف نظر میان فروشندگان و خریداران در مورد قیمت رمزارز است. شناخت این مفهوم به معامله‌گران کمک می‌کند که پوزیشن‌های بهتر و دقیق‌تری ایجاد کنند.


 

بالا