ارز دیجیتال

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

1402/03/07 0

استیبل کوین الگوریتمی از الگوریتم برای متعادل کردن عرضه دارایی‌های در گردش استفاده می‌کند. عملکرد آن‌ها به‌گونه‌ای است که در صورت افزایش قیمت، تعداد ارزهای بیشتری عرضه می‌شوند و در زمان کاهش قیمت، این الگوریتم، ارز دیجیتال را از بازار می‌خرد. در این مقاله از پینگی استیبل کوین الگوریتمی، انواع، مزایا و معایب آن را بررسی می‌کنیم.

استیبل کوین الگوریتمی چیست؟

فرض کنید که قیمت یک استیبل کوین ۱ دلار است. هنگامی که قیمت آن تا ۰.۸۰ دلار کاهش پیدا می‌کند، یک الگوریتم می‌تواند عدم وجود تعادل بین ذخایر عرضه و تقاضا را شناسایی کرده و به صورت خودکار سفارش خرید از بازار را برای برگرداندن قیمت مورد نظر به حدود قبلی خود تنظیم کند. در شرایطی که قیمت ارز دیجیتال باثبات مورد نظر به فراتر از ۱ دلار برسد نیز این الگوریتم می‌تواند دارایی‌ها را برای حفظ این قیمت جدید در سطحی مشخص به فروش برساند تا نقطه اوج به وجود آمده را در جای خود نگه دارد. انواع دیگری از این قبیل عبارتند از ارزهای فیات قابل وثیقه‌گذاری مثل USDC و USDT که توسط موسسه‌های مالی مورد حمایت هستند. همچنین رمزارزهای قابل وثیقه‌گذاری مثل DAI نیز از انواع دیگر استیبل کوین الگوریتمی هستند که این موارد به جای پول نقد و وجه رایج توسط یک یا چند دارایی دیجیتال مثل ETH و BAT حمایت می‌شوند. از جمله برترین استیبل کوین های الگوریتمی از نقطه نظر سرمایه در گردش بازار در حال حاضر می‌توان به (Empty Set Dollar (ESD و (Ampleforth (AMPL اشاره کرد. الگوریتم ESD طوری طراحی شده است تا قیمت این استیبل کوین الگوریتمی را در حدود ۱ USDC نگه دارد و خود USDC نیز به دلار آمریکا متکی است. از طرف دیگر، AMPL به صورت مستقیم به دلار آمریکا وابسته است و به صورت روزانه میزان بنیادی قیمت تعاملات خود را تنظیم می‌کند تا بتوان قیمت AMPL را به صورت ثابت نگه داشت.

مزیت‌ها و معایب استیبل‌کوین‌های الگوریتمی :

ابتکارهای مختلفی در بازار ارز دیجیتال خلق شده‌اند که برخی از آن‌ها با وجود مزایایی که داشتند، دارای کاستی‌ها و معایبی نیز بوده‌اند. استیبل‌کوین‌های الگوریتمی یکی از این پروژه‌های خلاقانه هستند که مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. اگر بخواهیم از مزیت‌های استیبل کوین الگوریتمی شروع کنیم باید به تمرکززدایی ویژه آن‌ها اشاره کنیم. این استیبل‌کوین‌ها سیستم مالی پایه را به نحوی طراحی می‌کنند که نیاز به نظارت هیچ رگولاتوری روی فعالیت‌های کاربران نباشد. همچنین در استیبل کوین الگوریتمی به ارز فیزیکی نیاز نخواهید داشت. از جمله معایب استیبل‌کوین‌های الگوریتمی نیز می‌توان به ساختار ضعیف آن‌ها اشاره کرد. همان‌طور که می‌دانید، استیبل کوین الگوریتمی به‌عنوان یک دارایی وثیقه نشده، بر اساس الگوریتم‌ها عمل می‌کند؛ بنابراین همیشه پایدار نیستند و ممکن است پیوند ایجاد شده بین آن‌ها و دلار آمریکا از بین برود. علاوه بر این، استیبل‌کوین‌های الگوریتمی برای عملکرد مناسب نیاز دارند تا همواره یک مقدار حداقلی تقاضا وجود داشته باشد. درصورتی‌که مقدار تقاضا از کف تعریف شده کمتر شود، سیستم سقوط می‌کند. نقطه‌ضعف دیگر این ارزهای به‌ظاهر پایدار، وابستگی آنها به کاربران مستقل سرمایه‌گذار است. هرگونه اشتباه محاسباتی این کاربران در مواقع بحرانی می‌تواند قیمت استیبل کوین الگوریتمی را کاهش دهد.

انواع استیبل کوین های الگوریتمی :

در حالی که بسیاری از پروژه‌های استیبل کوین های الگوریتمی در طول سال‌ها راه‌اندازی شده‌اند، این مقاله به گونه‌ای تنظیم شده است که مبتکرانه‌ترین و متنوع‌ترین مجموعه مکانیسم‌های الگوریتمی را که پروژه‌ها برای حفظ قیمت خود انجام داده‌اند، شامل شود. ما می توانیم آنها را به طور کلی به چهار مدل دسته بندی کنیم:
•    تغییر پایه استیبل کوین های الگوریتمی
•    استیبل کوین الگوریتمی عمومی
•    استیبل کوین الگوریتمی بیش از حد وثیقه
•    استیبل کوین الگوریتمی کسری

نتیجه گیری :
استیبل کوین‌ها به‌عنوان شکل جدید و ایمن‌تری از سرمایه‌گذاری رمزنگاری در نظر گرفته شده‌اند. با این حال، استیبل کوین های الگوریتمی را می توان یک استثنا در نظر گرفت زیرا برای ثابت نگه داشتن ارزش خود به یک طرح مهندسی مالی و پیچیده وابسته هستند.  گرچه پروژه هایی مثل ترا یو اس دی که با شکست فاجعه آمیز خود موجب خسارت های شدیدی برای سرمایه گذاران خود شد، ممکن است افراد در سرمایه گذاری و اعتماد به آنها مردد و دودل کند اما با انتخاب عاقلانه از میان این نوع دارایی های دیجیتال و درک کامل نحوه عملکردشان، می توانید از سود حاصل شده از رمز ارزی که به سختی نوسانات قیمتی را تجزیه می کند، استفاده کنید.


 

بالا