ارز دیجیتال

استیبل کوین چیست؟

1401/12/10 0

استیبل کوین نوع متفاوتی از ارزهای دیجیتال است. دارایی‌های قرار گرفته در این دسته‌بندی را با نام رم ارز باثبات یا ارز دیجیتال پایدار نیز می‌شناسند. انواع استیبل کوین (StableCoin) به نوعی نقش ارزهای فیات را در بازار کریپتو ایفا می‌کنند. در مواقع نوسان شدید مارکت می‌توان با تبدیل رمز ارزهای دیگر به آن‌ها، سیو سود و از ضرر جلوگیری کرد. از معروف‌ترین استیبل کوین ها می‌توان به تتر (USDT)، دای (DAI)، دلار بایننس (BUSD)، یو اس دی کوین (USDC) و ترو یو اس دی (TUSD) اشاره کرد.کاربرد رمز ارزهای پایدار یا با ثبات فراتر از بازار ارز دیجیتال است، به طوری که به لطف فراهم کردن امکان انتقال ارزان و سریع پول از هر نقطه‌ای از دنیا به نقطه‌ای دیگر، توسط عده زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ حتی افرادی که هیچ علاقه‌ای به سرمایه گذاری در رمز ارزها ندارند، از ارزهای دیجیتال استیبل کوین به منظور انتقال پول بهره می‌برند، چرا که آن‌ها ضمن بهره بردن از فناوری بلاک چین و مزایای آن نظیر جابه‌جایی ارزان و بدون واسطه پول، از ثبات ارزش برخوردار هستند.دقیقا به همین دلیل است که خرید و فروش تتر در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال حتی بیت کوین حجم معاملات روزانه بسیار بیشتری دارد. این موضوع درباره انواع استیبل کوین صدق می‌کند، به طوری که اغلب آن‌ها حجم معاملات روزانه بسیار بالایی دارند.

ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین (Stable coin) که به آن ارز دیجیتال با ثابت و پایدار هم گفته می‌شود، همان طور که از نام آن پیدا است، یک نوع خاصی از رمزارز است که نوسانات قیمتی بازار ارزهای دیجیتالی تاثیری در آن ندارد و از آن‌ها به عنوان راهکاری ساده و همچنین امن برای انجام تراکنشات مالی یاد می‌شود. ارزش این استیبل کوین‌ها همواره به پشتوانه آن‌ها گره خورده است و براساس پشتوانه خاص خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.هدف از طراحی ارزهای دیجیتالی با ثبات در واقع مقابله با نوسانات قیمتی بازار رمزارزها بوده که به کمک این رمزارزها امکان انتقال ارزان و سریع دارایی نیز برای کاربران فراهم شده است. عموما کاربردهای بسیار متنوعی را می‌توان برای استیبل کوین در نظر گرفت، مثلا؛ شما می‌توانید از آن برای پرداخت هزینه خرید و فروش‌های روزمره خویش کمک بگیرید یا از آن‌ها در قراردادهای مالی هوشمند استفاده نمایید.قراردادهای هوشمند قراردادهای خود اجرا هستند که پس از گذشت مدت زمان تعیین شده به صورت خودکار اجرا می‌شوند و در اجرا شدن آن‌ها نیازی به مشارکت یا داوری شخص ثالث و مرجع مرکزی نیست.از کاربردهای دیگر استیبل کوین می‌توان به ارتقا سرعت نقل و انتقال مالی اشاره کرد که یک جایگزین فوق‌العاده برای سیستم‌های مالی است که دارای سیستم‌های گردش مالی کند هستند. کاربرد استیبل کوین‌ها به قدری توسعه یافته که این رمزارزها به خوبی جایگزین ارزهای فیات شده‌اند و از آن‌ها می‌توان در پرداخت حقوق کارمندان به صورت خودکار و در کسری از ثانیه کمک گرفت؛ چراکه این رمزارزها دارای محدودیت انتقال نبوده و با کمک استیبل کوین می‌توان مقادیر قابل توجهی پول را در سرتاسر جهان به راحتی به گردش درآورد. ناگفته نماند که استفاده از استیبل کوین برای تریدرهایی که در کشورهای تورمی همچون ایران زندگی می‌کنند نیز می‌تواند کمک خوبی باشد؛ چراکه با کمک آن به راحتی می‌توانید ارزش دارایی خود را در مقابل پول ملی حفظ نمایید و دیگر نگران نوسانات قیمتی شدید ارزهای خارجی همچون دلار نباشید.

انواع استیبل کوین :

پس از پاسخ به سوال استیبل کوین چیست نوبت به بررسی انواع استیبل کوین رسیده است. استیبل کوین‌ها را می‌توان از مناظر مختلفی تقسیم بندی کرد. جامع‌ترین دسته‌بندی استیبل کوین‌ها را می‌توان بر اساس دارایی که استیبل ‌کوین‌ها ارزش معادل آن‌ها را دارند انجام داد. از این منظر می‌توان استیبل کوین‌ها را در دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد.
•    استیبل کوین با پشتوانه ارز فیات
•    ارز دیجیتال باثبات با پشتوانه دارایی
•    استیبل کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال
•    ارز دیجیتال باثبات الگوریتمی

نتیجه گیری :
استیبل کوین‌ها دسته‌ای از ارزهای دیجیتال هستند که ارزش آن‌ها مشابه با یک دارایی، ارز فیات یا ارز دیجیتال دیگر است. استیبل کوین‌ها انجام معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال را راحت تر کرده و امکان انتقال بین‌المللی پول را با کمترین هزینه تراکنش و بیشترین سرعت فراهم می‌کنند. در این مقاله پس از پاسخ به سوال استیبل کوین چیست به سوالات زیر مجموعه آن مانند انواع استیبل کوین چیست و مزایا و معایب استیبل کوین چیست پاسخ داده شد.


 

بالا