ارز دیجیتال

استاپ لاس چیست؟

1402/02/26 0

استاپ لاس یا حد ضرر در واقع سوپاپ‌اطمینانی برای پیشگیری از هدررفت و خسارت به ارزهای دیجیتال معامله‌گران به‌حساب می‌آید. این سرویس (Feature) معمولاً برای تعیین زمان مناسب خروج از معاملات توسط معامله‌گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدت فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد. این افراد برای توقف معاملات ضرر ده یا تعیین محدوده میزان سود و زیان خود از Stop loss استفاده می‌کنند. البته گاهی اوقات دستور استاپ لاس می‌تواند در سود یا حتی در نقطه صفر به صفر نیز عمل کند. 

استاپ لاس چیست؟

هر معامله‌ای که در بازارهای مالی توسط تریدرها باز می‌شود برای رسیدن به سود است اما در عمل، همواره بخشی از معاملات با سود و بخشی دیگر با ضرر بسته می‌شوند. بنابراین تریدر باید برای هر ترید خود دو برنامه متفاوت داشته باشد. برنامه اول برای مواقعی است که قیمت در جهت روند تشخیص داده شده حرکت می‌کند. تریدر در این حالت باید مشخص کند که با چه میزان سودی می‌خواهد از معامله خارج شود. تعیین محدوده فروش با سود در اصطلاح کریپتوکارنسی، با عبارت «حد سود» (Take Profit) مشخص می‌شود. برنامه دوم برای زمانی است که قیمت برخلاف روند پیشنهادی تریدر حرکت می‌کند. در این حالت، قیمت می‌تواند تا هر جای نامشخصی بریزد. وظیفه تریدر در این حالت این است که با استفاده از روش‌های مختلف تحلیل تکنیکال، محدوده مربوط به بیشترین ضرر قابل قبول برای خود را تعیین کند. به این محدوده «استاپ لاس» (Stop Loss) یا «حد ضرر» می‌گویند. قیمت معامله درصورتی‌که به استاپ لاس برسد، معامله به صورت خودکار بسته می‌شود تا از ضرر بیشتر جلوگیری شود. تیک پروفیت و استاپ لاس در ارز دیجیتال دو ابزار برای تعیین میزان «ریسک به پاداش» (Risk/Reward) هستند. بدون تعیین این دو مقدار مدیریت سرمایه در معاملات به‌سختی انجام می‌شود و به همین دلیل توصیه بیشتر تریدرهای حرفه‌ای این است که حتما این دو مقدار به شکل اصولی تعیین و برای تمامی معاملات اعمال شوند. در ادامه به بررسی نحوه تعیین استاپ لاس در ارز دیجیتال نیز خواهیم پرداخت.

مزایای استفاده از استاپ لاس :

استفاده از استاپ لاس یک استراتژی خروجی از موقعیت‌هایی در بازار است که ممکن است شما متضرر شوید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا تصمیم‌های از پیش تعیین شده‌ای برای تحلیل خود داشته باشید. در صورتی که ارز مورد نظر شما سقوط ناگهانی ارزش را تجربه کرد، شما درگیر هیجانات و احساسات در معاملات خود نشوید و به استراتژی از پیش تعیین شده خود متکی باشید. استفاده از ابزار استاپ لاس در بسیاری از صرافی‌های دنیا از جمله صرافی ارز دیجیتال والکس کاملاً رایگان است. همچنین استفاده روتین از ویژگی حد ضرر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در فروش سهام‌های زیان ده نظم بیشتری پیدا کنند.

معایب استفاده از استاپ لاس :

استفاده از استاپ لاس همیشه برای کاربران مفید نخواهد بود. به عنوان مثال شما برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود در بازار اقدام می‌کنید و سپس برای آن ارز حد ضرر تعیین می‌کنید. قیمت ارز مورد نظر شما به حد ضرر تعیین شده شما رسیده است و این ابزار دارایی‌های شما را برای جلوگیری از ضرر به فروش می‌رساند. اما تنها دقایقی بعد رشد قیمت آن ارز مجددا آغاز می‌شود و به قیمت بالاتری از قیمت خرید اولیه شما می‌رسد.

نتیجه گیری :
در این مقاله سعی کردیم به طور کامل توضیح دهیم که حد ضرر چیست و چرا باید در معاملات خود از آن استفاده کنید. حد ضرر ابزاری برای کمک به شما در کم شدن ریسک است و در زمان آشفتگی بازار بیت کوین و ارز دیجیتال، یقینا به شما کمک خواهد کرد. زمانی که  شما از لحاظ روانی خود را تضعیف می‌کنید، در نهایت با اشتباهات سنگینی مواجه خواهید شد. این اشتباهات شامل فروش بسیار زود، بازخرید خیلی زود، بازخرید در ضرر و سپس پایین رفتن بیشتر قیمت و ضرر بیشتر و غیره می‌شوند. امیدواریم که در این مقاله چیزهای جدیدی را یاد بگیرید و در استفاده از حد ضرر اعتماد به نفس کافی را پیدا کنید. اگر در همه نقاط زمینه بازگشت قیمت وجود دارد، به این دلیل است که بازار چیزی به شما بدهکار نیست. باید در مدیریت ریسک محتاط بود و در استفاده از Stop Loss نیز عاقلانه عمل کرد. در این صورت شما می‌توانید به ترید سودآور برسید و لازم نیست که تریدهای شما بسیار دقیق باشند. موفق باشید!

بالا