ارز دیجیتال

تگ یا ممو در کیف ارز دیجیتال چیست؟

1402/03/03 0

‌اگر تابه‌حال تراکنش ارزهای دیجیتال انجام داده باشید، ممکن است متوجه شده باشید که برخی رمز ارزها چیزی به نام تگ (tag) یا ممو (memo) دارند. تگ شناسه‌ منحصربه‌فردی است که برای تعیین فرستنده یک تراکنش ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز استفاده می‌شوند. در این مقاله راهنما، ما دقیقا توضیح می‌دهیم که منظور از ممو در کیف پول ارز دیجیتال چیست و چه زمانی باید از تگ در والت ارز دیجیتال استفاده کرد. چه موقعی نیازی به استفاده از tag آدرس در ارزهای دیجیتال نیست و اینکه آیا اصلا باید نگران memo در کیف پول ارز دیجیتال باشید یا خیر.

تگ یا ممو در کیف ارز دیجیتال چیست؟

برای درک آسان کاربرد و مفهوم ممو (Memo) آن را با یک مثال بررسی می‌کنیم. فرض کنید ۲۰۰ خانواده فرزندان ۷ تا ۱۰  ساله خود را برای یک گردش علمی به مسئولین و مربیان آموزشی مدرسه سپردند. مسئولان به والدین بچه‌ها اطمینان دادند که آنها را با امنیت کامل به محل برگذاری گردش می‌رسانند اما برای برگشت، باید خلنواده هر یک از بچه‌ها، شخصاً دنبال آنها بیاید. اگر فرزند شما همراه این تور رفته باشد و شما برای برگشت سراغ او رفته باشید و ببینید تمام بچه‌ها در یک مکان شلوغ کنار یکدیگراند تا والدینشان به دنبال آنها بیایند، چگونه فرزند خود را پیدا می‌کنید؟ به احتمال زیاد اسم او را بلند صدا می‌زنید یا از مسئولین مدرسه می‌خواهد با اعلام اسم و فامیل فرزندتان پشت بلندگو، توجه او را جلب کنند. تا به این شکل دقیقاً فرزند خود را در بین ده‌ها بچه‌ای که آنجا حضور دارند، پیدا کنید. حکم تگ یا ممو در ارزهای دیجیتال تا حدودی مشابه کاربرد اسم و فامیل یا مشخصات شخصی یک شخص در بین تعداد زیادی از افراد را دارد. ممو هنگام شناسایی تراکنش‌ها کاربرد دارد. یعنی تگ یا ممو مشخص می‌کند هر تراکنش بر اساس ممو خاص خود از بین هزاران تراکتش، مربوط به حساب کدام یک از کاربران است. در بخش بعد علت اینکه چرا یک تراکنش در دنیای ارزهای دیجیتال باید دارای تگ یا ممو ویژه‌ای باشد را بیان می‌کنیم.

دلیل استفاده از تگ یا ممو چیست؟

در اینجا مطمئناً یک سوال پیش خواهد آمد که علت استفاده از تگ یا ممو چیست؟ چرا صرافی‌ها و پلتفرم‌های مبادلاتی برای بعضی از ارزهای دیجیتالی از آدرس کیف پول استفاده می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که بعضی از رمز ارزها برای راه‌اندازی اولیه کیف پول خود به حداقل یک موجودی نیاز دارند. (این فرایند تقریبا شبیه به حساب های بانکی است.) برای مثال این میزان برای کیف پول Stellar (استلار) 1 XLM و برای کیف پول Ripple (ریپل) 20 XRP گزارش شده است. با توجه به اینکه صرافی‌های ارزهای دیجیتال تعداد زیادی کاربرد دارند. برای اینکه هر کدام از کاربران چند دلار بپردازند چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. با توجه به این موضوع این صرافی‌ها برای تعداد زیادی از کاربران یک کیف پول عمومی ایجاد می‌کنند و برای هر کدام از حساب‌های کاربری یک تگ یا مموی منحصر به فرد اختصاص می‌دهند. با توجه به این توضیحات امکان تفکیک وجوه دریافتی وجود خواهد داشت. با توجه به این موارد هر زمان که شما تصمیم بگیرید که یک رمز ارز را به صرافی مورد نظرتان ارسال کنید، یک ممو یا تگ که شناسه‌ی آن مخصوص شما است به شما اختصاص می‌یابد که به این شکل می‌توانید وجوه دریافتی خود را از همدیگر تفکیک کنید. حال برای پاسخ به سوال تگ یا ممو چیست‌؟ می‌توانیم بگوییم که هر زمان که یک کاربر قصد داشته باشد به یک صرافی ارز دیجیتال، رمز ارز ارسال نماید صرافی مورد نظر یک ممو یا تگ را که به عنوان شناسه تراکنش محسوب می‌شود به او اختصاص خواهد داد که کاربر می‌تواند با وارد کردن تگ را در فیلد مخصوص تراکنش خود را در میان سایر تراکنش های قابل شناسایی تفکیک کند. با توجه به این توضیحات فراموش نکنید به محض مشاهده‌ی ممو حتما از آن استفاده کنید. به این دلیل که امکان دارد که مبلغ ارسالی شما شناخته نشود و حتی توانایی بازیابی مجدد آن را نداشته باشید.

نتیجه گیری :
تگ مقصد (Destination Tag) و ممو (Memo) در ارتباط با کیف پول تراست والت یا هر سایر کیف پول‌ها و صرافی‌ها یک چیز هستند. تگ نوعی کد شناسایی منحصربه‌فرد است که برای تعیین فرستنده مقداری ارز دیجیتال استفاده می‌شود. صرافی‌های متمرکزی مانند بایننس و کوین بیس برای راحت‌تر کردن مدیریت یک دارایی رمزنگاری‌شده واحد برای تمامی کاربران پلتفرم خودشان، از این سیستم استفاده می‌کنند.


 

بالا