ارز دیجیتال

تست نت چیست؟

1402/03/25 0

اگر بخواهید برنامه نویسی و توسعه بلاکچین را شروع کنید با دو مفهوم مین نت (Mainnet) و تست نت (Testnet) برخورد خواهید کرد. سوال اول این است که تست نت چیست؟ همانطور که از اسم آن مشخص است تست نت در واقع شبکه ای برای تست و امتحان کردن می‌باشد. سوال دوم، چرا به تست نت نیاز داریم و تفاوت آن با مین نت چیست؟ شما برای شروع ساخت یک بلاکچین به یک شبکه تست نیاز دارید تا بتوانید پروژه‌های خود را امتحان کنید. در این مقاله به مفاهیم تست نت و مین نت می‌پردازیم و تفاوت این دو را بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال ایجاد بستری برای خرید و فروش ارز دیجیتال و ساخت یک بلاکچین یا یک رمز ارز هستید.

تست نت چیست؟

تست نت، نوعی شبکه بلاک چین آزمایشی است که برای اجرا و تست کردن بلاک چین‌ها یا پروژه‌های بلاک چین پیش از راه‌اندازی یا حتی پس از راه‌اندازی آن‌ها ایجاد و اجرا می‌شود. راه‌اندازی تست نت ساده‌ترین روشی است که برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌توانند از طریق آن، قابلیت‌های مختلف پروژه‌های بلاک چین و دیفای، مثل انواع مختلف قراردادهای هوشمند و dAppها را تست و اصلاح کنند و تا زمانی که برای استفاده در دسترس عموم قرار می‌گیرند، به عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشند. برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان در تست نت‌ها، ایرادات پروژه‌ها، اپلیکیشن‌ها، قراردادهای هوشمند، صرافی‌های غیر متمرکز و هر قابلیت بلاک چین و دیفای را آزمایش کرده و ایرادات آن را شناسایی و برطرف می‌کنند. در محیط Testnet می‌توان آزمایش‌های مختلفی را به صورت مکرر انجام داد و عملکرد هر قابلیت را پیش از عمومی شدن آن، تحت نظر داشت و بررسی کرد. از آن‌جایی که تست نت‌ها به صورت کاملا مجزا از مین نت‌ها عمل می‌کنند، می‌توان در آن‌ها پروژه‌های بلاک چین را بدون تداخل با تراکنش‌ها در مین نت، به طور کامل تست کرد. مدل جعبه شن یا سند باکس (Sandbox) به توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان امکان می‌دهد تا ریسک‌ها و آزمایش‌های مختلفی را انجام دهند و به بهترین مدل ممکن برای راه‌اندازی بر بستر مین نت برسند. از آن‌جایی که تست نت‌ها، پیش‌نمونه یا پروتوتایپ محسوب می‌شوند، هرگز نباید از آن‌ها برای انتقال دارایی‌های ارزشمند استفاده کرد بلکه برای انجام تست‌ها و آزمایش مدل‌ها در این شبکه‌ها باید از توکن‌های فیک و بدون ارزش استفاده شود. معمولا، توسعه‌دهندگان برای راه‌اندازی و آزمایش بلاک چین‌ها، تست نت‌ها را می‌سازند و زمانی که توسعه بلاک چین پس از پشت سر گذاشتن تمامی آزمایش‌ها و رفع تمامی نواقص به پایان رسید، آن را در مین نت راه‌اندازی می‌کنند.

مین نت (MainNet) چیست؟

در بالا به‌طور کامل توضیح دادیم که Testnet  چیست و حالا زمان آن رسیده که مین نت یا شبکه اصلی را برای شما همراهان گرامی توضیح دهیم. به‌صورت کلی مین نت نیز همان‌طور که از نام آن مشخص است، به معنی شبکه اصلی است که بلاک چین یا پروژه بلاک چین روی آن اجرا می‌شود. راه‌اندازی پروژه یا بلاک چین در مین نت، بعد از آزمایش‌کردن موفق آن در تست نت انجام می‌شود. درحقیقت مین نت، یک شبکه کاملاً توسعه‌یافته است که می‌توان در آن تراکنش‌های واقعی انجام داد و تراکنش‌ها را ثبت و تأیید کرد. وقتی توسعه‌دهندگان پروژه‌ای، آن را در مین نت راه‌اندازی می‌کنند، درواقع اعلام می‌دارند که آزمایش‌های لازم را روی پروژه انجام داده‌اند و به آن اعتماد کامل دارند. مین نت‌ها، بلاک چین‌هایی کاملاً عملکردی هستند که کاربران می‌توانند تراکنش‌های ارزهای دیجیتال یا NFT ها را بر بستر آن‌ها انجام دهند یا به مبادله اطلاعات بپردازند. به‌علاوه، می‌توان از مین نت‌ها برای اجرای پروژه‌ای که نیازمند نوعی پروتکل ویژه بلاک چین است، استفاده کرد؛ برای مثال می‌توان به اجرای dApp ها بر بستر مین نت اتریوم اشاره داشت. مین نت‌ها امکان استفاده عمومی از dApp ها را فراهم می‌آورند. از آنجا که در مین نت‌ها، از دارایی‌های دارای ارزش واقعی استفاده می‌شود، تأییدکننده‌ها برای مشارکت در آن‌ها، انگیزه کافی دارند. پروژه‌هایی که مین نت دارند، بیشتر مورد اعتماد کاربران هستند و می‌توان آن‌ها را پروژه‌های پخته‌تری دانست. وقتی پروژه‌ای مین نت داشته باشد، کاربران می‌دانند منابع زیادی به آن پروژه اختصاص‌یافته و کار زیادی روی آن انجام ‌شده است.

نتیجه گیری :
در این مقاله تلاش کردیم یکی از بخش‌های مهم توسعه شبکه‌های بلاک چینی، یعنی شبکه‌های آزمایشی یا همان تست نت‌ها را بررسی کنیم و نگاه دقیق‌تری به کارکرد آنها داشته باشیم. توصیف خلاصه تست نت‌ها کار سختی نیست. همان طور که از نامشان پیداست، تست نت‌ها شبکه‌هایی آزمایشی هستند که امکان آزمون‌وخطا را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کنند؛ اما همین شبکه‌های به‌ظاهر ساده نقش بسیار پررنگی در توسعه موفقیت‌آمیز بلاک چین‌ها دارند. شاید یکی از ملموس‌ترین نمونه‌های تست نت‌ها در بین بلاک چین‌های امروزی، تست نت‌های بلاک چین اتریوم باشند. اتریوم مدت‌هاست که به‌دنبال انجام یک به‌روزرسانی بزرگ و عرضه نسخه جدید خود با نام اتریوم ۲ است و برای این به‌روزرسانی از تست نت‌های مختلف استفاده کرده است.

بالا