ارز دیجیتال

ضریب ناکاموتو چیست؟

1402/10/10 0

ضریب ناکاموتو (Nakamoto Coefficient) یک روش ریاضی است که به کمک عوامل مختلف، میزان و درجه تمرکززدایی یک بلاک چین را می‌سنجد. تقریباً تمام بلاک چین‌های عمومی ادعا می‌کنند که کاملاً غیرمتمرکز هستند. با این وجود، بسیاری از این شبکه‌ها بسیار متمرکزتر از آن چیزی هستند که در وایت‌ پیپر و وب‌سایت رسمی خود اعلام می‌کنند. خبر خوب اینجاست که روش ریاضی نوینی برای اندازه‌گیری صحت ادعای تمرکززدایی بلاک چین‌ها و بیت کوین ابداع شده است. تمرکززدایی به این معناست که هیچ نهاد واحدی روی بلاک چین کنترل بیش‌ازاندازه ندارد. صحت این مسئله با بررسی نودها، نحوه میزبانی آنها و درصد مالکیت توکن‌ها در هر شبکه قابل بررسی و آزمایش است. در ادامه این مقاله، تلاش داریم ضریب ناکاموتو و شیوه محاسبه آن را معرفی کنیم. همچنین، بررسی می‌کنیم که چه عواملی برای تأیید غیرمتمرکزبودن یک بلاک چین ضروری هستند و در محاسبه Nakamoto Coefficient در نظر گرفته می‌شوند. اگر شیوه محاسبه تمرکززدایی شبکه‌های بلاک چینی برای شما هم موضوع جذابی به نظر می‌رسد، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

ضریب ناکاموتو چیست؟

در بطن ضریب ناکاموتو اینطور فرض می‌شود که غیرمتمرکز‌سازی مفهومی از یک طیف است. هدف از معرفی این ضریب‌، اندازه‌گیری کردن میزان غیرمتمرکز‌سازی‌، تعیین شیوه اثر‌گذاری تغییرات روی غیرمتمرکز‌سازی و تسهیل بهینه‌سازی الگوریتم‌ها برای به حداکثر رساندن این مولفه است ایده پشت ضریب ناکاموتو بسیار ساده و قابل فهم است. هر سیستم غیرمتمرکزی متشکل از سیستم‌های زیرمجموعه دیگری است. با تعیین تعداد موجودیت‌ها یا نهاد‌های موجود در هر یک از زیرمجموعه‌های سیستمی که باید تحت کنترل قرار بگیرد‌، می‌توان به فرضیات منطقی در مورد سطح غیرمتمرکز‌سازی موثر در یک شبکه رسید. هرچقدر ارزش سیستم‌های زیرمجموعه‌ای که لازم است تحت کنترل قرار بگیرند بیشتر باشد‌، میزان غیرمتمرکز‌سازی نیز بیشتر خواهد بود. محاسبات اصلی که در ضریب ناکاموتو مورد استفاده قرار می‌گیرند بر اساس منحنی لورنز (Lorenz Curve‌) و ضریب جینی (Gini Coefficient‌) هستند و تمامی این مفاهیم از حوزه اقتصاد سرچشمه می‌گیرند.

نتیجه گیری:
در این مقاله از وبگاه بیتمینو، به شکل محسوس و ویژه‌ای در مورد ضریب ناکاموتو صحبت کردیم و به این مسئله اشاره داشتیم که در مبنای بسیاری از محاسبات، استفاده از یک فرمول صرفاً نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد. امتیازات فقط با جمع و تفریق ایجاد نشده و هیچ فرمول ساده‌ای در این بحث وجود نخواهد داشت. مفاهیم پایه‌ای همیشه در یادگیری یک زمینه مهم هستند و به طبع در بحث ارزهای دیجیتال که ریسک کودکانه نمی‌پذیرد، پایداری این‌گونه موارد بیش از هرزمانی است که فکرش را می‌کنید. شما برای به‌دست‌آوردن اعداد در این ضریب، ضروری است که وقت بگذارید و فرصت صرف کنید. در واقع داده‌ها باید وارد منحنی لورنز شده و نتایج در یک تجزیه‌وتحلیل کلی به دست آیند. این ضریب یکی از کلیدی‌ترین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین مفاهیمی است که شما باید آن را در دنیای ارزهای دیجیتال درک کنید.
 

بالا