ارز دیجیتال

تتر چیست؟

1401/10/28 0

یکی دیگر از ارزهای دیجیتال محبوب در دنیای دیجیتال که جزء اولین های این بازار به حساب می آید، تتر است. ارزی که بلافاصله پس از ارزهای بزرگ و معروفی مثل بیت کوین، اتریوم و غیره به مقبولیت زیادی در میان معامله گران رسید. در ادامه قصد داریم شما را با این ارز بیشتر آشنا کنیم. اینکه تتر چیست، چگونه کار میکند، تاریخچه تتر و غیره.

تاریخچه تتر :

تتر برای اولین بار در ژوئیه 2014 به وجود آمد. توسعه دهندگان تتر براک پیرس، کریگ سلرز و ریو کالینز هستند. تتر در ابتدا با نام Real Coin  به دنیا معرفی شد ولی بعدها به تتر تغییر نام داد. هدف از ایجاد تتر حفظ ارزش 1:1 با دلار آمریکا بود. در اصل تتر یک stable coin  است. به این معنا که ارزش آن معادل دلار آمریکاست و و توسط این ارز پشتیبانی میشود. تتر برای اولین بار روی شبکه بلاک چین Omni پیاده سازی شد. ولی بعدها به خاطر محبوبیت و درخشش خود و نیاز دیگر پلتفرم ها به یک استیبل کوین معتبر به دیگر شبکه ها نیز وارد شد. در واقع تتر شبکه اختصاصی خود را ندارد، و به عنوان کوین دوم در شبکه های معتبر دیگر مثل بیت کوین، اتریوم و ترون و غیره عمل میکند.

تتر چگونه کار میکند؟

همان طور که اشاره شد توکن های تتر بر خلاف دیگر ارزهای دیجیتال که فاقد اعتبار و پشوانه واقعی هستند توسط یک شرکت به اسم iFinex  تولید میشود. زمانی که فرد اقدام به خرید حجم زیادی تتر می کند این شرکت در مقابل دلار نقد که از کاربر میگیرد تتر در اختیار اون قرار میدهد. برعکس وقتی شخصی اقدام به فروش تتر به مقدار قابل توجهی میکند، می تواند تترهای خود را به شرکت iFinex بفروشد، و در مقابل دلار دریافت کند. شرکت اصلی هم میتواند تترهای دریافتی را به شخص دیگری بفروشد یا از چرخه معاملات خارج کند.

مزایای تتر چیست؟

شاید بتوان در بین ارزهای دیجیتال مزایایی برای تتر بیان کرد که در دیگر ارزها دیجیتال خیلی مشهود نیست:

•    ثبات قیمتی 
همانطور که بیان شد تتر استیبل کوینی است، که ارزش آن با دلار امریکا محاسبه میشود و پشتوانه آن ارز فیات دلار است. لذا این ارز دیجیتال تاثیری از نوسانات بازار ارز نمیگیرد و قیمت آن ثابت است، و به عنوان یک کوین مورد اعتماد مورد توجه است.

•    کارمزد پایین، کارکرد سریع و آسان 
از آنجایی که بلاک چین های زیادی از تتر پشتیبانی میکنند، میتوانید این استیبل کوین را با کمترین کارمزد انتقال دهید. از شبکه ها با کارمزد پایین تتر میتوان به TRC20، BEP20 اشاره کرد.

•    امنیت
وجود پشتوانه دلاری برای تتر یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است. تتر با بهره گیری از %74 پشتوانه دلاری یکی از امن ترین کوین های دنیا به شمار می آید.

انواع تتر :

از لحاظ تقسیم توکن های تتر بر روی شبکه بلاک چین میتوان تتر را به سه دسته تقسیم کرد. تتر روی سه شبکه از بلاک چین ارائه می شود، که در واقع همه تترها از نظر ماهیت یکی هستند و با نماد USDT شناخته میشوند. ولی توزیع آنها روی شبکه ها متفاوت است.

•    تتر Omni 
این نوع تتر بر روی شبکه متعلق به بیت کوین قرار دارد.

•    تتر ERC20
این نوع تتر بر روی شبکه متعلق به اتریوم قرار دارد.

•    تتر TRC20
این نوع تتر روی شبکه متعلق به ترون قرار دارد.

برای فهمیدن بستر شبکه ای که تتر روی آن قرار دارد، راحترین روش بررسی آدرس کیف پول مربوط به آن است. آدرس کیف پول TRC20 معمولا با "TX"، ERC20 با "0X"  و Omini با "BC1" شروع می شود.

خرید و فروش تتر :

شما برای انجام معاملات مربوط به خرید تتر و فروش آن در ایران میتوانید از صرافی های داخلی معتبر استفاده کنید. میتوانید با ورود به یکی از صرافی های معتبر داخلی و ثبت نام صرافی و تهیه کیف پول دیجیتال میتوانید به راحتی هرچه تمام تر اقدام به خرید و فروش تتر بکنید.

نتیجه گیری :
تتر به عنوان یکی از پیشگامان دنیای ارز دیجیتال و با داشتن خصوصیاتی چون امنیت، ثبات، آسانی و شفافیت در معاملات و بسیاری دیگر از مزیت ها در مقابل کارمزد و هزینه ای بسیار ناچیز به سرعت در میان معامله گران و فعالان بازار سرمایه تبدیل به یک ارز محبوب شد، و توانست بسیاری از کمبودها و خلاء ها در مبادلات مالی را برطرف کند. لذا شناخت پتانسیل ها و کاربردها و آشنایی با این ارز در دنیای ارز دیجیتال امروز به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.
 

بالا