ارز دیجیتال

ربات های معامله گر ارز دیجیتال چگونه کار میکنند؟

1401/12/08 0

حضور در بازار سرمایه گذاری ارز دیجیتال شما را هر روز با شگفتی‌های بیشتری مواجه می‌کند که ربات‌ها یکی از آنها هستند. تعجب نکنید! ربات تریدر یا بات معامله‌گر (Trader Bot) قبل‌تر در بازار فارکس و سهام استفاده می‌شد و در حال حاضر ۸۰ درصد بازار سهام در دست این نرم‌افزار است.این ربات‌ها مدتی است به بازار ارز دیجیتال نیز راه پیدا کرده‌اند و تریدرهای این بازار برای سهولت کار و ترید ارز دیجیتال با سود بیشتر از ربات معامله‌گر ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.ربات‌ ارز دیجیتال مجموعه‌ نرم‌افزارهایی هستند که در زمینه‌‌های مختلف به‌عنوان یک دستیار هوشمند به کمک انسان‌ها می‌آیند. در بازارهای اقتصادی نیز از آن‌ها به‌عنوان دستیار معاملاتی استفاده می‌شود. در این می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ربات ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟

ربات معامله گر ارز دیجیتال چیست؟

ربات تریدر ارز دیجیتال یا هان ربات ترید کریپتو یک برنامه نرم افزاری است که به طور خودکار در صرافی‌ها معامله می‌کند. ربات تریدر به جای ورود هر معامله در صرافی به صورت دستی، می‌تواند به داده‌های حساب صرافی کاربران دسترسی داشته و به صورت خودکار معاملات را انجام دهد. این فرایند از طریق رایانه‌ها مدیریت می‌شود که سرعت و دقت آن فراتر از توانایی انسان است.استراتژی‌هایی که این ربات‌های تریدر ارزهای دیجیتال پیاده سازی می‌کنند قادر به انجام هر کاری از معامله گرفته تا ساخت استراتژی‌های سفارشی و آربیتراژ (arbitrage) پیشرفته در زمان واقعی در صرافی‌ها هستند.امکانات این بات‌ها تقریباً نامحدود است. هر ربات تریدر به طور کلی یک استراتژی تریدر را پیاده سازی می‌کند که متکی به الگوریتم‌هایی است که توسط توسعه دهنده برنامه ایجاد شده است.ربات ترید انواع مختلفی دارد. بعضی بر اساس الگوریتم های تحلیل تکنیکال نسبت به خرید یا فروش اقدام می کنند. بعضی از ربات ها هم صرفا کار خرید و فروش را بر اساس سیگنال که از منبع خارجی به آنها می دهند، انجام می دهد.

ربات های معامله گر چگونه کار میکنند؟

نحوه کار این نرم افزارها به این صورت است که پس از دریافت اطلاعات از بازار، برای کسب سیگنال‌های سودمند و قابل اجرا، از استراتژی‌های معاملاتی کدنویسی و از پیش تعیین شده مبتنی بر الگوهای تاریخی بازار برای طبقه‌بندی داده‌ها و اطلاعات استفاده می‌کنند. به عنوان مثال ممکن است یک ربات با بررسی نمودار ETH/USDT به این نتیجه برسد که قیمت در کف قرار دارد و زمان مناسبی برای خرید اتریوم است، به همین دلیل بلافاصله یک معامله لانگ برای این رمز ارز باز می‌کند.اندیکاتورها نیز الگوهای ریاضیاتی رسم‌شده روی چارت قیمت هستند که برای شناسایی روند در بازار کاربرد دارند. ربات‌ها این پترن‌ها را در نظر گرفته و به صورت خودکار سیگنال‌های مناسب را استنتاج می‌کنند. این اندیکاتورها شامل میانگین متحرک نمایی و ساده، شاخص قدرت نسبی، اصلاح فیبوناچی، ابر ایچیموکو، انحراف معیار و موارد دیگر هستند.

مزایای استفاده از ربات های معامله گر :

•    قدرت بیشتر:  داده‌هایی که یک انسان می‌تواند در بازه زمانی مشخصی پردازش کند، محدود است. حتی در صورتی که بتوانید تمامی داده‌های موجود را هم تحلیل کنید، تصمیم‌گیری براساس آن‌ها خیلی سخت خواهد بود، اما یک ربات معامله‌گر می‌تواند به‌راحتی حجم زیادی از داده‌ها را پردازش کند و به یک نتیجه مشخص برسد.

•    بهره‌وری بالا:  معامله ارز با استفاده از ربات تریدر همیشه بهره‌وری بسیار بیشتری را برای سرمایه‌گذار دارد. در این روش نیازی نیست نگران تأخیر یا خطای انسانی باشد و تا زمانی که بتواند داده‌های ضروری را دریافت کند، می‌تواند معاملات را با سود بیشتری برای شما انجام دهد. همچنین این ربات‌ها می‌توانند ۲۴ ساعته فعالیت کنند.

•    نبود احساسات:  ربات معامله‌گر همه تصمیم‌گیری‌های ضروری را براساس داده‌های دریافتی انجام می‌دهد و برخلاف انسان ترس و طمع در ساختار آن‌ها وجود ندارد. معامله‌گران با تجربه می‌توانند تصمیم‌های خودشان را بیشتر براساس منطق بگیرند تا احساسات، اما همه این‌طور نیستند و به‌ویژه در افراد تازه‌کار ممکن است احساسات بر منطق غلبه کند. چنین موضوعی برای ربات‌ها وجود ندارد و احساسات به‌صورت کامل از معادله حذف می‌شود. به‌جرئت می‌توان گفت نبود احساسات در معاملات ربات‌ها مهم‌ترین تفاوت و مزیت معاملات الگوریتمی با معاملات انسانی است.

نتیجه گیری :
ربات‌ تریدر ابزار مناسبی برای خودکارسازی سرمایه‌گذاری‌ در حوزه ارزهای دیجیتال و مدیریت ریسک و ایجاد قوانینی برای انجام معاملات است. شما می‌توانید استراتژی‌هایی را بر‌اساس داده‌های قبلی بازار تنظیم یا محبوب‌ترین روش‌های موجود را انتخاب کنید که سایر کاربران آن را آزمایش کرده‌اند. داشتن چنین ابزار مناسبی می‌تواند برای معامله‌گران هوشمند ضروری باشد؛ اما نباید فراموش کرد که حضور و نظارت کاربر همچنان برای به‌حداکثررساندن سود و جلوگیری از ضررهای چشمگیر ضروری است.ربات‌‌های تریدر درکنار مزایای بسیارشان، معایبی نیز دارند. به‌خاطر بسپارید که ربات‌ها بر‌اساس شرایط و اقداماتی کار می‌کنند که شما برایشان تعیین کرده‌اید. بنابراین، باید درک درستی از ارزهای دیجیتال داشته باشید و در‌عین‌حال از استراتژی سرمایه‌گذاری مناسبی بهره ببرید. علاوه‌بر‌این، باید به‌خاطر بسپارید که اگر به‌دنبال درآمد غیرفعال (Passive Income) هستید، ربات‌های معاملاتی مناسب نیستند؛ چرا‌که دریافت نتایج مناسب از چنین نرم‌افزاری مستلزم صرف زمان و تلاش مستمر است.


 

بالا