ارز دیجیتال

صرافی یونی سوآپ چیست؟

1402/02/21 0

صرافی یونی سواپ یکی از پلتفرم‌های سیستم مالی غیر متمرکز یا همان دیفای است. در این مطلب، خرید و فروش ارز دیجیتال و کسب درآمد در Uniswap را آموزش می‌دهیم. صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) معمولا تجربه کاربری دلچسبی ندارند و لیست سفارشات آنان نیز از حجم چندانی برخوردار نیست. اما امروزه پلتفرم‌های بدون نیاز به اجازه‌ای مثل یونی سواپ، به بازارهای معاملاتی با میزان لیکوئیدتی بالا تبدیل شده‌اند. در این پلتفرم می‌توان به راحتی و با چند کلیک به تبادل توکن‌ها و ارزهای دیجیتال مختلف پرداخت. در واقع این نوع از صرافی‌های غیر متمرکز در دیفای (DeFi) اخیرا آنقدر عملکرد خوبی داشته‌اند که اکنون با صرافی‌های متمرکز بزرگ رقابت می‌کنند. صرافی Uniswap به هر کسی اجازه می‌دهد تا هر نوع توکنی که با استاندارد ERC20 ساخته شده باشد را به لیست معاملاتی‌اش اضافه کند؛ تنها شرط داشتن یک والت از نوع web3 و نقدینگی کافی است. با انتشار نسخه دوم یونی سواپ (Uniswap V2)، این صرافی اکنون از ویژگی‌هایی مثل فلش سواپس (Flash Swaps)، جفت‌های معاملاتی ERC20/ERC20 و اوراکل‌های قیمت بهره می‌برد.

صرافی یونی سوآپ چیست؟

یونی سواپ (Uniswap) یک صرافی غیر متمرکز است که بر خلاف مکانیزم صرافی‌های متمرکز، امکان تبادل توکن‌ها را بدون نیاز به سفارش‌گذاری در لیست سفارش‌ها فراهم کرده است. نحوه سواپ در صرافی‌های متمرکز به این صورت است که شما توکنی را از کیف پول خود به کیف پول صرافی انتقال می‌دهید و برای دریافت توکن دیگر در لیست سفارش قرار می‌گیرید، طرف دوم هم توکنش را به صرافی می‌دهد و در لیست قرار می‌گیرد. حالا صرافی از کیف پول خودش توکن مورد نظرتان را به شما و توکن فرد دوم را به کیف پول او انتقال می‌دهد. راحت‌تر نیست که دو طرف مستقیما توکن‌هایشان را با هم مبادله کنند؟ یونی سواپ همین کار را می‌کند.

تاریخچه صرافی یونی سواپ :

پروتکل یونی سواپ توسط یکی از توسعه دهندگان اتریوم به نام هیدن آدامز (Hayden Adams) تاسیس شد. بنیاد اتریوم (Ethereum Foundation) بودجه‌ای معادل با ۱۰۰ هزار دلار در اختیار وی قرار دارد تا با تشکیل تیمی که کمتر از ۱۰ عضو داشت، یک صرافی غیر متمرکز بسازد. یونی سواپ در نوامبر سال ۲۰۱۸ کار خود را آغاز و تنها در عرض دو سال، توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرد. در آوریل سال ۲۰۱۹ (فروردین 98)، تیم توسعه دهنده این صرافی موفق شد یک میلیون دلار سرمایه از طریق حمایت صندوق پوشش ریسک پارادایم (Paradigm) کسب کند. بدین ترتیب شرایط برای انتشار نسخه دوم یونی سواپ در ماه می سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت 99) فراهم شد.

نتیجه گیری :
یونی سواپ یک پلتفرم مبتنی‌بر بازار ساز خودکار است، که می‌توانید در آن به مبادله توکن‌های ERC20 و شبکه پالیگان بپردازید و همینطور از راهکارهای لایه ۲ آربیتروم و آپتیمیزم استفاده کنید. به‌علاوه، می‌توانید در استخرهای نقدینگی این پروتکل تامین نقدینگی کنید و کارمزد مبادلات دیگر کاربران را به‌عنوان پاداش دریافت کنید. پلتفرم Uniswap انقلابی در میان صرافی‌های ارز دیجیتال محسوب می‌شود. این پلتفرم ایده جدیدی را معرفی کرد و مشکل نقدینگی را که مشکل بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز بود، حل کرد. این دکس نیاز به احراز هویت ندارد و به‌راحتی می‌توانید توکن‌های خود را در آن لیست کنید. نظر شما درباره یونی سواپ چیست؟ آیا پروتکل Uniswap می‌تواند جای صرافی‌های متمرکز را تصاحب کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

بالا