ارز دیجیتال

واش تریدینگ چیست؟

1402/02/17 0

در چند ماه گذشته، داده‌ها و تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مشکل تجارت شستشو یا واش تریدینگ (wash trading) صنعت نوپای ارز دیجیتال را بسیار آزار می‌دهد. کلید حل این مشکل در دست صرافی‌هاست و این صرافی‌ها باید تعهد لازم را داشته و استراتژی‌هایی مناسب برای حل این مشکل انتخاب کنند. تجارت شستشو یکی از مشکلات جدی در بازار‌های بیت کوین و ارز دیجیتال است. ما در این مقاله توصیه‌هایی را ارائه می‌دهیم که به کاهش مشکل واش تریدینگ کمک می‌کنند. ما مدعی نیستیم که این توصیه‌ها می‌توانند کاملا مشکل را حل کنند اما اعمال آنها قطعا می‌تواند مشکل تجارت شستشو را در جهان ارز دیجیتال کم کند و بازار‌هایی عادلانه‌تر را فراهم آورد.

واش تریدینگ چیست؟

واش تریدینگ فروشی را تعریف می‌كند كه در آن یک تاجر يک دارایی را می‌فروشد، سپس آن را همزمان با فروش یا تقریباً بازخرید می‌كند. تجارت شستشو می‌تواند به عنوان نوعی دستکاری بازار مورد استفاده قرار گیرد. یک سرمایه گذار در تلاش برای تأثیر گذاری بر قیمت یا فعالیت تجاری، همان دارایی را به صورت متوالی خریداری و می‌فروشد. انگیزه‌های مختلفی برای یک تاجر یا شرکتی وجود دارد که بخواهد در تجارت شستشو شرکت کند. هدف ممکن است تحریک فعالیت خرید به منظور افزایش قیمت‌ها یا تشویق فروش برای کاهش قیمت‌ها باشد. انگیزه دیگر ممکن است شامل تلاش یک معامله‌گر برای استفاده از تجارت شستشو برای از دست دادن سرمایه باشد، و سپس برای خرید دارایی با هزینه کمتر که اساساً به دنبال تخفیف مالیاتی است. اگرچه تجارت شستشو ممکن است شامل چندین معامله‌گر، شرکت و حساب مختلف باشد، انگیزه یکسان است. هدف از تجارت شستشو گمراه کردن، افزایش درک قیمت و حجم یک دارایی مالی است که معامله می‌شود.

واش تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

نیت شرکت‌کنندگان در این تجارت و نتیجه حاصل از این تراکنش‌ها هر دو دست در دست هم می‌دهند تا واش تریدینگ به اهداف اصلی خود دست یابد. تجارت شست‌وشو زمانی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار توکن‌های یک سرمایه ثابت را هم‌زمان خرید و فروش می‌کند. از سوی دیگر، تعریف این تجارت پا را یک مرحله فراتر گذاشته و هدف یا نیت سرمایه‌گذار و نتیجه تراکنش هر دو را لحاظ می‌کند. نیت تریدر یا سرمایه‌گذار باید مرتبط با واش تریدینگ باشد و این افراد باید حتماً دارایی‌هایی با مالکیت منافع مشترک را در مدت‌زمان کوتاهی خرید و فروش کنند. مالکیت منافع به حساب‌هایی اطلاق می‌شود که یک شخص یا کمپانی خاص در اختیار خود دارد. قانون‌گذاران مالی معمولاً به معاملاتی که بین حساب‌هایی با مالکیت منافع مشترک انجام می‌شوند، توجه ویژه نشان می‌دهند؛ چراکه این معاملات می‌توانند فعالیت واش تریدینگ را برملا کنند. با وجود این، تجارت شست‌وشو همواره به معاملات واقعی نیاز ندارد و می‌تواند زمانی رخ دهد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به‌ظاهر تراکنش‌ها را روی کاغذ انجام می‌دهند و هیچ‌گونه دارایی را رد و بدل نمی‌کنند.

نتیجه گیری :
اگرچه توصیه‌های ذکر شده در این مقاله تجارت شستشو را کاملا از بازار‌های ارز دیجیتال حذف نمی‌کند، اما می‌تواند بسیار موثر باشد و واش تریدینگ را کاهش دهد. نمی‌توان در این میان بی‌تفاوت بود و از این اقدامات صرف نظر کرد. اگر با واش تریدینگ مقابله نشود، صنعت ارز دیجیتال با مشکل مواجه خواهد شد و ممکن است هرگز به پذیرش عام نرسد. اخیرا گزارش‌های زیادی در مورد فعالیت‌های ترید مشکوک گزارش شده است و ما معتقدیم که شفافیت در این فضا بسیار اهمیت دارد و صنعت ارز دیجیتال را به جلو می‌برد. امیدواریم توصیه‌های مطرح شده در این مقاله باعث تغییر نگرش صرافی‌ها شود و جامعه ارز دیجیتال را برای اعمال راه‌حل‌هایی برای مقابله با تجارت شستشو تشویق کند.


 

بالا