ارز دیجیتال

رپد کوین چیست؟

1402/03/28 0

هر دارایی دیجیتال را می‌توان در بلاک چین مرتبط با آن دارایی استفاده کرد، اما آیا می‌توان آن‌ها را در یک بلاک چین دیگر به کار برد؟ به عنوان مثال، اگر بخواهیم ارز دیجیتال بیت کوین را به جای بلاک چین خود در بلاک چین اتریوم به کار بگیریم،‌ باید چه اقداماتی انجام دهیم؟ کوین‌هایی که در یک بلاک چین خاص قرار دارند،‌ به سادگی قابل انتقال به بلاک چین‌های دیگر نیستند و برای عملی کردن این انتقال، نیاز داریم عملیاتی روی کوین‌ها انجام دهیم تا در یک بلاک چین دیگر قابل استفاده باشند. سوال رپد توکن چیست در چنین شرایطی مطرح می‌شود. بلاک چین‌های مختلف مانند بیت کوین و اتریوم، عملکرد و قابلیت‌های متفاوتی دارند. این بلاک چین‌ها به واسطه تفاوت‌های بنیادی الگوریتم‌های خود،‌ نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند. این مسئله باعث می‌شود بلاک چین‌ها استقلال و امنیت بیشتری داشته باشند،‌ اما در عین حال وجود فضایی مشترک که در‌ آن داده‌ها و اطلاعات به سادگی تبادل شوند،‌ امری مهم تلقی می‌شود. برای ایجاد این فضا و استفاده از دارایی‌های غیر بومی در بلاک چین، از Wrapped Token استفاده می‌کنیم. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که رپد توکن چیست و چگونه کار می‌کند. پس از آن، مزایا و معایب این نوع توکن‌ها را بررسی و انواع آن را معرفی می‌کنیم.

رپد کوین چیست؟

حتما یکی از اولین سوالات شما این است که Wrap به فارسی یعنی چه؟ اجازه بدهید قبل از این که بگوییم رپد توکن (Wrapped Token) چیست ، معنی کلمه Wrapped را بررسی کنیم. کلمه Wrap در لغت به معنای پوشاندن، پنهان کردن، پیچیدن چیزی، روکش کردن یا  قرار دادن چیزی در جعبه یا پاکت برای پنهان کردن آن است؛ اما از آن‌جایی که عبارت Wrapped Token جاافتاده و رایج‌تر است و تقریبا معادل فارسی ندارد که مفهوم دقیق را برساند، در فارسی هم به آن رپد توکن می‌گوییم. در واقع به این دلیل به آن‌ها Wrapped Token می‌گویند که دارایی اصلی، در یک پوشش یا به زبان فنی در یک Digital Vault (صندوق دیجیتال) نگهداری می‌شود. سیستم این صندوق دیجیتال طوری است که افرادی که اجازه دسترسی ندارند، نمی‌توانند داده‌های موجود در خزانه را ببینند و تنها افرادی که باید در هر مرحله روی دارایی‌های موجود در این خزانه نظارت داشته باشند، به آن دسترسی دارند. در ادامه مقاله چگونگی ساخته شدن توکن‌های رپد را بیشتر توضیح می‌دهیم. همانطور که می‌دانید هر شبکه بلاکچینی رمزارزهای خودش را دارد؛ اتریوم، بیت کوین، پولکادات، بایننس اسمارت چین و غیره. شما نمی‌توانید توکن یک شبکه را به شبکه بلاکچین دیگری انتقال دهید. از آن‌جایی که شبکه‌های مختلف بلاکچینی سیستم‌های متمایزی هستند، فعلاً راهی برای اینکه این شبکه‌ها مستقیماً با همدیگر ارتباط داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند وجود ندارد. بنابراین توکن‌ها با شبکه‌های غیر بومی سازگاری ندارد؛ اما یک راه برای دور زدن این محدودیت‌ها و معامله دارایی‌ها روی شبکه غیر بومی وجود دارد که به آن توکن رپد گفته می‌شود. رپد توکن قابلیت همکاری بین بلاکچین‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در واقع رپد توکن‌ها عملکردی مانند کراس چین (Cross Chain) دارند. با کمک فناوری میان زنجیره ‌ای (Cross Chain)؛ پلی میان چندین بلاک چین ایجاد می‌شود تا امکان تعامل بین بلاکچین‌ها بدون نیاز به واسطه افزایش یابد.

مزایا و محدودیت‌های استفاده از رپد توکن :

تعداد زیادی از بلاک چین‌ها استانداردهای توکن مختص به خود را دارند. مانند ERC20 برای اتریوم یا BEP20 برای اسمارت چین بایننس و این استانداردها را نمی‌توان در چندین بلاکچین استفاده کرد. رپد توکن‌ها امکان استفاده از رمز ارزهای غیربومی را در دیگر بلاک چین‌ها نیز دارند. علاوه بر موردی که در قسمت بالا ذکر شد. رپد توکن می‌تواند افزایش نقدینگی و بالاتر رفتن سود سرمایه را در صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز به همراه داشته باشد. با ایجاد رپد توکن می‌توان از دارایی‌های بلااستفاده در بلاک چین‌های دیگر برای ایجاد نقدینگی بیشتر استفاده کرد. دیگر مزیت آنها، پایین آوردن زمان تراکنش‌ها و کارمزدها است. با اینکه بیت کوین دارای ویژگی‌های خارق العاده‌ای است. اما سریع‌ترین شبکه نیست و گاهی کارمزد تراکنش‌ها در آن به مبالغ بسیار بالایی می‌رسد. با استفاده از Wrapped Token مشکلاتی از این دست را را می‌توان مرتفع نمود. در سمت مقابل، بیشتر رپد توکن‌های موجود در حال حاضر اینگونه‌اند. که می‌بایست به ارائه‌دهنده توکن اعتماد کنیم. و سرمایه خود را جهت دریافت رپد توکن در اختیارشان قرار دهیم. حداقل اکنون نمی‌توان تراکنش‌های واقعی بین بلاک چین‌های مختلف انجام داد. برای این کار باید به یک ارائه‌دهنده رپد توکن مراجعه کرد. با این حال، بعضی از پلتفرم‌های ساخت رپد توکن به صورت غیر متمرکز در حال پیشرفت هستند. ممکن است در آینده از لزوم اعتماد به ارائه‌دهندگان برای ضرب و بازخرید رپد توکن‌ها بی‌نیاز شویم. دیگر محدویتی که کار با رپد توکن می تواد ایجاد کند، فرآیند ضرب و بازخرید آن است که به علت کارمزدهای بالا می‌تواند تقریبا دارای هزینه بالایی باشد و باعث کاهش قیمت شود.

نتیجه گیری :
یک رپد توکن، قابلیت عملکرد توکن‌ها بر روی پلتفرم‌های غیربومی‌ را میسر می‌کند. آن‌ها نسخه‌های توکنیزه‌ شده از دارایی‌های اصلی مانند بیت کوین هستند که می‌توانند در پلتفرم‌های دیفای و دیگر برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده شوند. معروف‌ترین رپد توکن، رپد بیت کوین است که این توکن را در شبکه‌ی اتریوم، پشتیبانی می‌کند. سازوکار ساخت یک رپد بیت کوین سه بازیگر اصلی، یک سازمان خودمختار DAO، مرچنت یا مدیر و ضرب‌کننده یا Custodian دارد.

بالا