ارز دیجیتال

الگوریتم گورخر چیست؟

1401/11/25 0

گوگل دارای الگوریتم‌های متنوعی و بسیار زیادی است که کار اصلی آن‌ها بهینه‌سازی نتایج موتور گوگل بررسی سئو محتوای سایت می‌باشد. یکی دیگر از الگوریتم‌های مهم گوگل برای کنترل نتایج موتور جستجو گوگل، الگوریتم گورخر است. هر کدام از این الگوریتم‌ها کاربرد خاصی دارند و برای هدف خاصی طراحی‌شده‌اند اما وجه اشتراک و هدف همه‌ی آن‌ها، ارائه بهترین و نزدیک‌ترین نتایج برای نمایش به کاربر است. گوگل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین موتور جست‌وجو دنیا مهم‌ترین مهم‌ترین هدف خود را رضایت کاربران و مخاطبانش می‌داند. این موتور جست‌وجو در تلاش است شرایطی را ایجاد کند که کاربر در کمترین زمان ممکن به نتیجه مورد نظر خود برسد. گوگل برای رسیدن به این امر مهم از الگوریتم‌های کنترل بهینگی سایت‌ها استفاده می‌کند. امروز به می‌خواهیم یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل را مورد بررسی قرار دهیم. الگوریتم گورخر، اینکه الگوریتم گورخر چیست، چه وظیفه‌ای دارد و غیره.

الگوریتم گورخر :

الگوریتم گورخر گوگل (Google Zebra Algorithm) یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین الگوریتم‌های گوگل است که مسئول نظارت بر فروشگاه‌ها و کسب و کارهای اینترنتی و جلوگیری از کلاهبرداری‌ها و تخلفاتی است که از طریق فروشگاه‌های اینترنتی صورت می‌گیرد است. این الگوریتم با شناسایی فروشگاه‌های قلابی و بی‌کیفیت اینترنتی که عمدتاً هدف آنها کلاهبرداری از کاربران است آنها را حذف کرده و به فعالیت آنها پایان می‌دهد.

تاریخچه الگوریتم گورخر :

گستردگی کسب و کارها در فضای مجازی و اینترنتی، زمینه را برای فعالیت سایت‌های متخلف و فروشگاه‌های نامعتبر فراهم کرد و باعث زیر سؤال رفتن اعتبار کسب و کارهای اینترنت شد. همین موضوع گوگل را بر آن داشت تا فکری به حال فروشگاه‌های اینترنتی که اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کردند بیندیشد. همین موضوع باعث به وجود آمدن الگوریتم گورخر شد. مت کاتس (Matt Cutts)، مدیر سابق بخش اسپم گوگل برای اولین بار در سال 2013 الگوریتم گورخر را برای مقابله با فروشگاه‌ها و کسب و کارهای متخلف در محیط اینترنت طراحی و ارائه کرد.

علت نام گذاری الگوریتم گورخر :

 پوست بدن گورخر دارای یک الگوی راه‌راه سیاه و سفید است که قسمت سفید بدن گورخر نوری از خود منعکس می‌کند. که همین نور باعث دفع حشرات مزاحم می‌شود. از طرفی الگوریتم گورخر هم از یک الگوی سیاه و سفید مانند سایر الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌کند. درواقع علت نام‌گذاری الگوریتم گورخر به‌خاطر همین ویژگی است. الگوریتم گورخر هم مانند خود گورخر به دفع و حذف سایت‌های فروشگاهی کلاهبردار و  بی‌کیفیت می‌پردازد و به شکلی طراحی شده است که از از کلاهبرداری‌های سایبری در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی جلوگیری کند.

هدف اصلی الگوریتم گورخر :

همان‌طور که اشاره کردیم الگوریتم گورخر نسبت به سایت‌ها و فروشگاه‌های ناامن و نامعتبر حساس است. و از فعالیت سایت‌ها و یا فروشگاه‌هایی که بی کیفیت هستند جلوگیری می‌کند. در ادامه به مواردی که الگوریتم گورخر نسبت به آن حساس است و ممکن از فعالیت سایت را متوقف کند، اشاره می‌کنیم.
•    هک اطلاعات : بعضی سایت‌های اینترنتی با هدف گرفتن اطلاعات محرمانه از کاربر و سوء استفاده از آنها به روی کار آمده‌اند که الگوریتم گورخر نسبت به آنها حساس است.
•    حذف فروشگاه‌های اینترنتی فیک : برخی از فروشگاه‌ها با ظاهر سایت‌های فروشگاهی اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند و از نظر الگوریتم گورخر متخلف شناخته می‌شوند.
•    حذف سایت‌های فروشگاهی بی‌کیفیت : یکی دیگر از کاربردهای الگوریتم گورخر حذف سایت‌هایی است که به ارائه خدمات و کالاهای بی کیفیت می‌کنند.
•    حذف سایت‌های فروشگاهی که قوانین را دور می‌زنند : هر سایت فروشگاهی که قصد تخلف و یا دور زدن قوانین وضع شده برای کسب و کارهای اینترنتی را داشته باشد از طرف این الگوریتم متخلف شناخته شده و می‌تواند باعث پایان فعالیت سایت شود.

الگوریتم گورخر چگونه کار می‌کند؟

در الگوریتم گورخر تمرکز اصلی گوگل بیشتر به مسائل فنی معطوف است. بنابراین شناخت این الگوریتم از جهت سئو سایت و ارتقا رتبه سایت در موتور جستجو گوگل مهم است. همان طور که قبل‌تر هم اشاره شد یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های گوگل جلب رضایت مشتری است، پس اگر نمی‌خواهید از طرف الگوریتم گورخر گوگل جریمه شوید، باید به هر شکلی رضایت کاربران خود را جلب کنید. یکی از مواردی که می‌تواند اعتماد کاربر را جلب کند استفاده از SSL ها می‌باشد.SSL یکی از مواردی است که با تبدیل http به https دامنه سایت شما را امن می‌کند. الگوریتم گورخر به محض اینکه نسبت به خدمات ارائه شده از طرف شما و حسن عملکرد شما شک کند، بلافاصله به فعالیت شما پایان خواهد داد. بنابراین الگوریتم گورخر گوگل یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌ها این شرکت است که صاحبان کسب و کار لازم است به آن توجه زیادی داشته باشند.

نتیجه گیری :

فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به الگوریتم گورخر باید بیشتر حساس باشند. و سعی کنند قوانین و ضوابط وضع شده در زمینه کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های اینترنتی را رعایت کنند تا از طرف این الگوریتم جریمه نشوند. معمولاً جریمه‌های الگوریتم گورخر مساوی با حذف کسب کار اینترنتی متخلف خواهد بود. لذا اقدام به راه اندازی کسب  و کارهای نامعتبر و ناامن و بی کیفیت ممکن است به کلی باعث حذف شما شود. موتور جستجوی گوگل با ارائه الگوریتم گورخر، تلاش کرد که هدف همیشگی خود که جلب رضایت مشتری است، بیشتر از همیشه نزدیک باشد.

بالا