ارز دیجیتال

ارز دیجیتال زیلیکا چیست؟

1402/10/10 0

با رشد شبکه‌های بلاکچینی ارز دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، دفتر کل دیجیتال آنها هم بزرگ‌تر می‌شود و در نتیجه، پردازش تراکنش‌ها با سرعت کمتری صورت می‌گیرد. در حالت کلی، مقیاس‌پذیری مهم‌ترین مشکلی است که این شبکه‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa) اولین پروژه‌ای است که با اتکا به فناوری شاردینگ (sharding)، سعی در حل این مشکل دارد. اما ارز زیلیکا چیست؟ برای آشنایی بیشتر با این پروژه و آینده آن، با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

معرفی ارز دیجیتال زیلیکا (Zilliqa)

اتریوم (ETH) نخستین بلاکچین عمومی بود که الگوریتم اجماعی به نام شاردینگ را مورد استفاده قرار داد. به موجب آن تراکنش ها و محاسبات به صورت بسته هایی از اطلاعات که Shard نام دارند، به خارج از شبکه ارسال می گردند. این شاردها می توانند مجدداً به صورت یک تکه (Chunk) بازگردانده شوند. این ایده نخستین بار توسط توسعه دهندگان بیت کوین (BTC) مطرح گردید؛ با این حال اتریوم امیدوار بود که بتواند مقیاس پذیری بالاتری را پیاده نماید. علی رغم این موضوع، شاردینگ در اتریوم همچنان نقایصی را به همراه داشت. در اینجا بود که ارز دیجیتال Zilliqa و توکن زیلینگ (ZIL) برای حل این مشکلات روی کار آمدند. زیلیکا از یک رویکرد منحصر به فرد برای حل مشکلات مقیاس پذیری استفاده می کند. این پلتفرم با انجام تراکنش های بین زنجیره ای و انتقال داده از طریق سازوکار ترکیبی اثبات کار (PoW) – تحمل خطای بیزانس (BFT) که اطلاعات مشتریان را مورد تأیید و حفاظت قرار می دهد، تحولی را در مقایسه با دیگر رقبای خود به نمایش گذاشته است. زیلیکا در ژوئن سال ۲۰۱۷ توسط دو تن از محققان دانشگاه ملی سنگاپور به نام های آمریت کومار (Amrit Kumar) و زینشو دان (Xinshu Don) تأسیس شد. اکثر اعضای تیم زیلیکا دارای مدرک دکتری در رشته علوم کامپیوتر یا مهندسی کامپیوتر هستند.

زبان برنامه‌نویسی شبکه زیلیکا

زبان برنامه‌نویسی در شبکه زیلیکا، Scilla است. Scilla مخفف عبارت Smart Contract Intermediate Level Language است. این زبان حول امنیت قراردادهای هوشمند به‌منظور دستیابی به یک محیط امن‌تر برای ایجاد سرویس‌های DeFi و dApps ایجاد شده است. همان‌طور که می‌دانید زمانی که قرارداد هوشمندی را بر روی بلاک چین ایجاد می‌کنیم این قرارداد قابل تغییر نیست؛ یعنی دیگر نمی‌توان کد مربوط به این قرارداد هوشمند را تغییر داد. به دلیل وجود این موضوع اطمینان از امنیت قرارداد هوشمند نوشته‌شده یکی از مهم‌ترین بخش‌های ایجاد یک قرارداد هوشمند است. زبان برنامه‌نویسی Scilla به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به‌راحتی از برنامه نوشته‌شده‌ خود اطمینان حاصل کنند.

نتیجه گیری:
زیلیکا را دیگر باید به عنوان یک اکوسیستم در کریپتوکارنسی لحاظ کرد که توانسته به خوبی جای خود را در میان پروژه‌های مطرح باز کند و قدم به قدم پیش برود. اگرچه نمی‌توان به هیچ پروژه‌ای اطمینان صد در صد داشت و باید عملکرد آن را در مرور زمان بررسی کرد. زیلیکا برنامه‌های متعددی در نقشه راه یا همان Road map خود اعلام کرده که برای راه‌اندازی دی‌اپ‌ها و تولید NFT بر بستر این شبکه است. همچنین آپگریدهای گوناگونی را مد نظر دارد که بهبود فعالیت شبکه مربوط می‌شود.
 

بالا