ارز دیجیتال

چه کسی بیت کوین را کنترل می کند و چه کسی آن را اختراع کرد؟

1403/01/30 0

 ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) ارز دیجیتالی است که انقلاب کریپتو را آغاز کرد، اما از یک لیست پستی کوچک رمزنگاری در سال 2008 پدیدار شد. در حالی که بیت کوین خود به ساتوشی ناکاموتو نسبت داده می شود، این تلاش ناشی از علاقه دیرینه جامعه رمزنگاری به ایجاد یک ارز دیجیتال الکترونیکی غیرمتمرکز و خصوصی اکنون بیت کوین به صورت غیرمتمرکز توسط یک شبکه جهانی و باز از سهامداران از طریق فرآیندی به نام اجماع تقریبی مدیریت می شود. بیت کوین یک ارز دیجیتالی است که برای به چالش کشیدن هنجارهای تاریخی در مورد نحوه صدور پول و ابزارهای انجام معاملات آنلاین طراحی شده است. اصل اصلی که بیت کوین را تا این حد انقلابی می کند، پذیرش غیرمتمرکز آن است.در هر دو سطح فنی و عملیاتی. بیت کوین یک مدیر عامل یا یک بانک مرکزی در راس خود ندارد و در واقع توسط هیچ شخص یا نهاد واحدی کنترل نمی شود. با این وجود، بیت کوین توسط شخصی ایجاد شده است و از طریق سیستمی که از آن به عنوان اجماع تقریبی یاد می شود، توسط سهامداران مختلف جامعه اداره می شود.

چه کسی بیت کوین را اختراع کرد و چرا؟

ارز دیجیتال بیت کوین توسط شخص یا گروهی از افراد با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو اختراع شد. ناکاموتو، که هویت واقعی او هرگز فاش نشده است، اعلام کرد که در اکتبر 2008 در فهرست پستی رمزنگاری در حال کار بر روی یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید است که کاملاً همتا به همتا و بدون شخص ثالث قابل اعتماد است. تصمیم ناکاموتو برای فاش کردن بیت کوین در این لیست پستی نشان‌دهنده چیز مهمی در مورد منشأ پروژه است. بسیاری از رمزنگاران موجود در لیست قبلاً در مورد نوعی پول الکترونیکی صحبت کرده بودند که خصوصی بود، توسط رمزنگاری ایمن شده بود و توسط یک نهاد متمرکز کنترل نمی‌شد. با این حال، تلاش‌های قبلی برای ایجاد چنین ارزی با یک مانع رایج به نام مشکل خرج مضاعف خنثی شد: چالش اطمینان از اینکه سکه‌های دیجیتال نمی‌توانند دو بار بدون اتکا به یک واسطه مورد اعتماد خرج شوند. دوبار خرج کردن پول نقد فیزیکی دشوار است، زیرا استفاده از آن برای خرید کالا مستلزم تحویل آن به تاجر است. به همین ترتیب، دولت ها به شدت عملیات جعل را پلیس می کنند. با این حال، فایل های دیجیتال به راحتی کپی می شوند. بنابراین رمزنگاران سرگردان شدند چگونه می‌توانید از کپی کردن سکه‌های دیجیتال بدون اینکه بانک، شرکت یا دولت به عنوان پلیس تقلبی عمل کند، جلوگیری کنید؟ به جای یک شخص ثالث قابل اعتماد، ساتوشی ناکاموتو سایفرپانک این مشکل را با ایجاد یک سیستم غیرمتمرکز که به رمزنگاری متکی است برای اثبات اینکه سکه‌ها فقط یک بار خرج شده‌اند، حل کرد. به عبارت دیگر، تلاش ساتوشی برای پول نقد الکترونیکی اولین پروژه ارز دیجیتال نبود و کاغذ سفید بیت کوین به بدهکاری او به رمزنگاری هایی مانند وی دای و آدام بک اشاره می کند اما اولین و موفق ترین نمونه غیرمتمرکز بود.

ارز دیجیتال بیت کوین

چه اتفاقی برای مخترع بیت کوین ساتوشی ناکاموتو افتاد؟

ساتوشی در سال 2010 از بیت‌کوین کناره‌گیری کرد و به گاوین آندرسن، توسعه‌دهنده سابق، گفت که آنها به پروژه‌های دیگری رفته‌اند و دیگر هیچ‌وقت از او خبری نبود. رمز و راز پیرامون هویت آنها الهام بخش بسیاری از روزنامه نگاران و کارآگاهان آماتور است تا سعی کنند هویت آنها را کشف کنند. بسیاری تمایلات زبانی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، پست‌های انجمن را بررسی کرده‌اند، کدهای منتشر شده را برای تعیین مناطق زمانی بررسی کرده‌اند، و پیام‌ها را برای نکاتی درباره زندگی این شخصیت مرموز بررسی کرده‌اند. برخی از محققان به این نتیجه رسیدند که مخترع ارز دیجیتال بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو تقریباً به طور قطع یک نام مستعار است، و استفاده آنها از انگلیسی بریتانیایی احتمالا آنها را بریتانیایی یا شهروند یک کشور مشترک المنافع بریتانیا کرده است.

چه کسی بیت کوین را کنترل می کند؟

بیت کوین توسط هیچ گروه یا شخص خاصی کنترل نمی شود. در عوض، توسط ذینفعان متعدد  از جمله توسعه دهندگان، استخراج کنندگان، و کاربران اداره می شود. توسعه دهندگان کدی را می نویسند که بیت کوین را اجرا می کند. ماینرها تراکنش ها را تایید می کنند. و کاربران نرم افزار را با معامله، معامله، نگهداری و موارد دیگر به کار می اندازند. این ذینفعان به طور جمعی بیت کوین را از طریق فرآیندی به نام اجماع تقریبی اداره می کنند. اجماع تقریبی به این معنی است که بحث در مورد توسعه بیت کوین به طور غیر رسمی در کنفرانس ها و جلسات و در لیست های پستی، انجمن ها و پلت فرم های رسانه های اجتماعی صورت می گیرد و هر کسی می تواند در آن شرکت کند. در نهایت، تغییرات به عنوان به روز رسانی نرم افزار، نوشته شده توسط توسعه دهندگان پیشنهاد می شود. توسعه بیت کوین به صورت مشارکتی و آشکار انجام می شود و هر توسعه دهنده ای می تواند کمک کند. هنگامی که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار منتشر می‌شوند، کسانی که نرم‌افزار بیت‌کوین را اجرا می‌کنند می‌توانند انتخاب کنند که آیا تغییر را بپذیرند و نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنند یا آن را رد کنند و به اجرای نسخه فعلی خود ادامه دهند. توسعه‌دهندگان ارز دیجیتال بیت‌کوین تلاش می‌کنند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار را «سازگار با عقب» کنند، به این معنی که این نرم‌افزار حتی اگر کاربران به آخرین نسخه به‌روزرسانی نکنند، به کار خود ادامه می‌دهد. در نمونه ای که اختلاف نظر گسترده ای در مورد پذیرش پیشنهادهای جدید وجود دارد، بیت کوین به فورک معروف است. فورک زمانی است که گره هایی که از شبکه بلاک چین پشتیبانی می کنند به دو شبکه مختلف با دو دارایی دیجیتال بومی مجزا تقسیم می شوند. ایجاد بیت کوین کش (BCH) در سال 2017 شاید بارزترین نمونه از این پدیده باشد.

ارز دیجیتال بیت کوین

نتیجه گیری
ما در این مقاله در مورد مخترع بیت کوین، چه اتفاقی برای ساتوشی ناکاماتو افتاد و در مورد کسانی که بیت کوین را کنترل میکنند نیز حرف زدیم  ارز دیجیتال بیت کوین توسط هیچ مقام مرکزی اداره یا صادر نمی شود و از کنترل هیچ دولت یا نهادی مصون می ماند. ارزش آن به هیچ کالای فیزیکی یا اقتصاد یک کشور خاص وابسته نیست. بیت کوین از زمانی که پس از بحران مالی به جهان معرفی شد، به سنگ محک بحث و جدل تبدیل شده است. برخی از دولت ها نسبت به بیت کوین محتاط هستند و به طور متناوب بین انتقاد از ارز دیجیتال و بررسی استفاده از آن برای اهداف خود انجام داده اند.
 

بالا