ارز دیجیتال

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

1402/07/16 0

بزرگ‌ترین راز در دنیای ارزهای دیجیتال، فناوری بلاک چین و نحوه خرید و فروش بیت کوین نیست، بلکه معمای خالق بیت کوین است. بعد از آشنایی با دنیای جذاب بیت کوین، شاید شما هم کنجکاو شده باشید که در مورد خالق آن (ساتوشی ناکاموتو) بیشتر بدانید:
او اهل کجاست؟ مرد است یا زن؟
آیا او هم مانند ما اخبار بیت کوین را دنبال می‌کند؟
احساس او از موفقیت‌های جهانی بیت کوین چیست؟
و چندین سؤال دیگر که ذهن هر علاقه‌مند به حوزه ارزهای دیجیتال را به خود مشغول کرده است. به دلایلی که ما نمی‌دانیم، خالق بیت کوین تاکنون هویتش را فاش نکرده است و هیچ کس جواب سؤالات من و شما را نمی‌داند. تنها چیزی که از ساتوشی ناکاموتو می‌دانیم این است که او بیت کوین را خلق کرد!

مرد پشت بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو کیست؟

who-is-satoshi-nakamoto

ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakomoto) شخص (یا اشخاصی) است که در سال ۲۰۰۸، در مقاله خود با عنوان «بیت کوین: یک سیستم نقدی الکترونیک همتا به همتا»، بیت کوین را معرفی کرد. در پروفایل P2P، ساتوشی ناکاموتو یک مرد ۴۳ساله معرفی شده است که در ژاپن زندگی می­‌کند.
استفاده از انگلیسی روان و بی نقص در مقالات، پیام‌ها و کدهای اصلی نرم‌افزار بیت کوین و گاهی استفاده از کلمات بریتانیایی در مطالب انتشار یافته، باعث شده است که بسیاری از افراد به این باور برسند که ساتوشی ناکاموتو اهل کشور انگلیس است و هویت ژاپنی ندارد. همچنین با بررسی وضعیت زمانی وایت پیپر بیت کوین و پیام‌ها توسط ساتوشی، مشخص شده است که ساعت انتشار مطالب با ساعت کشور انگلستان هماهنگی دارد.
ساتوشی ناکاموتو هرگز اطلاعات شخصی‌اش را فاش نکرد و حتی اجازه نداده است که سرنخ احتمالی دربارۀ هویتش وجود داشته باشد. ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را با عرضه محدود (۲۱ میلیون بیت کوین) ایجاد کرد، گزارش عملکرد خود را منتشر کرد (وایت پیپر) و اولین بلاک شبکه را در سال ۲۰۰۹ استخراج کرد. در ایمیلی که توسط ساتوشی در سال ۲۰۱۱ ارسال شد، عنوان شده بود که او از بیت کوین دست کشیده و به سوی پروژه‌های دیگر متمایل شده ‌است.
برخی از منابع عنوان کرده‌اند که ساتوشی ناکاموتو مالک حدود ۵ درصد از کل بیت کوین‌ها است. همین امر باعث شده است که به او لقبی مانند منزوی‌ترین یا پنهان‌ترین میلیاردر جهان داده شود و اسم او جزو ۱۰۰ نفر ثروتمند در جهان قرار گیرد.

چرا بیت کوین به ‌وجود آمد؟

با این که شخصیت ساتوشی ناکاموتو هنوز به‌عنوان یک راز و معما باقی ماند است، اهداف او از خلق ارزهای دیجیتال تقریبا واضح و آشکار است. به بیان ساده، ناکاموتو ارزهای دیجیتال را خلق کرد تا کنترل مالی را از موسسات بزرگ مالی بگیرد و فرصت مشارکت در یک سیستم مالی غیرمتمرکز را برای مردم عادی فراهم کند.
بیت کوین متن‌باز است، یعنی هیچ کسی نمی توان آن را کاملا کنترل کرده یا مالک آن باشد. بیت کوین دارای طراحی و ساختار عمومی است و هرکسی می‌تواند در شبکه آن مشارکت کند.
بیت کوین پاسخی به بحران مالی زمان خود بود. این بحران نشان داد که حتی بزرگترین بانک‌های جهان هم ممکن است شکست بخورند. بیت کوین ظرافت سیستم مالی مدرن و اهمیت تراکنش‌های غیرمتمرکز را نشان داد. به این ترتیب ارزهای دیجیتال خلق شدند و بیت کوین اولین فرصت سرمایه‌گذاری خارج از سیستم مالی سنتی بود که مردم می‌توانستند با آن، در تراکنش‌های بدون واسطه مشارکت کنند.
ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین به‌وسیله بلاک چین خود باعث ایجاد اعتماد و امنیت می‌شوند. دلیل این امر ساختار بلاک چین بوده که به صورت یک دفتر کل توزیع شده در اختیار تمامی افراد قرار دارد و تمامی کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. جنسیس بلاک بیت کوین در ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توسط ساتوشی ناکاموتو استخراج شد و به این ترتیب بلاک چین بیت کوین رسما راه‌اندازی شد. جنسیس بلاک، اولین بلاک یک ارز دیجیتال است که استخراج می‌شود و در واقع پایه و اساس بلاک چین است.

هویت‌های احتمالی ساتوشی ناکاموتو

who-is-satoshi-nakamoto

در طول زمان افرادی مدعی شدند که آن‌ها درواقع شخص ساتوشی ناکاموتو هستند، اما ادعای این افراد هرگز جدی گرفته نشد. از سمت دیگر بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و خبرنگاران هم معتقدند که ساتوشی ناکاموتو، در واقع تیمی متشکل از افرادی نابغه است.

هال فینی

هال فینی که در سال ۲۰۱۴ درگذشت و گوین اندرسون، هردو ساتوشی ناکاموتو بودن را به‌صورت جدی رد کردند و گمانه‌زنی‌ها بعد از رد ادعا از سمت این دو نفر به مسیرهای دیگری کشیده شد. در طول زمان، ۳ نفر به‌عنوان قطعی‌ترین گزینه‌ها برای هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو درنظر گرفته می‌شوند که در ادامه بیش‌تر درمورد این افراد می‌خوانیم.

دوریان ناکاموتو 

در سال ۲۰۱۴، مجله Newsweek، با انتشار گزارشی مدعی شد که دوریان ناکاموتو ۷۰ ساله، ساکن لس‌آنجلس آمریکا، همان خالق بیت کوین است. در این مقاله به سابقه مهندسی دوریان ناکاموتو و تحصیل او در دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا (California Polytechnic) اشاره شده بود. دوریان ناکاموتو به سرعت این مسئله را با اعلام یک بیانیه عمومی رد کرد و دقیقا یک روز بعد از بیانیه دوریان، ساتوشی ناکاموتو در یک انجمن آنلاین ظاهر شد، پستی با عنوان «من دوریان ناکاموتو نیستم» منتشر کرد و دوباره ناپدید شد.

کریگ رایت

کریگ رایت، یک برنامه‌نویس استرالیایی است و در لندن زندگی می‌کند. برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ مجله Wired با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد که قوی‌ترین شواهد هویتی ساتوشی ناکاموتو را پیدا کرده است و کریگ رایت را به‌عنوان ناکاموتو معرفی کرد.
پس از آن در سال ۲۰۱۶ میلادی مدعی شد که او ساتوشی ناکاموتو است. این ادعا به سرعت از سمت جامعه بیت کوین و کریپتو کارنسی رد شد. او برای اثبات ادعای خود، مدعی شد که بخشی از بیت کوین‌های اولیه را منتقل می‌کند که البته تا همین روز هم‌چنان این کار را انجام نداده است. 
رایت یک فورک از بیت کوین به‌نام بیت کوین SV هم راه‌اندازی کرده و مدعی است که Bitcoin SV، همان چیزی است که خواسته‌های ساتوشی ناکاموتو را محقق می‌کند و بیت کوین از مسیر خود خارج شده است. 
کریگ رایت علاوه‌بر انجام اقدامات قانونی برای اثبات ادعای خود، برای ثبت اختراع بیت کوین هم نام‌نویسی کرده است.

نیک سابو

نیک سابو (Nick Szabo)، یک سایفرپانک (Cypherpunk) قدیمی است که با افراد زیادی در آن حوزه در ارتباط بود. در سال ۲۰۰۵ او در یک پست وبلاگی، فرضیه ارز دیجیتالی به نام بیت گلد (Bitgold) را نوشت که وابسته به اعتماد به اشخاص ثالث نیست. پس گانه زنی درباره او نیز درمورد شخصیت ساتوشی ناکاماتو واقعی، غیرممکن فرض می‌شود.
جمع بندی
یکی از ماندگارترین اسرار بیت کوین، هویت بنیان‌گذار آن است. با گذشت سال‌ها، بسیاری از روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان سعی کرده‌اند از سایه سازنده بیت کوین پرده بردارند. کاندیدهای زیادی وجود داشته‌اند؛ برخی جزو سازندگان احتمالی محسوب می‌شدند و برخی از آنان نیز خودشان ادعا داشتند که سازنده بیت کوین هستند. با این حال، هیچ کدام از آنها، مدارک معتبر و قطعی در این مورد ارائه نکرده‌اند و جامعه کریپتو هنوز در جستجوی شخص پشت پردۀ این معما است.
روز‌به‌روز بر موارد استفاده از بلاک چین برای صنایع مختلف اضافه می‌­شود و بیش از ۱۰ سال از به وجود آمدن بیت کوین می‌گذرد؛ با این حال آیا واقعاً نیاز است که هویت واقعی سازنده بیت کوین را بدانیم؟
 

بالا